Feladat: Gy.2070 Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Németh Buhin Ákos 
Füzet: 1983/április, 158. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Harmadfokú (és arra visszavezethető) egyenletek, Többszemélyes véges játékok, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1982/október: Gy.2070

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

x3+x2+x+=0(1)
Megoldás. Ha a kezdő nullának választja a konstans tagot, akkor az egyenletnek a játék folytatásától függetlenül gyöke lesz a 0, ugyanis ilyenkor (1)
x(x2+x+)=0

alakban írható. A játék tehát ekkor lényegében az
x2+x+=0(2)
egyenlettel folytatódik.
 

Ha a második játékos (2)-ben az első fokú tag együtthatóját tölti ki, akkor a kezdő a megmaradt együtthatót ismét 0-nak választhatja, és így végeredményül az
x3+ax2=0
egyenlet jön létre. Ennek gyökei x1=x2=0, x3=-a valóban egészek.
 

Ha a második játékos (2)-ben a konstans értékét írja be, akkor (2) az alábbi módon alakul:
x2+x+b=0(3)

A kezdőnek olyan számra van szüksége x együtthatójaként, hogy a létrejövő másodfokú polinomnak két egész gyöke legyen. Ez pedig elérhető, ha ide a
-(b+1) számot írja, hiszen x2-(b+1)x+b=(x-1)(x-b).
 

Ebben az esetben az eredeti (1) egyenlet végül
x3-(b+1)x2+bx=0
alakú, az egyenlet gyökei pedig 0, 1 és b.
 

Németh Buhin Ákos (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., II. o. t.)