Feladat: 1952. évi Matematika OKTV II. forduló 2. feladata Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Ádám András ,  Dömölki Bálint ,  Kántor Sándor ,  Keresztély Sándor 
Füzet: 1952/szeptember, 10 - 12. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Mozgással kapcsolatos szöveges feladatok, Elsőfokú (és arra visszavezethető) egyenletrendszerek, Egyenletrendszerek grafikus megoldása, OKTV
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1952/szeptember: 1952. évi Matematika OKTV II. forduló 2. feladata

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. megoldás: Jelöljük a keresett BC távolságot x-szel és legyen a személy-, teher- és gyorsvonat sebessége rendre c1, c2, ill. c3 km/perc. A diák megfigyelése szerint

5c1+5c2=15,(1)5c2+5c3=11.(2)



A BC=x távolságot a személyvonat xc1 perc alatt teszi meg és ez alatt a tehervonat 10c2 percig van úton B-től A-ig, és utána a gyors 10+xc3 percig A-tól C-ig, tehát
xc1=10c2+10+xc3.(3)

Tehát 3 egyenletünk van 4 ismeretlennel, vagyis nem határozhatók meg mind az ismeretlenek, de jelen esetben x meghatározható, csak c1, c2 és c3 marad határozatlan.
(1)-ből (2)-t kivonva
5c1-5c3=4,  amiből  1c1-1c3=45.(4)

(2)-ből
1c2+1c3=115,(5)

(3)-ból
xc1-xc3=10c2+10c3,
vagyis
x(1c1-1c3)=10(1c2+1c3).

(4) és (5) figyelembevételével
45x=10115,
amiből
x=1104=27,5  km.

 

II. megoldás: A diák megfigyelése szerint a személyvonat és a tehervonat egymásután 5 ‐ 5 km-t tesz meg összesen 15 perc alatt, míg a tehervonat és gyorsvonat ugyancsak 5 ‐ 5 km-t tesz meg egymásután összesen 11 perc alatt. Ebből következik, hogy a gyorsvonat 5 km-t 4 perccel rövidebb idő alatt tesz meg mint a személyvonat. A gyorsvonat az AB távolság F felező pontján 15+11=26 perccel a személyvonat után halad át. Mivel 5 km-ként hoz be 4 perc időhátrányt, azért 26 perc időhátrányt 6,55  km=32,5  km után hoz be. Tehát FC=32,5 km és így BC=FC-FB=32,5-5=27,5 km.
 

III. megoldás: Ábrázoljuk grafikusan a vonatok menetét. Először tüntessük fel az A pontból 0 perckor kiinduló személyvonat megtett km-eit, mint a t percek függvényét, tetszőleges sebesség mellett vagyis az AP egyenest tetszőleges szög alatt húzhatjuk (l. ábrát).
 

 

10 km megtevése után B-ből indul vissza a tehervonat A-ba ismét (bizonyos mértékig) tetszőleges sebességgel. A tehervonat 15 percel a személyvonat után ér az 5 km-hez, tehát ábránkon PQ=15 perc, amiből következik, hogy a tehervonat A-ba 30 perccel a személynek (0 perckor történt) indulása után érkezik. (Ábránkról geometriailag leolvasható. Mivel a gyorsvonat sebességének pozitívnak és felülről korlátosnak kell lennie, azért a tehervonat sebessége sem egészen tetszőleges. Ha a gyorsvonat részére óránkénti 150 km-es sebességet veszünk felső határnak, akkor 5 km megtevésére a gyorsnak legalább 2 percre, a személynek pedig legalább 2+4=6 percre van szüksége, tehát az 5P távolság 6 perc. Ebből következik, hogy PQ=15 perc távolság legfeljebb az 5P távolság 2,5-szerese.)
A gyorsvonat a 30-ik percben indul el, de ennek sebessége már meg van határozva az előbbi két tetszőlegesen felvett sebesség által, mert 11 perccel a tehervonat után kell az 5 km-hez érnie. Tehát QR=11 perc, vagyis az R pont meg van határozva és így a gyorsvonat menetét feltüntető egyenes is meg van határozva. Ez utóbbinak a személyvonat menetét feltüntető egyenessel való metszéspontja M(x,y). M-nek y ordinátája, mely km-eket jelent, ábránkról leolvasható, de könnyen pontosan ki is számítható ábránkból
y:(y-5)=MA:MP=30:26,
miből
26y=30y-150,
y=37,5  és így  BC=y-10=27,5  km.

Lényegében így oldotta meg a feladatot Ádám András (Hajdúszoboszló, Irinyi János g. IV. o. t.).