A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. a) Az vetület a körülírt kör húrja mint átmérő fölötti Thalész-körön keletkezik, jobban körülhatárolva, -nek a rövidebbik ívén, ahol az oldal felezőpontja. Ez az ív belsejében van, hiszen és metszéspontjai és , ezért az húrnak belső pontja. felezi az szöget, ezért a rá merőleges egyenes felezi a háromszög -nél levő külső szögeit, így a , egyenesek egymás tükörképei -re mint tengelyre. Ezért -nek ebben a tükrözésben keletkezett képe -nek -n túli meghosszabbításán van, és .
Így egyenlő szárú háromszög, és | | vagyis az szakaszt feleakkora szögben látjuk -ből, mint -ből. És mivel még , azért rajta van a körüli, sugarú körön, és mint -nek -en levő vetülete felezi ezt a húrt: amint a feladat állítja. Szavakban: -ból -n át -be menve, az út felét -ig tettük meg. b) Legyen -nek -n levő vetülete , továbbá -nek -n, -n levő vetülete rendre , . Így az tükörképe -re; az képe a húr felező merőlegesére nézve, hiszen ez átmegy középpontján, másrészt és egymás képei -ra. Hasonlóan és egymás képei az húr felező merőlegesére, végül és tükrös pár -re, mert ez felezi a szöget. Ezek szerint
tehát -ból -n és -on át -be menve az út felezőpontja , valamint akkor is van a félúton, ha -ból -n és -on áthaladva, -ben fejezzük be utunkat. -nek csak mesterkéltebben tudunk efféle jelentést tulajdonítani a bizonyított állításból adódó egyenlőség alapján: ha ketten utaznak -ból -n át -be, és a két férőhely egyike kényelmesebb, akkor ‐ helyüket -ben és -ben cserélve ‐ egyenlő hosszú utat tesznek meg a kényelmesebb helyen.
II. megoldás. (csak a feladat állító részére). Hosszabbítsuk meg -t a körrel való metszéspontig. Így mint merőleges szárú hegyesszögek, egyszersmind kerületi szögek, ezért a ív és húr egyenlő a ívvel, illetve húrral. Másrészt ‐ mivel átmérő, azért , tehát és párhuzamos húrok, a közös felező merőlegesükre és tükrösek: , továbbá . Így pedig
Sallay Ágnes (Eger, Gárdonyi G. Gimn. volt tanulója)
Megjegyzés. A feladat fogalmazási hibájára egyedül Lánczi Katalin (a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimn. volt tanulója) mutatott rá. Feltehetően egy ,,nem szokványos'' (, az alsó félkörön, följebb, de még mindig az alsó félkörön) és egy szokványos helyzetfelvétel összehasonlításából vette észre, hogy mire is gondolhatott a szerkesztőség. Szűrjük le ebből tanulságul: merjünk fölvenni ,,szokatlan'' helyzeteket is (lásd az ábra két változatát). |