A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. ábra a) A MATEMATIKA szó olvasását nyilvánvalóan csak az ábra szimmetriaközéppontjában levő -től kezdhetjük, és valamelyik sarkon álló betűk egyikénél fejezhetjük be. A szimmetria miatt elég pl. a jobb alsó sarki betűkig haladó leolvasási utak számát megadnunk, a keresett szám ennek -szerese. Így mindig vagy jobbra vagy lefelé kell lépnünk, minden betűre csak a bal vagy a felső szomszédjáról léphetünk át ‐ a tengelyekbeli betűkre és a sötét mező melletti betűkre pedig csak az egyetlen ilyen szomszédjukról. Ezért minden betűre annyiféleképpen érkezhetünk, mint mondott két szomszédjukra együttvéve, ill. ahányféleképpen a mondott szomszédjukra. Ezeket a számokat tünteti fel a 2. ábra, mindkét záróbetűhöz út vezet, így a MATEMATIKA szó -féleképpen olvasható le az ábráról.
b) A METAMATEMATIKA szó viszont nem kezdődhet középen, mert annak az -nek nincs szomszédja, de bármely más -nél kezdődhet; továbbá betűjeként ismét csak a középső használható: Így elég a METAM szórésszel foglalkoznunk, ennek minden egyes olvasási lehetősége -féleképpen fejezhető be. A megoldást az előbbihez hasonlóan a 3. ábra adja, olvasási lehetőség van. (A feladat előírásai nem zárják ki azt sem, hogy pl. . betűként ugyanaz az szerepeljen, mint . betűként.) c) A MATEMATIKA szó olvasásmódjai számának -ra csökkentése céljára először azt állapítjuk meg minden egyes betűről ‐ de ismét csak a jobb alsó ábrarészben ‐, hogy hány leolvasási útvonal vezet át rajta. Ugyanis az illető betűt ‐ de csak azt ‐ elhagyva, ennyivel csökken az olvasási lehetőségek száma.Ezt ‐ a METAM és a MATEMATIKA előbbi összekapcsolásához hasonlóan ‐ annak a két számnak a szorzata adja, ahányféleképpen az illető betűig a kezdő betűtől és ahányféleképpen az illető betűtől valamelyik záró betűig haladhatunk. Az utóbbi szám ugyanannyi, mint ahányféle útvonal vezet a két végző betűtől együttvéve az illető betűig, vagyis mintha fordítva olvasnók a szót.
Ezeket a számokat az eddigiek mintájára a 4. ábra mutatja, az egy-egy mezőhöz a 2. és a 4. ábrán álló számok szorzatát pedig az 5.ábra.
5. ábra Ebben azonban az -nál nagyobb szorzatokat ki sem írtuk (helyettük jel áll), hiszen a megfelelő betű elhagyása alá csökkentené az olvasási lehetőségek számát. Az 5. ábrán az eredeti ábra két szimmetriatengelyébe beírt szorzat elé -es tényezőt írtunk, ez azt jelzi, hogy a megfelelő betű elhagyása az ábra jobb felső, ill. bal alsó negyedében is megszüntetne még ugyanannyi leolvasást. Nincs -as bejegyzés az 5. ábrán, tehát az -ra csökkentés nem oldható meg egyetlen betű elhagyásával. Ha viszont több betűt próbálunk elhagyni, a csökkenést csak akkor adja a hozzájuk talált számok összege, ha nincs olyan leolvasási útvonal, amely a kihagyandó betűk közül -nél többön halad át. A -as csökkentés többféleképpen is előállítható a talált számokból: | | és mindegyik alapján többféleképpen végezhető el a , , ill. betű kihagyása. A 6. ábra ilyen vázlatain a kihagyás miatt megközelíthetetlenné vált (zsákutcába jutott) betűket is kihagytuk.
6. ábra Ezt a megoldást a dolgozatok beérkezése előtt adtuk nyomdába. |
|