|
Feladat: |
Gy.2032 |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Alexy N. , Balla B. , Beleznay Á. , Burányi Á. , Buzás M. , Böröczky L. , Csillag P. , Csiszer Z. , Erdős 228 L. , Fodor Gy. , Galgóczi 996 J. , Gulyás Éva , Gyulánszky Zs. , Herendi T. , Hetyei J. , Horváth 290 P. , Hraskó A. , Ilosvay F. , Joó 563 P. , Kelemen Cs. , Kerner A. , Komorowicz J. , Marosvári 531 Zs. , Megyesi G. , Mócsi M. , Nagy 369 J. , Rónaszéki I. , Selyem I. , Simon P. , Somogyi 296 A. , Strauss Gy. , Tóth B. , Verhás P. |
Füzet: |
1982/november,
139. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Racionális számok és tulajdonságaik, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1982/február: Gy.2032 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük a tört nevezőjét -val, és legyen az a maradék, amely után az osztást a szokásos módon, jegyenként végezve az számjegyet kapjuk. Jelöljük a soron következő maradékokat -vel, -vel, -vel, akkor az osztás során kapott egyes számjegyek jelentése szerint
és , , , . Ez utóbbi egyenlőtlenségek miatt
vagyis Írjuk itt más alakba együtthatóit Mivel , egész számok, ebből következik, mert különben -nak és közti egésznek kellene lennie, ami nyilván lehetetlen. Ha viszont , akkor (1) első egyenlőtlenségéből következik, tehát valóban hibázott, aki mellett jutott az , , számjegyekhez.
Megjegyzések. 1. Megoldásunkban kicsit többet kaptunk annál, amit a feladat kért, hiszen megkaptuk a legkisebb nevezőt, amely mellett a blokk felléphet. mellett viszont valóban fellép, ilyen példa 2. Kevés dolgozat érkezett, még kevesebb hibátlan. Ezek jó része az eseteket egyenként vizsgálta, kevés volt a szép megoldás. Akadt olyan is, aki mind a 98 esetet külön megvizsgálta. Gyakori hiba volt, hogy a bevezetett új változók jelentése a megoldó előtt sem volt egyértelmű, például kezdetben mást jelentett, mint később. Volt, aki azt hitte, hogy a után már véget ér az osztás, és a feltételből indult ki. Mások úgy értelmezték a feladat szövegét, hogy az , , számok a jegyenkénti osztásban bukkannak elő, és így ellenpéldát találtak: Mindennek a sok tévedésnek talán az volt az oka, hogy a feladat ártatlanabbnak látszik, mint amilyen. |
|