A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az áttekinthetőség kedvéért módosítsuk úgy a játékot, hogy a résztvevők előtt kezdetben egy 39 kavicsból álló halom van, és ebből vesznek el felváltva legalább egyet és legfeljebb ötöt ‐ illetve hármat ‐ úgy, hogy az éppen soron következő játékos nem vehet el ugyanannyit, mint ellenfele az előző lépésben. A játék vesztese az, aki nem tud lépni. Erre vagy úgy kerül sor, hogy társa elvette az utolsó kavicsot (kavicsokat), vagy pedig úgy, hogy az 1 kavicsot vett el, és a halomban is egyetlen kavics maradt. A most következő játékosnak ugyanis ekkor a feltétel szerint legalább két kavicsot kellene elvennie, amit nyilván nem tehet meg. Ez a változat nyilván ekvivalens a feladatbeli játékkal. Hívjuk -játéknak a fenti játékot abban az esetben, ha kezdetben darab kavicsból áll a halom, ezenkívül adott esetén jelölje I és II a kezdő, illetve a második játékost. A játék első lépése után nyilván egy ugyanilyen típusú -játékhoz jutunk, csak I és II szerepe fölcserélődik, másrészt a mostani kezdő ‐ vagyis az eredeti II ‐ számára egy kezdési ‐ valójában folytatási ‐ lehetőséget a feltétel kizár. A megoldást ezután a következő általános észrevétel alapján kaphatjuk meg. Egy adott -játékban akkor és csak akkor nyer I, ha van olyan megengedett lépése, amellyel egy II számára kedvező -játékot tud létrehozni, és akkor nyer II, ha I bármely lépésével I számára kedvező - játék jön létre. Tekintsük ezután a játékot az első esetben, azaz amikor a mindenkori 1 és 5 közti értékekkel csökkenthető. A) Ha egy játékot II nyer, akkor az játékokat I nyeri, ha rendre -tel kezd, és ezután II-nek az -beli nyerő stratégiája szerint játszik. Ha nem volna az előző lépés megismétlését tiltó korlátozás, akkor az játékot ismét II nyerhetné meg, és így az ilyen, II számára kedvező játékok 6-os periódussal következnének. Most azonban lehetséges, hogy az -játékot I csak a 3 kezdéssel nyerheti meg, és ha ekkor az játékbeli I is 3-mal kezd, akkor II számára ezután nem lehetséges a nyerő folytatás, így az -játékot is I nyeri. Ez a helyzet például a 6-játék esetében, mert a 3-játékot I csak a 3-mal kezdve nyerheti meg. (A 2-játékban a 2-n kívül 1-gyel is kezdhet.) Látható, hogy épp a korlátozás teszi lehetővé, hogy I időnként többféle kezdéssel is megnyerhesse a játékot. Egy a II számára kedvező játék tehát kétféle lehet. Ha az játékot I többféleképpen is megnyerheti ‐ tehát nem csak úgy, ha 3-mal kezd ‐, akkor az játékot II nyeri, hiszen ha I itt 3-mal kezd, akkor II választhat ettől különböző nyerő folytatást, más kezdésre pedig II megengedett módon léphet a számára kedvező játékba. Ez a helyzet például az esetben. Ilyenkor ugyanis az -játékban I nemcsak 3-mal, hanem 5-tel kezdve is nyer, hiszen a létrejövő 5 játékban most nem lehetséges az egyetlen nyerő folytatás, az 5. Hívjuk ilyenkor az játékot hatos játéknak. Ha viszont az játékban I csak a 3-mal kezdve nyerhet, akkor ugyanígy kezdve az játékot is megnyerheti, hisz II-nek ezután csak vesztő folytatása van. Megmutatjuk, hogy ekkor viszont mindenképpen II nyeri a következő, -játékot. Valóban, ha itt I az 1-gyel kezd, akkor II számára megengedett a 3-as nyerő folytatás, 1-nél nagyobb