A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Csak olyan távvezeték-rendszerekkel foglalkozunk, melyek véges sok egyenes szakaszból állnak (ha a távvezetéket a szokott módon oszlopok közt kifeszített huzalokkal készítjük el, akkor ez a feltevés eleve teljesül).
Az említett városok (mint pontok) helyzetét térkép alapján vettük fel az ábrán, és nevük első betűjével jelöltük. Legyen egy tetszőleges, a feladat követelményeinek eleget tevőrendszer. tartalmaz egy -t -szel összekötő véges sok egyenes szakaszból álló útvonalat. E szakaszok mindegyikén meghatározhatjuk a -hez legközelebb levő pontot: ez -nek az illető szakaszt tartalmazó egyenesen levő vetülete, ha ez a vetület az illető szakaszon van, különben a szakasz két végpontja közül a -hez közelebbi. Az így kapott pontok közül a -hez legközelebbit jelöljük -val: ez egyben az útvonal -hez legközelebbi pontja. Hasonló módon legyen az útvonal -hez legközelebbi pontja. Két esetet különböztetünk meg aszerint, hogy -ből -en felé haladva előbb az vagy a pontba jutunk-e el. Az első esetben -en az említett pontok sorrendje: , , , , az ilyen útvonalakat első típusúaknak nevezzük. Jelöljük -gyel az , , , , szakaszokból álló rendszert. Megmutatjuk, hogy -ben a vezetékek együttes hossza nem nagyobb, mint -ben. ugyanis tartalmazza -t, ennek a hossza legalább akkora, mint az törött vonalé. Továbbá tartalmaz egy -ből -be futó útvonalat, ennek az -hez nem tartozó darabja nem lehet -nál rövidebb. Hasonló módon a -ből -be futó útvonal -hez nem tartozó darabja nem lehet -nél rövidebb. Így minden részéhez találtunk -ben nála nem rövidebb ‐ és egymást még részben sem tartalmazó ‐ útdarabokat, állításunkat tehát bebizonyítottuk. Forgassuk el az törött vonalat körül pozitív irányban -kal, kapjuk az , pontokat. Mivel egyenlő oldalú háromszög, Hasonló módon vigye a körüli, pozitív irányú -os forgatás a , pontokat -be és -be, ekkor | | darabjainak összhossza tehát egyenlő az törött vonal hosszával, ami pedig legalább akkora, mint az ( és helyzetétől független) szakasz hossza. Mivel az szakasz metszi az egyenlő oldalú háromszög köré írható kör rövidebb ívét az pontban, és az egyenlő oldalú háromszög köré írható kör rövidebb ívét a pontban, van olyan első típusú távvezeték-rendszer, melynek összhossza egyenlő az szakasz hosszával. Ugyanis s így elforgatottja az szakaszra, -é hasonlóan a szakaszra kerül. Az , pontok által meghatározott távvezeték-rendszer tehát minimális az első típusú rendszerek körében. Hasonló módon határozhatjuk meg azon rendszerek körében a minimális úthálózatot, melyeknél -en -ből indulva előbb jutunk -be, és aztán -ba. Jelöljük ezt a minimális rendszert -gal, darabjának összhossza egyenlő a szakasz hosszával, ahol -t a -ből kapjuk körüli, -t pedig -ből kapjuk körüli pozitív irányú -os forgatással. A szerkesztés és a térkép léptéke alapján meghatározzuk az , szakaszok valódi hosszát, előbbire -t, utóbbira -t kapunk, tehát a minimális rendszer. Megjegyezzük, hogy az eltérés igen kicsi a két távolság között, nagyságrendje megegyezik a (nem pontszerű) városok méretével és a szerkesztésünkből származó hibával.
|
|