Feladat: Pontversenyen kívüli P.348 Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Alberti Gábor ,  Hetyei Gábor ,  Király Z. 
Füzet: 1982/január, 23 - 24. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Gráfelmélet, Pontversenyen kívüli probléma
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1981/április: Pontversenyen kívüli P.348

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Ha egy körút l darab várost érint, és csak autóbuszt (csak repülőt) kell hozzá igénybe vennünk, akkor azt fogjuk mondani, hogy ez egy l hosszúságú autóbuszkörút (repülőkörút).
Tegyük fel, hogy k3 és van 2k+1 hosszú autóbuszkörút. Bebizonyítjuk, hogy ekkor vagy van 2k hosszú autóbuszkörút, vagy van 2k hosszú repülőkörút. Legyenek a 2k+1 hosszú autóbuszkörút során érintett városok (az érintés sorrendjében) V1, V2, ..., V2k+1, V1. Az egyöntetű jelölés kedvéért ciklikusan kiterjesztjük a Vi városok indexelését: V2k+1+i=Vi minden i egészre.
Legyen j tetszőleges egész, és helyettesítsük a V1V2V3...V2k+1V1 körút Vj
Vj+11Vj+2 szakaszát a közvetlen VjVj+2 járattal. Ha ez a járat autóbuszjárat, akkor máris kaptunk egy 2k hosszú autóbusz körutat. Ha viszont Vj és Vj+2 között minden j-re repülő jár, akkor először is csinálhatunk egy 2k+1 hosszú repülőkörutat: V1V3V5...V2k+1V2V4...V2kV1. Ezt a körutat így is felírhatjuk: V1V3V5...V2k+1V2k+3V2k+5...V4k+1V4k+3(=V1). (Az 1. ábrán ezt a körutat a szaggatott élek jelzik.) Legyen j tetszőleges egész, és helyettesítsük ebben a körútban a VjVj+2Vj+4 szakaszt a VjVj+4 közvetlen járattal. Ha ez a járat repülőjárat, akkor így ezzel 2k hosszú repülőúthoz jutottunk.

 
1. ábra
 
2. ábra

Marad tehát az az eset, ha Vj és Vj+4 között is minden j-re autóbusz jár. Ez esetben viszont menjünk végig a következő útvonalon. V1V5V6V2V3V7...V2k+1V1, ahol k=3 esetén a V7...V2k+1 szakasz az egyetlen V7=V2k+1 városból áll, k>3 esetén pedig V7 és V2k+1 között "egyesével'' haladunk. Ez az útvonal csupa autóbusz járatot használ, és ha k3, akkor ez egy 2k hosszú körút (lásd a 2. ábrát). Így tehát most is egy 2k hosszú autóbuszkörúthoz jutottunk. Ezzel beláttuk, hogyha van 2k+1 hosszú autóbuszkörút, akkor vagy van 2k hosszú autóbuszkörút vagy van 2k hosszú repülőkörút.
Az autóbusz és repülő szerepének felcserélésével ugyanez a gondolatmenet azt is adja, hogy ha van 2k+1 hosszú repülőkörút, akkor szintén van 2k hosszú autóbuszkörút vagy 2k hosszú repülőkörút.
Mivel pedig nincs 2k hosszú autóbusz- és repülőkörút, így 2k+1 hosszú autóbusz- és repülőkörút sincsen. Ezzel a feladat állítását beláttuk.
 

Megjegyzés. k=2 esetén a V1V5V6V2V3V7...V2k+1V1 útvonal nem körút, hiszen ebben az esetben már V6=V1. Tehát k=2-re a feladat állítása nem is igaz: ha V1V2V3V4V5V1 autóbuszkörút, V1V3V5V2V4V1 viszont repülőkörút, akkor a 4 hosszú körutakhoz mindig szükség van autóbuszra is, repülőre is, és mégis van 5 hosszú autóbuszkörút (sőt repülőkörút is).