A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Indirekt úton bizonyítunk. Tegyük fel, hogy van két olyan szám: és , hogy sem , sem , sem , sem nem áll elő két különböző osztálybeli szám összegeként. Jelölje közülük a nagyobbikat. Tekintsük azt az osztályt, amelyben a van. Ha akár , akár a másikban lenne, akkor -nak, ill. -nek nem volna meg a kívánt tulajdonsága (hiszen , és ), ezért és a -t tartalmazó osztályban van. Ugyanilyen meggondolással, ha ebben az osztályban van , akkor ebben van () is és is. Ezt -re alkalmazva adódik, hogy is a -t tartalmazó osztályban van. Hasonlóképpen -re alkalmazva megint adódik, hogy is a -t tartalmazó osztályban van. Tovább folytatva azt kapjuk, hogy | | mind egy osztályban vannak. Megmutatjuk, hogy a fenti db szám mind különböző. Ha ugyanis valamely -re | | lenne, akkor osztaná a szorzatot, ami lehetetlen, hiszen . Tehát a -t tartalmazó osztály pontosan elemű, és így a másik osztály üres. Ellentmondásra jutottunk, így valóban csak egy megadott tulajdonságú szám lehet.
Göndőcs Ferenc (Győr, Révai M. Gimn., III. o. t.) |
Papp Zoltán (Debrecen, Fazekas M. Gimn., IV. o. t.) | II. megoldás. A feladat állítása -re nyilvánvaló. Ezért a bizonyítás során feltesszük, hogy páratlan. Legyen a két osztály és . Tekintsünk egy olyan a számot, amelyik sem maga, sem nem állítható elő egy és egy -beli szám összegeként. Ha és egész, akkor egy és csakis egy egész létezik, melyre vagy , vagy fennáll. Minden -hez hozzárendeljük az így adódó -t. Így a számokat sikerült párokba rendezni. Kivételt képez az az eset, amikor , vagy , ezen két eset közül rögzített -ra csak az egyik következhet be, hiszen vagy vagy lesz egész. Így a párok száma A feltevés szerint az egyes pároknak azonos osztályban kell lenniük. Feltehető, hogy pl. -ban pár van, és a többi szám -ben van. Ekkor összeadva az -beli számokat, eredményül adódik, ahol . Ha volna még egy ilyen tulajdonságú szám, akkor az okoskodást megismételve az adódna, hogy az -beli számok összege , ahol ismét . Tehát fennáll, hogy , azaz Mivel és , ha , akkor kell, hogy legyen, ha pedig , akkor -nak kell fennállni. Mivel , mindkét esetben ellentmondásra jutottunk.
Komjáth Péter (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., III. o. t.) | jelentse azt a legkisebb nem negatív számot, mely -vel osztva ugyanazt a maradékot adja, mint . Ekkor fennáll, hogy |