A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: Legyen a szétosztandó diók száma , ekkor az első tanuló diót kap, a másodiknak jutó diók mennyisége pedig | | Ha tehát az első két tanuló ugyanannyi diót kapott, akkor | | és az első két tanuló egyenként | | diót kapott. Teljes indukcióval bizonyitjuk, hogy a többinek is ugyanennyi dió jut. Legyen és tegyük fel, hogy már az első tanulóról beláttuk, hogy nekik egyenként dió jutott. Ekkor maradt meg dió, így a -adik tanulónak | | dió jut. Így valóban sorban minden diák diót kap. Ennek folytán számú dióból 29 diáknak tudunk adni, tehát 29-en vannak az osztályban.
Megjegyzés: Szó szerint ugyanilyen meggondolással látható, hogy ha nem 30-ad részét, hanem tetszésszerinti -ed részét () vesszük mindig a maradéknak, akkor számú diónak kell kezdetben lennie ahhoz, hogy az első és a második diáknak ugyanannyi dió jusson, ekkor mindegyiküknek, és velük együtt a további diákoknak is ( dió jut, egészen a -edikig, aki megkapja az összes még meglévő diót. A feladat további általánosítása lesz leolvasható a következő megoldásból.
II. megoldás: Legyen a kiosztandó diók száma , kapjon a -adik tanuló diót és még a maradék -ed részét, a -adik tanulónak jusson ilyen módon dió és legyen a visszamaradó diók száma , jelentse a -t. Ekkor és | | általában | | (2) | Vizsgáljuk két egymásutáni tanulónak jutó mennyiség különbségét, használjuk rá a jelölést: | | (1) szerint, s igy két szomszédos különbség különbségében már nem fog szerepelni: | | Azt nyertük tehát, hogy a különbségek mértani sorozatot alkotnak. Ennek hányadosa , mert . Eszerint az egymásutáni diákoknak jutó diómenynyiség vagy állandóan csökken, vagy állandóan növekszik, vagy mindannyian egyenlő számú diót kapnak. A feladat állítása tehát így általánositható: ha van két diák, akik egyenlő mennyiségű diót kaptak, akkor mindenkinek ugyanannyi dió jutott. Hogy a három eshetőség közül melyik következik be, az előjelétől, illetve 0 voltától függ. Mivel
tehát az egymásutáni diómennyiségek aszerint nőnek, csökkennek, vagy lesznek egyenlők, amint | | A -adik tanulónak
azaz
dió jut az általános esetben egészen azon -edik tanulóig, akinek a részét kiadva már diónál kevesebb marad vissza. Ennek feltételéül az általános esetben meglehetősen áttekinthetetlen egyenlőtlenség adódik.
|