A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: Legyen és metszéspontja , továbbá messe a egyenes a kör -ben húzott érintőjét -ben (1. ábra). 1. ábra Bebizonyítjuk, hogy a trapéz átlóinak metszéspontja. Egyrészt mint egy pontból húzott érintők. Az átlók metszéspontja az átlókat a párhuzamos oldalak arányában osztja, ugyanúgy, mint az szakaszt, tehát az -t az átlók metszéspontjával összekötő egyenes párhuzamos a párhuzamos oldalakkal s így azonos az egyenessel. Ismert tétel szerint az átlók metszéspontja felezi a rajta át a párhuzamos oldalakkal párhuzamosan húzott szakaszt, s így a feladat állítását igazoltuk.
II. megoldás: Messe meghosszabbítása -t -ban (2. ábra). 2. ábra Mivel az háromszög egyenlő szárú, így az derékszögű háromszögben a és szögek egyenlő szögeket pótolnak -ra vagyis az háromszög is egyenlő szárú. Így , tehát a háromszög súlyvonala, tehát felezi a -val párhuzamos szakaszt is, és ez volt a bizonyítandó. III. megoldás: Az egyenes párhuzamos a pontot a kör középpontjával összekötő egyenessel (3. ábra). 3. ábra Ugyanis az egyenes merőleges -re. Thales tétele szerint, -ra pedig azért, mert utóbbi szögfelezője, az előbbi pedig alapja az egyenlőszárú háromszögnek. Mivel felezi a szakaszt, ezért is felezi a egyenesnek -től az egyenessel való metszéspontjáig terjedő szakaszát. tehát súlyvonala a háromszögnek s így felezi a -val párhuzamos szakaszt is. Ezzel igazoltuk a feladat állítását. Jegyzet: és párhuzamossága sok más úton is belátható, például így: az kerületi szög fele az középponti szögnek (3. ábra). Mivel a két szög -n átmenő szárai egy egyenesbe esnek, így párhuzamos a középponti szög felezőjével, ez pedig a egyenes, mert a négyszög deltoid. Megjegyzés: Itt a leggyakoribb hiba az volt (mint az a bizonyítási feladatnál általában lenni szokott), hogy a bizonyítandó tétellel egyenértékű állítást használtak fel a versenyzők bizonyítás nélkül. Pl. az 1. ábrában feltételezték, hogy és szakaszok egy egyenesen vannak stb. Matematika gimnáziumok II. osztálya számára. Tankönyvkiadó 1953. 30. old. |
|