A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Mindegyik versenyző 5 játszmát játszik, 5 napon kell táblához ülnie, tehát a verseny legalább 5 napig tart. Versenynapon azt szokás érteni, hogy egy napon (egyidőben) lehetőleg sokan játszanak; mi olyan programot adunk, amely szerint minden versenynapon mind a 6 sakkozó játszik ‐ hiszen a számuk páros szám ‐ tehát a verseny pontosan 5 nap alatt lebonyolítható. Föltesszük, hogy az 1. napon a játékosok öntevékenyen kialakították a mérkőző párokat, ennek alapján választjuk a jelölésüket: | | (1) |
A 2. napra ellenfelét és közül választva, az 1. napi első két párt megbontottuk, még a harmadik pár tagjait is más-más párba kell rendelnünk. Egy lehetőség: | | (2) | (a harmadik pár kimaradóként adódott). Vegyük a 3.-nak azt a napot, amikor partnere . Mivel azt akarjuk, hogy mindenki játsszék, azért -val csak -t ültethetjük szembe ‐ különben ugyanis -vel együtt vagy vagy maradna hátra, és már mindkettővel mérkőzött ‐, így viszont a kimaradók még nem játszottak: A 4. napra -nak ‐ hátralevő partnerei közül ‐ -t választva, ellenfele hasonlóan csak lehet: Ezzel tulajdonképpen készen is vagyunk, hiszen mindenkinek már csak egy mérkőzése van hátra, és ez a követelmény szükségképpen kialakítja az utolsó nap párbaállítását: Ezzel az állítást bebizonyítottuk. Megjegyzések. 1. A sakkversenyeken esetlegesen fellépő függőjátszmákra és egyéb részletkérdésekre természetesen nem voltunk tekintettel, ezért programunk más páros játékok versenyeiben is használható (tenisz, pingpong stb.). 2. Használható programunk 5 játékos esetében is; természetesen a hiányzó játékosnak beosztott ellenfél szabadnapos, a lejátszandó 10 mérkőzést az előírás mellett nem lehet 5 napnál rövidebb idő alatt lebonyolítani. ‐ Mindjárt ezen az úton indulva tulajdonképpen valamivel egyszerűbb lenne a megoldás megtalálása. De azzal mégsem az igazi feladatunkat oldanánk meg, a visszavezetés és az igazi feladat megoldásának segédmunkálatai fölemésztik az időnyereséget. 3. Felhívjuk az olvasó figyelmét a pontversenyen kívüli P. 166. sz. problémára, amely ugyanezt a kérdést számú versenyző esetére vizsgálja. II. megoldás. A program szervezésébe bevonjuk azt a 3 sakktáblát is, amelyeken a mérkőzések (egyidejűleg) lefolynak. ‐ Gondoljuk azt, hogy e táblák egy hosszú asztalra vannak ráfestve, és rajtuk a sakkfigurák megindulási állásai meg vannak számozva, az asztal egyik hosszú oldalán 1-től 3-ig, majd körben tovább 4-től 6-ig úgy, hogy azok a párok játszanak egymással, akiknél a két jelzőszám összege 7 (1. ábra).
1. ábra Ezután a programot közvetve azzal adjuk meg, hányas "féltáblához'' üljenek le a versenyzők. (Ez az elbonyolítás csak látszólagos, előnyét később látjuk meg.) Az 5 nap alatt együttvéve a 6 sakkozó mindegyikét legföljebb 5 féltáblához ültethetjük le. Ezt az aszimmetriát (egyenrangúság‐ellenes vonást) előnyösen használhatjuk ki a következő további előírással: a játékosok közül 5-öt mindennap más‐más féltáíblához akarunk ültetni, a hatodik játékost pedig mindennap ugyanahhoz a féltáblához. Számozzuk meg a játékosokat is 1-től 6-ig, és első napra ültessük mindegyiküket az ugyanazon számú féltáblához. A további napokra pedig a következő utasítás egy csapásra megadja a teljes programot: a 6-os játékos mindennap a 6-os féltáblához üljön; minden más játékos minden további napon az előző napi helyénél 1-gyel kisebb sorszámú féltáblához üljön, aki pedig egy nap az 1-es féltáblánál ült, másnap az 5-öshöz üljön. Táblázatunk mutatja, hogy így minden előírt játszma sorrakerül és mindegyik pontosan egyszer.
Megjegyzések. 1. Számos versenyző ugyanezt a programot a következő ‐ szintén könnyen emlékezetben tartható ‐ utasítással adta meg. Írjuk a játékosok jelzőszámai közül az 1-est, 2-est, , 5-öst, egy szabályos ötszög egymás utáni csúcsaihoz, a 6-ost a középpontjához. A 6-os játékos minden egyes versenynapon azzal mérkőzik, akinek a jelzőszáma egyezik a versenynap sorszámával, a többi 4 versenyző pedig az ábra szimmetriatengelyére tükrös párokban üljön le egy-egy táblához. A 2. ábra példaként a táblázat 3. napjának párjait mutatja be vastag szakaszokkal összekötve.
2. ábra 2. Elterjedt szokás, hogy az idomok közül elsősorban a lehető sok szimmetriát mutatókat vesszük segítségül. Ennek előnyeivel nemegyszer együtt jár az egyoldalúság, szűken látás hátránya. Az előbbi szabályos ötszög esetén hátrány ugyan nincs, de a hosszú asztal példája kissé talán életszerűbb, tulajdonképpen az ötszög "kerületét'' naponta másik‐másik csúcsánál fogva simítjuk ki az asztal köré. (A szabályos ötszögnek így lehetne gyakorlatiasabb értelmet adni: a 6 játékos 6 különböző városban ül le, a sakklépéseket telefonon mondja be, illetve kapja meg, nem is tudja talán, ki az ellenfele. A telefondrótok (kettős vezetékek) az ábra szerinti kapcsolómű megfelelő számú pontjába (érintkező hüvelypárjába) futnak be, a rendezés dolga csak annyi, hogy naponta -kal elfordítsa azt a kapcsoló egységet, melyen az ábra 3 vastag szakasza kettős vezetődrót.) |