Feladat: 1265. matematika gyakorlat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Füzet: 1969/december, 213 - 214. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Kombinatorikai leszámolási problémák, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1969/szeptember: 1265. matematika gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 

1. ábra
 

a) A MATEMATIKA szó olvasását nyilvánvalóan csak az ábra szimmetriaközéppontjában levő M-től kezdhetjük, és valamelyik sarkon álló A betűk egyikénél fejezhetjük be. A szimmetria miatt elég pl. a jobb alsó sarki A betűkig haladó leolvasási utak számát megadnunk, a keresett szám ennek 4-szerese. Így mindig vagy jobbra vagy lefelé kell lépnünk, minden betűre csak a bal vagy a felső szomszédjáról léphetünk át ‐ a tengelyekbeli betűkre és a sötét mező melletti I betűkre pedig csak az egyetlen ilyen szomszédjukról. Ezért minden betűre annyiféleképpen érkezhetünk, mint mondott két szomszédjukra együttvéve, ill. ahányféleképpen a mondott szomszédjukra. Ezeket a számokat tünteti fel a 2. ábra, mindkét záróbetűhöz 66 út vezet, így a MATEMATIKA szó 866=528-féleképpen olvasható le az ábráról.
 

 

b) A METAMATEMATIKA szó viszont nem kezdődhet középen, mert annak az M-nek nincs E szomszédja, de bármely más M-nél kezdődhet; továbbá 5. betűjeként ismét csak a középső M használható: Így elég a METAM szórésszel foglalkoznunk, ennek minden egyes olvasási lehetősége 528-féleképpen fejezhető be. A megoldást az előbbihez hasonlóan a 3. ábra adja, 60528=31680 olvasási lehetőség van. (A feladat előírásai nem zárják ki azt sem, hogy pl. 6. betűként ugyanaz az A szerepeljen, mint 4. betűként.)
 

c) A MATEMATIKA szó olvasásmódjai számának 500-ra csökkentése céljára először azt állapítjuk meg minden egyes betűről ‐ de ismét csak a jobb alsó ábrarészben ‐, hogy hány leolvasási útvonal vezet át rajta. Ugyanis az illető betűt ‐ de csak azt ‐ elhagyva, ennyivel csökken az olvasási lehetőségek száma.Ezt ‐ a METAM és a MATEMATIKA előbbi összekapcsolásához hasonlóan ‐ annak a két számnak a szorzata adja, ahányféleképpen az illető betűig a kezdő betűtől és ahányféleképpen az illető betűtől valamelyik záró betűig haladhatunk. Az utóbbi szám ugyanannyi, mint ahányféle útvonal vezet a két végző betűtől együttvéve az illető betűig, vagyis mintha fordítva olvasnók a szót.
 

 

Ezeket a számokat az eddigiek mintájára a 4. ábra mutatja, az egy-egy mezőhöz a 2. és a 4. ábrán álló számok szorzatát pedig az 5.ábra.
 

 

5. ábra
 

Ebben azonban az 528-500=28-nál nagyobb szorzatokat ki sem írtuk (helyettük x jel áll), hiszen a megfelelő betű elhagyása 500 alá csökkentené az olvasási lehetőségek számát.
Az 5. ábrán az eredeti ábra két szimmetriatengelyébe beírt 3-3 szorzat elé 2-es tényezőt írtunk, ez azt jelzi, hogy a megfelelő betű elhagyása az ábra jobb felső, ill. bal alsó negyedében is megszüntetne még ugyanannyi leolvasást.
Nincs 28-as bejegyzés az 5. ábrán, tehát az 500-ra csökkentés nem oldható meg egyetlen betű elhagyásával. Ha viszont több betűt próbálunk elhagyni, a csökkenést csak akkor adja a hozzájuk talált számok összege, ha nincs olyan leolvasási útvonal, amely a kihagyandó betűk közül 1-nél többön halad át.
A 28-as csökkentés többféleképpen is előállítható a talált számokból:
2+2+6+6+6+6,2+2+6+6+12,2+2+12+12,
és mindegyik alapján többféleképpen végezhető el a 6, 5, ill. 4 betű kihagyása. A 6. ábra ilyen vázlatain a kihagyás miatt megközelíthetetlenné vált (zsákutcába jutott) betűket is kihagytuk.
 

 

6. ábra
 

Ezt a megoldást a dolgozatok beérkezése előtt adtuk nyomdába.