A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az idézett helyen példát látunk arra (más betűzéssel), hogy ha a , , , pontok egy konvex négyszög egymás utáni csúcsai, akkor hogyan állapítható meg a pontokat összekötő, minimális összhosszúságú útrendszer. A négyszög , , , oldala fölé, kifelé szabályos háromszöget szerkesztünk, ezek új csúcsai rendre , , , (1. ábra). 1. ábra Ekkor a mondott útrendszer összhossza egyenlő a és távolságok kisebbikével. Ha ez ‐ azaz ‐, akkor a minimális útrendszer két hármas csomópontját, -t és -t megadta a szakasznak rendre a és az háromszög köré írt körrel való metszéspontja, és az útrendszer a , , , egyenesszakaszokból áll. (Így ugyanis a szabályos háromszögre ismert tétel szerint ‐ amennyiben a mondott körökben a rövidebbik íven, ill. a rövidebbik íven adódik, fennáll , ill. ; persze azt is figyelembe vettük, hogy volt.) Ez az eredmény alkalmazható oázisaink pontnégyesére, és a megfelelően szerkeszthető és távolságok egyenlők, mert egymás tükörképei az rombusz és átlóira; ezért az útrendszert elég -ből kiindulva terveznünk (2. ábra). 2. ábra Nyilvánvaló, hogy a , pedig a rombuszoldal meghosszabbításán van, és , tehát paralelogramma és átlója átmegy a rombusz középpontján. Az -ra való tükrözés egymásba viszi át -t és -t, hasonlóan -t és -t, így az építési költség felosztásában és része egyenlő, hasonlóan -é és -é is, elég tehát megállapítanunk és hozzájárulásának arányát. Legyen az és a körnek -n levő pontja rendre , és jelöljük az , , szakasz hosszát rendre -val, -vel, -vel. Így egy lakója utat tesz meg, ha egyszer‐egyszer elmegy a másik 3 oázisba, egy lakója pedig utat. Az háromszög hasonló az háromszöghöz, mert -nál levő szögük közös és -nál, ill. -nél -os szögük van és , hiszen húrnégyszög). És mivel e két háromszög egy pár megfelelő oldalára , azért a nagyítási arány , tehát . Hasonlók az és háromszögek is, mert az utóbbiban , és a -nél levő szög ugyanazon az íven nyugszik, mint az szög; ezért . Ezek szerint és részesedési aránya , és egyenként részt, -ot, és egyenként részt, -ot viselnek a költségekből. Megjegyzések. 1. Az Ibrahim által javasolt útrendszer hossza, mint könnyen kiszámítható, km, valóban rövidebb a Hasszán által javasolt km-nél, méginkább az Ali‐javasolta km-nél. ‐ Az érkezett megoldások kiszámították az összes részutak hosszát. Ez természetesen nem hiba ‐ bizonyára elvégezték ezt a tervező mérnökök is ‐, de a kérdés megválaszolásához ‐ mint láttuk ‐ elkerülhető. 2. Könnyű belátni, hogy az , , útszakaszok egyszersmind megadják az , , pontok közti, minimális összhosszúságú útrendszert is. Ez tehát abban az pontban fut össze, ahonnét az , , szakaszok mindegyike -os szögben látható. ‐ Megemlítjük, hogy ha egy háromszög legnagyobbik szöge nem éri el a -ot, akkor mindig van ilyen pont a háromszög belsejében (szokás nevezni a háromszög Torricelli‐féle pontjának). Ha viszont egy háromszögben a -nél levő szög -os, vagy nagyobb, akkor a minimális összhosszúságú útrendszer a és szakaszokból áll. 3. A bevezetésül idézett példa természetesen nem jelenti a problémának 4 pont esetére való teljes megoldását. Az 1. ábráról sejtjük, hogy -nek és között, valamint és között kell haladnia, másrészt a meggondolás érvényességének is feltétele. |