A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. A keresett háromszögben az adott oldal szerepét -nek adjuk, így az összegként adott hosszúság lesz. 1. Kiindulunk egy kívánt sugárral leírt körből, legyen a középpontja , megválasztjuk rajta az csúcs helyzetét és ettől távolságra kijelöljük -n a -t; így már csak -t kell meghatároznunk. Most ‐ a feladatot megoldottnak tekintve ‐ fordítsuk rá -t körül meghosszabbítására, a helyzetbe (1. ábra, a betűk melletti indexeket csak később vegyük figyelembe, az egyenestől balra is, jobbra is egy-egy megfelelő háromszög látható).
1. ábra Így egyrészt , másrészt a háromszög egyenlő szárú, és -nél levő külső szöge . (Az utóbbi szögön a -t nem tartalmazó szögtartományt értjük, ami -nál nagyobb is lehet, ha ti. a rövidebbik köríven van.) Eszerint , ismert. Ezzel -ra két mértani helyet kaptunk: rajta van az körüli, sugarú körön, másrészt az szakasz nyílású látszögkörívén, az egyenesnek -t tartalmazó partján. A és közös pontjaként kapott -ot -val összekötő egyenes -ból kimetszi -t és ezzel a szerkesztést befejeztük. 2. A végrehajtásra térve, megjegyezzük, hogy az körív középpontjából látószöge , tehát rajta van -nak a -t tartalmazó ívén, továbbá miatt az oldal felező merőlegesén is; tehát könnyen megrajzolható. 3. Bebizonyítjuk, hogy a kapott háromszög megfelel a követelményeknek. Valóban, csúcsai egy sugarú kör kerületén vannak; továbbá oldala egyenlő az előírt -vel; végül a háromszög -nál levő szöge feleakkora, mint az , ami e háromszög -nél levő külső szöge; ezért ez a háromszög egyenlő szárú, tehát , amint a feladat kívánja. 4. Az csúcs megválasztása után létrejön, hacsak ; egyenlőség esetén a két félkör közül a szimmetria alapján bármelyiket választhatjuk , majd számára, és ha a háromszög a továbbiak szerint létrejön, akkor -nél derékszögű lesz. Ha viszont , akkor a szerkesztés folytatását egyaránt meg kell próbálnunk a nagyobbik ívnek és a kisebbik ívnek felezőpontjából kiindulva. A körüli, sugarú körív () mindenesetre létrejön. -ot tekintve, eleve szükséges, hogy legyen, másrészt -nak akkor és csak akkor van közös pontja -vel, ha még , vagyis az és derékszögű háromszögek ( felezi -t) felhasználásával speciálisan esetén Amennyiben , akkor egy közös pont van, azonosnak adódik -vel ‐ hiszen ekkor a és közös tengelyén (átmérőegyenesén) van ‐, a kapott háromszögben (ilyen az 1. ábrán esete). Ha viszont , akkor helyzet szerint két közös pontot kapunk (az 1. ábrán és ), a belőlük adódó két pont azonban két egybevágó háromszögre vezet, tehát számunkra nem tekintendő külön megoldásnak. Valóban, ekkor és egymás tükörképei -re, így | | vagyis a két pont ‐ és a két háromszög ‐ tükrös pár az tengelyre. Ezek szerint mellett a megoldások száma annyi, ahány indexre teljesül (1), más szóval ahány ívvel van közös pontja -nak, ez a szám lehet , vagy ; mellett pedig vagy aszerint, hogy -re teljesül-e (1a) vagy nem. (A két különböző íven kapott pontok nem adhatnak egybevágó megoldásokat, hiszen -nél levő szögük különböző.) (Megjegyezzük, hogy az háromszög adódhat egyenlő szárúnak úgy is, hogy és valamelyike ‐ vagy akár mind a kettő ‐ egyenlő -vel. Ennek feltételét azonban nem keressük, a esetet is csupán szemléletesség kedvéért említettük meg.) Megjegyzések. 