|
Feladat: |
1202. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Akar L. , Angster Erzsébet , Angster Judit , Barabás E. , Bartholy Judit , Cserháti A. , Csetényi A. , Donga Gy. , Fodor P. , Frey Julianna , Gajdács Ibolya , Gatter J. , Gyimesi András , Gyimesi F. , Gönczi I. , Göndőcs F. , Hegyi Gy. , Horváth L. , Kálmán M. , Karády Ilona , Komjáth P. , Kuhár J. , Lengyel J. , Magyar L. , Mihály Gy. , Monostori L. , Nagy S. , Prőhle T. , Reviczky J. , Róna Julianna , Sailer K. , Selényi P. , Simon Júlia , Somogyi Gy. , Sváb J. , Szabó Lóránt , Szendrei Ágnes , Szendrei Mária , Szlacsányi K. , Szőnyi Á. , Treszl J. , Török Gy. , Vogel A. , Zábrádi J. |
Füzet: |
1969/január,
22 - 26. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Paraméteres egyenletek, Mozgással kapcsolatos szöveges feladatok, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1968/május: 1202. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. Tekintsük először az utazás valóságos lefolyását az első pihenőig. Természetesen föltesszük, hogy , hiszen a feladatnak csak így van gyakorlati értelme. Legyen az indulás és a motoros 1., 2., 3., 4. irányváltoztatása, valamint a pihenőhelyre való érkezés közti időközök tartama rendre , , , , .
1. ábra A 4 útitárs mozgási grafikonját ugyanabban a koordinátarendszerben ábrázolva, a meredekségek (sebességek) közti egyezésekből nyilvánvaló, hogy az ábra szimmetrikus a motoron utazását ábrázoló egyenesszakasz felezőpontjára nézve, ezért , és . Továbbá és ugyanakkora utat tesznek meg a motoron, viszont kisebbet. Egyezik még az és által magányosan megtett út is, valamint a -vel párban megtett útjuk. a terv szerinti távolságot a motorossal együtt idő alatt tette meg. Ugyanezen idő alatt és közös útja , így és előnye a motor első visszafordulásakor Ezután és az , pár sebességgel közeledett egymáshoz és a találkozás időpontjára az előny 0-ra csökkent, tehát | | Másrészt ezen időszakban és sebességgel távolodtak egymástól, ezért előnye az időszak végén | |
-nak és -nek eddig megtett útja, ami ‐ mint láttuk ‐ megadja -nek és -nek az utolsó két időszakban megtett útját is | | (1) |
Mialatt a motoros -t vitte előre, sebességgel közeledtek -hez, és ugyanekkora sebességgel távolodtak -tól. Az utolérésig eltelt idő | | és az időszak végén a motoros előnye -hoz képest, mint vártuk, . -nek motoron megtett útja | | és ez valóban kisebb -nél, mert a kifejezésben után álló szorzók mindegyike kisebb 1-nél (és pozitív). eddigi gyalogútja pedig
II. Az eddigiekből egyszerűen visszaállíthatjuk az utazás tervét, csupán helyére mindenütt -et, helyére -t kell írnunk. A pihenőhelyig tervezett úthossz, a mindig elöl haladó -re mondottak szerint, , és alapján ‐ másrészt a további ismétlésekre tekintettel | | (3) | (mint előre látható volt, második és harmadik útszakasza egyenlő; a 2. ábra az utazás tervének grafikonját adja).
2. ábra Innen pedig a pihenőhelyig tervezett menetidő (a megfelelő sebességekkel osztva): | | (4) | Továbbá a motor igénybevételével megtenni tervezett szakasz hossza (3)-ból az első pihenőhely elérésének tervezett ideje (4)-ből és (5)-ből végül a tervezett átlagsebesség, a időtartamú pihenőket is figyelembe véve | |
III. A numerikus adatokkal (5)-ből , tehát a pihenőig terjedő 20 km-es útrészből gyalogútnak -t terveztek; (6)-ból , ebből 25 perc a motoron, kb. másfél óra gyalog. Kézenfekvő tehát felvenni, hogy a pihenő időt félórának vették, ebben az esetben a célba érésig eltelt idő kb. 6 óra 40 perc, és a tervezett átlagsebesség 9 km/óra. A megvalósult eredmények viszont a következők: , ; , együtt , vagyis km-rel kevesebb, mint km, a . Az eltelt rész-idők közül az első három:
a teljes idő .
IV. Az utazásnak az első pihenő utáni folytatására áttérve megjegyezzük, hogy (1) szerint mindenesetre nagyobb, mint (3) második tagja, a tervezett gyalog-részlet fele, mert továbbá, hogy nem függ -től. viszont (2) szerint értékétől függően nagyobb is, kisebb is lehet a tervezettnél, pl. esetén , viszont esetén ; ennélfogva az út nagyobbnak is, kisebbnek is adódhat, mint . Így a program két ismétlésében alkalmazandó értékét úgy kell megválasztaniuk, hogy ‐ a további új értékeket is az eddigi módon, de fönt alkalmazott vesszővel jelölve ‐ teljesüljön Innen a fentiek felhasználásával kifejezhető, mint és a négy sebesség függvénye. A továbbiakban csak a számpélda esetére szorítkozva, a két ismétlésben megteendő útszakasz egyenként , emiatt a növekedés kb. . Ilyen arányban növekszik a program ismétléseihez felhasznált idő is, 2 óra 6 percre. Ismét félórás pihenőket megengedve, az indulástól számítva kb. 7 óra 16 perc múlva érnek célba, és így átlagsebességük kb. .
V. A gyalog tett útrész arányszáma megállapítható már a pihenő előtti útrész eredményei alapján is. Ezt is csak a numerikus példa esetére számítjuk ki. és részére az arány a fentiek szerint . gyalog útrésze , arányszáma . Ezzel a megoldást befejezettnek nyilvánítjuk.
Megjegyzés. A terv rész-eredményei természetesen jóval egyszerűbben meghatározhatók, viszont nem tehetik elkerülhetővé a megvalósult változat fenti, vagy másféle számítását. Pl. és közösen megtett útszakaszát -vel jelölve a felvételéig utat tesz meg, ezért az utak és sebességek arányából Így abból, hogy a program első szakaszának hossza adódik (5). Gyimesi András (Budapest, Berzsenyi D. Gimn., I. o. t.) |
|