Feladat: 1202. matematika gyakorlat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Akar L. ,  Angster Erzsébet ,  Angster Judit ,  Barabás E. ,  Bartholy Judit ,  Cserháti A. ,  Csetényi A. ,  Donga Gy. ,  Fodor P. ,  Frey Julianna ,  Gajdács Ibolya ,  Gatter J. ,  Gyimesi András ,  Gyimesi F. ,  Gönczi I. ,  Göndőcs F. ,  Hegyi Gy. ,  Horváth L. ,  Kálmán M. ,  Karády Ilona ,  Komjáth P. ,  Kuhár J. ,  Lengyel J. ,  Magyar L. ,  Mihály Gy. ,  Monostori L. ,  Nagy S. ,  Prőhle T. ,  Reviczky J. ,  Róna Julianna ,  Sailer K. ,  Selényi P. ,  Simon Júlia ,  Somogyi Gy. ,  Sváb J. ,  Szabó Lóránt ,  Szendrei Ágnes ,  Szendrei Mária ,  Szlacsányi K. ,  Szőnyi Á. ,  Treszl J. ,  Török Gy. ,  Vogel A. ,  Zábrádi J. 
Füzet: 1969/január, 22 - 26. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Paraméteres egyenletek, Mozgással kapcsolatos szöveges feladatok, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1968/május: 1202. matematika gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. Tekintsük először az utazás valóságos lefolyását az első pihenőig. Természetesen föltesszük, hogy m2>g, hiszen a feladatnak csak így van gyakorlati értelme. Legyen az indulás és a motoros 1., 2., 3., 4. irányváltoztatása, valamint a pihenőhelyre való érkezés közti időközök tartama rendre t1, t2, t3, t4, t5.

 

 

1. ábra
 

A 4 útitárs mozgási grafikonját ugyanabban a koordinátarendszerben ábrázolva, a meredekségek (sebességek) közti egyezésekből nyilvánvaló, hogy az ábra szimmetrikus a B motoron utazását ábrázoló egyenesszakasz felezőpontjára nézve, ezért t4=t2, és t5=t1. Továbbá A és C ugyanakkora utat tesznek meg a motoron, B viszont kisebbet. Egyezik még az A és C által magányosan megtett út is, valamint a B-vel párban megtett útjuk.
C a terv szerinti d távolságot a motorossal együtt t1=dm2 idő alatt tette meg. Ugyanezen idő alatt A és B közös útja gt1=dgm2, így D és C előnye a motor első visszafordulásakor
e1=d-dgm2=dm2-gm2.

Ezután D és az A, B pár m+g sebességgel közeledett egymáshoz és a találkozás időpontjára az előny 0-ra csökkent, tehát
t2=e1m+g=d(m2-g)m2(m+g)(=t1m2-gm+g).
Másrészt ezen időszakban C és D  m+g1 sebességgel távolodtak egymástól, ezért C előnye az időszak végén
e2=(m+g1)t2=e1m+g1m+g=dm2-gm2m+g1m+g(<e1).

A-nak és B-nek eddig megtett útja, ami ‐ mint láttuk ‐ megadja B-nek és C-nek az utolsó két időszakban megtett útját is
xA,1=xB,1=g(t1+t2)=dg(m+m2)m2(m+g)=xB,3=xC,3.(1)

Mialatt a motoros B-t vitte előre, m2-g1 sebességgel közeledtek C-hez, és ugyanekkora sebességgel távolodtak A-tól. Az utolérésig eltelt idő
t3=e2m2-g1=t2m+g1m2-g1=dm2m2-gm2-g1m+g1m+g(<t1),
és az időszak végén a motoros előnye A-hoz képest, mint vártuk, e3=(m2-g1)t3=e2.
B-nek motoron megtett útja
xB,2=m2t3=dm2-gm2-g1m+g1m+g,
és ez valóban kisebb d-nél, mert a kifejezésben d után álló szorzók mindegyike kisebb 1-nél (és pozitív). C eddigi gyalogútja pedig
xC,2=g1(t2+t3)=g1t2(1+m+g1m2-g1)=g1t2m+m2m2-g1=dg1m2m2-gm2-g1m+m2m+g(=g1gm2-gm2-g1xC,3).(2)

 

II. Az eddigiekből egyszerűen visszaállíthatjuk az utazás tervét, csupán m2 helyére mindenütt m-et, g1 helyére g-t kell írnunk.
A pihenőhelyig tervezett úthossz, a mindig elöl haladó C-re mondottak szerint, xC,1, xC,2 és xC,3 alapján ‐ másrészt a további ismétlésekre tekintettel
y=d+d2gm+g+d2gm+g=dm+5gm+g=s3,(3)
(mint előre látható volt, második és harmadik útszakasza egyenlő; a 2. ábra az utazás tervének grafikonját adja).
 

