Feladat: Gy.2881 Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Braun Gábor ,  Pap Gyula ,  Szádeczky-Kardoss Szabolcs ,  Újváry-Menyhárt Mónika 
Füzet: 1994/november, 434 - 435. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Játékelmélet, játékok, Konstruktív megoldási módszer, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1993/december: Gy.2881

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A feladatot 8×8-as tábla helyett n×m-esre oldjuk meg. Kezdjük az a) résszel. Az 1. ábra a tábla jobb alsó részét mutatja. Az itt látható 4×5-ös részt kiszíneztük az ábra szerint, és az egész táblát befedjük ebből a sarokból indulva ilyen téglalapokkal; majd a kilógó részeket ,,levágjuk''. Ezáltal a tábla minden mezője fehér vagy fekete színű lett.
Belátjuk, hogy ha valaki a bábuval fekete mezőre lép, akkor utána már mindig tud győzni. Fekete mezőről csak fehérre lehet lépni, hiszen mind vízszintesen, mind függőlegesen pontosan eggyel vannak távolabb a fekete mezők egymástól, mint amennyit léphetünk. Fehérről viszont, ugyanezen okból, mindig lehet feketére lépni. Mivel a győzelmet jelentő jobb alsó mező szintén fekete, azért ha valaki feketére tud lépni, akkor ellenfele onnan csak fehérre viheti a bábút, ahonnan ő ismét tud feketére lépni stb, így végül ő fog az utolsó mezőre lépni.
Most már csak azt kell megállapítani, hogy adott n, m esetén a kezdő mező milyen színű. Legyen n=4n'+k, m=5m'+l, (1k4,1l5). Ekkor a bal fölső sarok a 4×5-ös résztábla jobb alsó k×l-es része, s így megállapítható, hogy a bal fölső mező a következő k, l értékek mellett lesz fekete (azaz ekkor veszít a kezdő, egyébként győz):

k     1    2    3    4  l     1    2    3    4  

Az eredeti feladatban n=m=8, azaz k=4, l=3, vagyis a kezdőnek van nyerő stratégiája.
A b) feladat egészen hasonló módon oldható mag, csak itt a 2. ábrán látható színezést kell követni. Továbbra is igaz ( és ugyanúgy igazolható), hogy aki fekete mezőre lép, ezzel már biztosítja győzelmét. A kezdő a következő k, l értékek esetén indul fekete mezőről (s ebből kifolyólag veszít):
k     1    2    3    4  l     2    1    3    4  

Speciálisan n=m=8 mellett ismét a kezdő nyer.
Az eddigiekhez teljesen hasonló módon vizsgálható az a játék is, amikor vízszintesen legfeljebb a, függőlegesen legfeljebb b mezőt lehet lépni.
Pap Gyula (Debrecen, Fazekas M. Gimn., I. o. t) dolgozata alapján