A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Egy oszlop vagy egy sor átfestésekor pontosan 12 mező színe változik meg. Így ha átfestés előtt ott fehér mező volt, akkor az átfestés után lesz. És mivel és azonos párosságú, a sakktáblán található fehér mezők paritása az átfestések során nem változik. Ezek szerint ha a sakktáblán a fehér mezők száma eredetileg páratlan volt, ez a szám minden átfestés után páratlan marad, és így nem érhető el, hogy a fehér mezők száma nulla, azaz páros legyen.
II. megoldás. A csupa fekete mezőjű sakktáblát pontosan azokból a színezésekből kiindulva lehet előállítani, amelyek a feketére festett táblákból nyerhetők a fent leírt módon. Az eljárás olyan, hogy a színezés sorrendje nem befolyásolja a végeredményt, másrészt ugyanannak a sornak, ill. oszlopnak kétszeri átfestése elhagyható. Így feltehető, hogy minden sort és oszlopot legfeljebb egyszer festünk át. Az oszlopok és sorok együttes száma , így összesen módon jelölhetjük ki, hogy mely oszlopokat, ill. sorokat kell átfesteni, tehát legfeljebb olyan színezése van a sakktáblának, amiből a csupa fekete mezőjű tábla előállítható. Ugyanakkor a sakktábla mezőjét -féleképpen lehet két színnel kiszínezni, így a miatt van olyan színezés, amelyből nem érhető el, hogy minden mező fekete legyen. A feladat kérdésére a válasz: nem.
Megjegyzések. 1. Az I. megoldás mintájára igazolható a következő állítás. Ha elérhető, hogy valamennyi mező fekete legyen, akkor bárhogy veszünk ki két sort és két oszlopot, a metszéspontjaikban álló négy mezőből páros számúnak kell fehérnek lennie. Így például az ábrán látható táblából kiindulva nem érhető el a csupa fekete tábla, annak ellenére, hogy minden sorban és minden oszlopban páros sok fehér mező van.
A most megfogalmazott feltétel nemcsak szükséges, hanem elégséges is: ha teljesül, a fekete tábla elérhető. 2. Azt is könnyű meggondolni, hogy a "jó'' színezések száma nem például ha mindegyik oszlopot és mindegyik sort átfestjük, ugyanazt érjük el, mintha nem festettünk volna semmit , hanem . |