kezdésre pedig ezzel ellentétes paritású, tehát mindenképpen különböző folytatással léphet II a számára kedvező játékba. Hívjuk ebben a második esetben az játékot hetes játéknak. A 0 -játék ‐ amelyet nyilván II nyer, hisz I egyáltalán nem tud lépni ‐ eszerint hetes. A II számára kedvező játékok tehát hatos vagy hetes játékok aszerint, hogy vagy pedig a következő, II számára kedvező játék. Megmutatjuk, hogy a hetes és a hatos játékok felváltva követik egymást. Ebből következik, hogy a II számára kedvező, azaz az első változatban Balázs lesz a győztes ‐ ha jól játszik. Láttuk, hogy egy játék akkor és csak akkor hetes, ha az játékban I bármely 3-tól különböző kezdéssel veszít (3-mal kezdve természetesen nyer). Nos, ha 1-gyel vagy 2-vel kezd, akkor 2-vel, illetve 1-gyel folytatva II nyer, hisz -be jutva ismét ő a második. Ha pedig I a 4-gyel kezd, akkor -ben 3 vagy 5 nyerő folytatás ─ attól függően, hogy hetes vagy pedig hatos-e az -t megelőző, II számára kedvező játék ‐ , és most II számára mindkettő megengedett. Ez azt jelenti, hogy csak az 5-ös kezdést kell megvizsgálnunk, azaz pontosan akkor hetes, ha I az -játékot 5-tel kezdve elveszti. Tekintsük az előtti, II számára kedvező játékot, amelyik tehát vagy pedig . Ha I az -játékban 5-tel kezd, akkor az első esetben II nyer, ha 4-gyel folytatja, hisz így az játékba jut. Ekkor tehát I valóban csak 3-mal kezdve nyer, azaz hetes játék, vagyis egy hatos játékot valóban hetes játék követ. Megfordítva, ha az előtti II számára kedvező játék hetes, azaz , és I az -játékban 5-tel kezd, akkor a kapott -játékban most nem lehetséges az -be vivő 5-ös lépés. II minden más lépésére viszont I számára megengedett az azt 5-re kiegészítő folytatás, amellyel az játékba jutva II-ként nyerni tud. Ezzel azt is igazoltuk, hogy hetes játékot hatos követ, és így a játék első változatát teljes egészében jellemeztük. II akkor és csak akkor nyerhet, ha vagy , ahol egész, és a bizonyításból egy nyerő stratégia is kiolvasható a játékosok számára, ennek végiggondolását azonban az olvasóra hagyjuk. B) Hasonlóan vizsgálható a második eset, tehát amikor 1 és 3 közé eső számokkal csökkenthető az összeg. Könnyen látható, hogy az esetben I, míg -re II nyer. Most nem lép fel a periódus előbbi "elcsúszása'', hiszen a 2-játékot I kétféleképpen, 2-vel és 1-gyel kezdve is megnyerheti. Általában is ez a helyzet, korábbi szóhasználatunkkal élve minden a II számára kedvező játék "négyes''. Ezt teljes indukcióval bizonyítjuk. Ha ‐ ez nyilván II számára kedvező, hisz I nem tud lépni ‐, akkor a fentiek szerint az állítás igaz. Ha most a II számára kedvező játéknál kisebb játékokra az állítás igaz, akkor a megelőző, II számára kedvező játék az . Az előző esethez hasonlóan az játékban akkor nyerhet II, ha az - játékban I nyerő kezdése nem egyértelmű, a 2-n kívül 1-gyel kezdve is nyerni tud. Ez pedig abból következik, hogy az -játékot I csak az 1 kezdéssel nyerheti meg, hiszen akár 2-vel, akár pedig 3-mal kezd, az ezt 5-re kiegészítő folytatással II az indukciós feltevés szerint számára kedvező -játékba kerül. Ezzel beláttuk, hogy ha négyes játék, akkor is az. A második esetben tehát az alakú játékokban nyerhet II, így ilyenkor Anna nyeri a játékot.
|