 

2. ábra
 

Innen pedig a pihenőhelyig tervezett menetidő (a megfelelő sebességekkel osztva):
t=dm+4dm+g=d(5m+g)m(m+g).(4)
Továbbá a motor igénybevételével megtenni tervezett szakasz hossza (3)-ból
d=s3m+gm+5g,(5)
az első pihenőhely elérésének tervezett ideje (4)-ből és (5)-ből
t=s3m5m+gm+5g,(6)
végül a tervezett átlagsebesség, a T időtartamú pihenőket is figyelembe véve
v=s3t+2T=ssm5m+gm+5g+2T.

III. A numerikus adatokkal (5)-ből d=140/11=12,73  km, tehát a pihenőig terjedő 20 km-es útrészből gyalogútnak 80/11=7,27  km-t terveztek; (6)-ból t=62/33  óra=1  óra  53  perc, ebből 25 perc a motoron, kb. másfél óra gyalog. Kézenfekvő tehát felvenni, hogy a pihenő időt félórának vették, ebben az esetben a célba érésig eltelt idő kb. 6 óra 40 perc, és a tervezett átlagsebesség 9 km/óra.
A megvalósult eredmények viszont a következők: xC,1=d=140/11  km, xC,2=64/21  km; xC,3=4  km, együtt x=19+179/231  km=19,78  km, vagyis 52/231=0,22 km-rel kevesebb, mint s/3=20 km, a gyalog tett útrész  =7,05  km. Az eltelt rész-idők közül az első három:
t1=2855  óra  (=30,5  perc),  t2=1655  óra  (=17,5  perc),t3=5441155  óra  (=28,2  perc),
a teljes idő 2(t1+t2)+t3=2  óra  4,2  perc.
 

IV. Az utazásnak az első pihenő utáni folytatására áttérve megjegyezzük, hogy (1) szerint xC,3 mindenesetre nagyobb, mint (3) második tagja, a tervezett gyalog-részlet fele, mert
m+m2m2=1+mm2>2,
továbbá, hogy xC,3 nem függ g1-től. xC,2 viszont (2) szerint g1 értékétől függően nagyobb is, kisebb is lehet a tervezettnél, pl. g1=g esetén xC,2=xC,3, viszont g1=0 esetén xC,2=0; ennélfogva az x=d+xC,2+xC,3 út nagyobbnak is, kisebbnek is adódhat, mint s/3.
Így a program két ismétlésében alkalmazandó d' értékét úgy kell megválasztaniuk, hogy ‐ a további új értékeket is az eddigi módon, de fönt alkalmazott vesszővel jelölve ‐ teljesüljön
d'+x'C,2+x'C,3=s-x2.
Innen d' a fentiek felhasználásával kifejezhető, mint s és a négy sebesség függvénye.
A továbbiakban csak a számpélda esetére szorítkozva, a két ismétlésben megteendő útszakasz egyenként 20,11  km, emiatt
d'=d20,1119,78=12,95  km,
a növekedés kb. 1,7%.
Ilyen arányban növekszik a program ismétléseihez felhasznált idő is, 2 óra 6 percre. Ismét félórás pihenőket megengedve, az indulástól számítva kb. 7 óra 16 perc múlva érnek célba, és így átlagsebességük kb. 8,3  km/óra.
 
V. A gyalog tett útrész arányszáma megállapítható már a pihenő előtti útrész eredményei alapján is. Ezt is csak a numerikus példa esetére számítjuk ki. C és A részére az arány a fentiek szerint 7,05/19,78=0,356. B gyalog útrésze 2xC,3=8  km, arányszáma 0,405. Ezzel a megoldást befejezettnek nyilvánítjuk.
 

Megjegyzés. A terv rész-eredményei természetesen jóval egyszerűbben meghatározhatók, viszont nem tehetik elkerülhetővé a megvalósult változat fenti, vagy másféle számítását.
Pl. A és B közösen megtett útszakaszát z-vel jelölve D a B felvételéig 2d-z utat tesz meg, ezért az utak és sebességek arányából
(2d-z):z=m:g,z=d2gm+g.
Így abból, hogy a program első szakaszának hossza
d+2z=d(1+4gm+g)=s3,
adódik (5).
 

 Gyimesi András (Budapest, Berzsenyi D. Gimn., I. o. t.)