|
Feladat: |
Gy.2234 |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Argay Katalin , Biró J. , Borsik I. , Cseke Z. , Csott R. , Csűrös M. , Cynolter G. , Fabó Gy. , Forgács Ágnes , Hajdú G. , Hantosi Zs. , Hegyi Z. , Hetényi Zs. , Janszky J. , Majtényi Ágnes , Őrsi A. , Pál G. , Pogány P. , Rimányi R. , Sass B. , Szabó 401 Gy. , Varga 120 P. , Varga 822 Tünde , Vargay P. |
Füzet: |
1985/május,
213 - 214. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Háromszögek hasonlósága, Vetítések, Derékszögű háromszögek geometriája, Egyenlő szárú háromszögek geometriája, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1984/december: Gy.2234 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az pontja az szakasznak, ezért , továbbá az, (esetleg elfajuló) egyenlő szárú háromszögből , azaz . Ha most , akkor és egybeesik, az szakasznak az a pontja, amire , és tetszőleges olyan egész szám lehet, amelyre az háromszög létrejön. Így egyik lehetséges értéke .
Ha , akkor az szakasz -hez közelebbi harmadolópontja. Az egyetlen olyan pont, ami -tól és -től egyaránt távolságra van, felezőpontja. Ezért szükségképpen ezzel a ponttal esik egybe, de akkor nem lehet rajta az háromszög oldalán is. Így , vagyis . A megmaradt esetekben valódi egyenlő szárú háromszög. Legyen -nek, -nek merőleges vetülete -re . Ekkor . Az és hasonló derékszögű háromszögek, hasonlóságuk aránya , így | | (1) | Most akár az oldalra, akár annak -n túli meghosszabbítására esik, mindenképpen . Az és derékszögű háromszögekre a Pitagorasz tétel szerint Az és értékeket helyettesítve | | ahonnan (1) szerint ‐ mindjárt rendezve ‐ A bal oldal második tényezője egész, így osztója a jobb oldalnak. Tudjuk azt is, hogy , így az -re szóba jövő értékek és . Az első esetben , vagyis -re nem adódik egész érték. Ha viszont , akkor , vagyis . Így a fenti érték mellett egyedül jöhet szóba. Ellenőriznünk kell még, hogy abban az háromszögben, amelyre egység, valóban találhatók-e megfelelő és pontok. A fenti meggondolás lépéseit fordított sorrendben alkalmazva ez könnyen adódik, így nem részletezzük. Összefoglalva tehát: a feladat kérdezett lehetséges értékei és . |
|