A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A feladat szövege nem zárja ki azt, hogy és azonosak legyenek, legyük fel azonban először, hogy ez nincs így. Ekkor merőleges -re és az ; ; ; párok közti szögek mind -osak. Megrajzolva a mondott második érintőket, azt tapasztaljuk, hogy azok egy négyzetet határoznak meg.
Ennek igazolása érdekében megmutatjuk, hogy ha a , egyenesek -os szöget zárnak be, és tetszőleges egyenes, amelynek -re vonatkozó tükörképe , -ra vonatkozó tükörképe pedig , akkor merőleges -re. Jelöljük és metszéspontját -mel, az -en át -rel párhuzamosan húzott egyenest -sel, -nek -re, -ra vonatkozó tükörképét -gal, illetve -gal.
Mivel párhuzamos egyeneseknek tetszőleges egyenesre vonatkozó tükörképe párhuzamos, párhuzamos -gal, és -gal. Elég tehát belátnunk, hogy merőleges -ra. Ha -t körül elforgatjuk pozitív irányban szöggel, is, is negatív irányban fordul el körül szöggel, tehát a , közti szög közben változatlan marad. Forgassuk el -t addig, míg -vel azonos nem lesz, ekkor is azonos -vel, pedig -nek -ra vonatkozó tükörképe lesz, ami valóban merőleges -re. Rátérünk feladatunk állításának az igazolására. Jelöljük a mondott érintőt -vel, -nek az , , , egyenesekkel alkotott metszéspontját -val, -vel, -vel, -vel, az ezekből húzott második érintőt rendre -vel, -vel, -vel, -vel. Mivel az -ból a körhöz húzott két érintő szimmetrikus -ra, az -nek -ra vonatkozó tükörképe. Hasonlóan a , , , érintők -nek a , , egyenesekre vonatkozó tükörképei. Mivel az , , , egyenesek között rendre -os szög van, merőleges -re, -re, -re és -re. Emiatt párhuzamos -vel, de nem lehet vele azonos, mert -t különböző pontokban metszik. Hasonlóan és párhuzamosak és különbözőek. Mivel ezek az egyenesek érintik a kört, valóban négyzetet határoznak meg. Ha és mégis azonosak volnának, akkor és is azonosak, tehát a négyzetnek csak három oldalát kapjuk meg, de az egyik oldalát kétszer. Ebben az esetben az , , , egyenesek nem határoznak meg négyszöget a szokásos értelemben.
Lelovics Ferenc (Miskolc, Földes F. Gimn., II. o. t.)
Megjegyzés. A feladattal kapcsolatban számos versenyző küldött be dolgozatot, melyeknek jelentős százalékát nem lehetett megoldásként értékelni. Ennek fő oka, hogy sok kezdő pontverseny-résztvevő úgy gondolta, hogy a "Mit mondhatunk a négyszögről?'' kérdésre elegendő egy mondattal válaszolni, egy ábra alapján: "Ez a négyszög négyzet.'' Nyilvánvaló, hogy egy matematikai versenyfeladat megoldásának egzakt bizonyítást vagy igazolt helyességű eljárást kell tartalmaznia! Szintén jelentős volt azoknak a száma, akik a feladatot geometriai szerkesztési problémának tekintették, és egy véletlenszerű egyenes felvételével megszerkesztették az ábrát. Ennek során részletesen leírták azokat a szerkesztési lépéseket, amelyek tömör és általános formában a feladat kitűzésében szerepeltek! Ezután fölösleges diszkusszió következett ‐ amelynek eredményeként megállapították, hogy a szerkesztés nem végezhető el akkor, amikor nem metszi valamelyik egyenest ‐ vagyis amit eleve kizárt a kitűzés. |