1. A fentiekben példát adtunk egy szerkesztési feladat ún. ,,klasszikus'' megoldásának 4 fő szakaszára: 1. Elemzés (kapcsolatok megállapítása az ismeretlen alakzat és az adatok között. 2. A szerkesztés végrehajtásának részletei. 3. Bizonyítása annak, hogy a szerkesztett alakzat megfelel az előírásoknak. 4. Diszkusszió: annak vizsgálata, hogy a szerkesztés az adatok közti milyen nagyságviszonyok (egyéb kapcsolatok) mellett végezhető el, és hogy esetenként hány megoldás van. ‐ Ezek a lépések természetesen a feladattól függően módosulhatnak, el is maradhatnak. 2. Régebbi tankönyvekben típusfeladatként szokott szerepelni a háromszögnek az , , adathármasból való szerkesztése. Tulajdonképpen ilyen az alatt említett is, hiszen abban körről nincs szó, nincs kiemelve, hogy az átfogó egyszersmind a körülírt kör átmérője. Ezeket az eseteket is -nek meghosszabbítására való ráfordításával szokás megoldani, amint ezt az elemet mi is fölhasználtuk. A fenti megoldással szemben viszont eltérés, hogy ott egyenesét és rajta az szakaszt rögzítjük, egyik végpontjában hozzá szöggel hajló félegyenest szerkesztünk és ezt elmetsszük a másik végpont körüli sugarú körrel, tehát más sorrendben ,,vetjük be'' adatainkat. Számos megoldás érkezett erre az esetre való visszavezetéssel. Ezekben nehézségként jelentkezik, hogy megszerkesztéséhez előre föl kell vennünk egy sugarú kört, de nem ez lesz a végül kiadódó háromszög körülírt köre, és a föntivel szemben külön gond annak a bizonyítása, hogy a körülírt kör sugara valóban . Az is gyakori az ilyen megoldásokban, hogy -ként csak a hegyesszöget veszik figyelembe ‐ különben a tompaszöget a fenti elv szerint is el lehet felejteni. 3. Felhívjuk az olvasó figyelmét a 107. oldalon közölt cikkünkre, amely ugyanennek a feladatnak térbeli ‐ ábrázoló geometriai ‐ meggondolásokon alapuló megoldását tartalmazza. 4. Az alábbi megoldásvázlat más érdekes kapcsolatokat használ, de a végrehajtás, a bizonyítás és a diszkusszió hosszadalmas. A teljes kidolgozást az olvasóra hagyjuk. II. megoldás. (vázlat). Az 1. ábra háromszögét próbáljuk megszerkeszteni. Fordítsuk el a háromszöget és -t körül úgy, hogy az oldal meghosszabbítására jusson, és jelöljük és új helyzetét -lal ( azonos a fenti -gal).
2. ábra Az elfordítás mértéke a -nél levő külső szög: , amekkora az látószöge -ből, ha -t a oldalán várjuk, illetve -ből, ha oldalán. Eszerint a fönti , , , () rendszer fölvétele után megszerkeszthetjük egy új helyzetben az egyenlő () szárú háromszöget, -t és -t, és most olyan szelő szerkesztését tekintjük célunknak -n át, melyre a -ba és -ba eső húrok összege . Jelöljük az és szakasz felezőpontját -vel, -val és vetületét az egyenesen -vel. Ekkor nyílván , ebből az ismert szakasz fölötti Thalész-körön kijelölhető, és a kívánt szelő -vel párhuzamos. A szelő szakaszát körül -val visszafordítva kapjuk -t. Ekkor azt kell bizonyítanunk, hogy ráesik -ra és hogy . A végrehajtást helyén -val meg kell ismételni. Megjegyzés. Ennek a megoldásnak a kulcspontja, de az ide előzetesen elhelyezendő szöghöz nem juthatunk hozzá és előbbi, ideiglenes ‐ később kárba vesző ‐ fölvétele nélkül. tehát ,,nehéz'' pontja a feladatnak. (Így jól láthatjuk, hogy az I. megoldásban nincs fölösleges szerkesztési lépés, mindegyik adatunkat csak egyszer használtuk.) Ez a speciális eset a középiskolai I. o. tankönyv (1966. évi kiadás) 402. oldalának 33. feladata. |