|
Feladat: |
1079. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Backhausz Beáta , Bálványos Z. , Bense Magdolna , Csóka Erzsébet , Fiala T. , Hárs László , Kóczy L. , Komjáth P. , László I. , Lempert L. , Maróti P. , Papp Zoltán , Pataki I. , Pataki János , Somogyi Á. , Süttő Judit , Süttő Klára , Varga Katalin , Zambó Péter |
Füzet: |
1967/október,
63 - 66. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Háromszögek hasonlósága, Egyenlőtlenségek grafikus megoldása, Kör (és részhalmaza), mint mértani hely, Diszkusszió, Háromszögek szerkesztése, Parabola, mint mértani hely, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1966/október: 1079. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. a) Legyen az előírásoknak megfelelő háromszög oldalszakaszának első és harmadik negyedelő pontja , ill. , ), és , , rendre egyenlő az adott , , ill. szakasszal (1. ábra). Húzzunk párhuzamost -n át -vel, és messe ez -t -ben. harmadolja -t, így is harmadolja -t, ezért egyrészt , másrészt , így az háromszög oldalai megszerkeszthetők az adott szakaszokból.
1. ábra E háromszöget előállítva, az -ból induló, -vel párhuzamosan húzott félegyenesre fölmérjük -t, ekkor és metszéspontja megadja -t, végül -t fölmérve -nek -n túli meghosszabbítására, kapjuk -t. A szerkesztés szerint egyrészt miatt , és így , , másrészt ugyanígy , ennélfogva , végül , , tehát az háromszög megfelel a követelményeknek. Az háromszög létrejön, ha | | (1) | E feltétel teljesülése esetén 1 háromszöget kapunk. b) Legyen a három szakasz először 6, 4 és 1 egységnyi. Közülük -t 3-féleképpen választhatjuk meg, -t mindegyik esetben a maradó szakaszok közül 2-féleképpen, pedig mindig a nem választott szakasz lesz, tehát a következő szereposztást kell megvizsgálnunk: | | (1) csak az első és a negyedik esetben teljesül, ebből a szakaszhármasból 2 megoldást kapunk. Hasonlóan a 9, 6, 5 szakaszhármasból 4 megoldást kapunk, csak a , , 6, 9, 5 és 5, 9, 6 szereposztásokban nem teljesül (1), vagyis amikor -t próbáljuk legnagyobbnak. Valóban, az és háromszögek egyike -nél tompaszögű, vagy mindkettő derékszögű, ezért az és szakaszok közül legalább az egyiknél kisebb. Eszerint 4-nél több megoldást sohasem kaphatunk.
Süttő Judit (Budapest, Ságvári E. gyak. g. I. o. t.) Hárs László (Budapest, Kölcsey F. g. II. o. t.) Pataki János (Budapest, Berzsenyi D. g. I. o. t.) Megjegyzések. 1. A , , oldalú háromszög megszerkesztésére jutunk pl. a következő gondolatmenettel: tükörképét -re -vel jelölve az háromszögben súlyvonal, súlypont, így és metszéspontját -val, tükörképét -ra -vel jelölve , mint súlyvonal (3/2) hosszúságú, ezért , és az paralelogrammából , tehát az háromszög szerkeszthető a , , oldalakból. 2. A fenti megoldásra elvezet a következő elemzés is. Felvéve az szakaszt, az körüli sugarú körön lesz. Mivel a szakasz -hez közelebbi harmadoló pontja, azért -nek egy mértani helyét kapjuk, ha -t -ből mint középpontból harmadára zsugorítjuk, legyen ez . másik mértani helye az körüli sugarú kör. ‐ Az így kapott szakaszt -ből 3-, ill. 4-szeresére nyújtva kapjuk -t, ill. -t. Papp Zoltán (Debrecen, Fazekas M. g. II. o. t.) II. megoldás az a) részre (vázlat). Tovább használjuk a fenti , , , , jelöléseket. A keresetthez hasonló háromszöget szerkesztünk, felhasználva Apollóniosz tételét ‐ mely szerint a sík azon pontjainak mértani helye, amelyek két adott ponttól mért távolságainak aránya állandó (és 1-től különböző), kör ‐, azután ezt a kívánt nagyságúra transzformáljuk. Legyen a tetszés szerinti szakasz első és harmadik negyedelő pontja , ill. , ekkor a kívánt hasonlóság miatt | | tehát annak a két Apollóniosz-körnek, -nek és -nek a metszéspontja, melyek alappontjai és aránymutatója , (ugyanis a feltevés szerint ). Nyilvánvaló, hogy a két körnek a egyenes szimmetriatengelye, ezért -nak az az , pontpárja, amelyre ( a szakasz belsejében, pedig kívül rajta), -nek egy átmérőjét adja meg, és ezzel maga is meg van határozva. A szerkesztés (2. ábra):
2. ábra Egy egyenes egymás utáni , , , pontját úgy vesszük fel, hogy és . Az első három ponton át egymással párhuzamos egyeneseket veszünk fel, majd rendre felmérjük rájuk a | | szakaszokat (, , az egyik partján, , a másikon; mérhetünk természetesen , , szakaszt, ahol , tetszés szerinti szám). Ekkor a fenti -et a , -t a egyenes metszi ki -ból, megfelelő átmérőjének , végpontjait pedig hasonlóan , . és egyik metszéspontjából, -ból kiindulva félegyeneseket húzunk -on és -on át, az előbbire felmérjük az szakaszt, -n át meghúzzuk az -gal párhuzamos egyenest. Ekkor és metszéspontját -vel jelölve az háromszög megfelel a követelményeknek. ‐ Ennek bizonyítását helyszűke miatt az olvasóra hagyjuk, valamint annak vizsgálatát is, mely feltételek esetén van -nek és -nek -on kívül közös pontja, vagyis a feladatnak megoldása.
Bense Magdolna (Kiskunfélegyháza, Móra F. g. II. o. t.) Lásd pl. Gallai T.‐Hódi E.‐Péter R.‐Szabó P.‐Tolnai J.: Matematika a gimn. III. o. számára, 12. kiadás, Tankönyvkiadó, Bpest 1962., 177. o. |
|