Feladat: 1066. matematika gyakorlat Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Bendl Judit ,  Bogár D. ,  Burszán Sándor ,  Cser F. ,  Csetényi A. ,  Csirmaz L. ,  Dévényi K. ,  Ésik Z. ,  Eteli F. ,  Faragó I. ,  Fekete I. ,  Fialovszky Alice ,  Fischer Ágnes ,  Fuggerth E. ,  Gyenes P. ,  Gyimesi F. ,  Gyurmánczi F. ,  Hauke F. ,  Hernádi J. ,  Hollósi Mária ,  Inhof J. ,  Kecskeméty K. ,  Monostory L. ,  Nagy F. (Bp. I. István g.) ,  Nikodémusz Anna ,  Pap Györgyi ,  Pap I. (Bp. Berzsenyi G.) ,  Pataki J. ,  Poják F. ,  Pósfai J. ,  Raskó Gy. ,  Sáry A. ,  Siklósi M. ,  Simig Gy. ,  Soós M. ,  Szabó Judit ,  Szabó Mária ,  Szegedi P. ,  Szilágyi J. ,  Tosics I. ,  Tölgyesi E. ,  Ury L. ,  Váli L. ,  Váli Zsófia ,  Váradi József 
Füzet: 1967/február, 71 - 72. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyenletek grafikus megoldása, Elsőfokú (és arra visszavezethető) egyenletek, Fizikai jellegű feladatok, Mozgással kapcsolatos szöveges feladatok, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1966/szeptember: 1066. matematika gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. Az adatokat (s út és t idő) pontosnak tekintve a sebesség, mindjárt a gyakorlatias km/óra egységre átszámítva

c=st=378,6 km693,5sec=0,5459kmsec=1965kmóra.

Mivel a repülőgép a Föld középpontjától 6380 km távolságban haladt, a kijelölt útszakasz pedig csak 6370 km-re van attól, azért a megtett út és a sebesség is nagyobb, meg kell szoroznunk a távolságok arányával
63806370=1+1637-tel.
Így c=1968 km/óra.
 
II. Az adott mérési pontosságok szerint az útszakasz hosszáról azt tudjuk, hogy nem nagyobb 378,63 km-nél és nem kisebb 378,57 km-nél, az eltelt időről pedig azt, hogy nem hosszabb 695 mp-nél és nem rövidebb 692 mp-nél. Minden a mondott korlátok közötti szám lehet az útszakasz hosszának, ill. az időnek helyes értéke, ezért a sebesség értéke a fentinél nagyobb is, kisebb is lehet. c növekszik, ha számlálóját növeljük és ha nevezőjét csökkentjük, nem lehet azonban nagyobb a 3600378,63/692 értéknél, amelyben az út szóba jövő legnagyobb értékét és az idő legkisebb értékét vettük figyelembe. Másrészt hasonlóan nem lehet kisebb a 3600378,57/695 értéknél. Ezeket kiszámítva és a fölső korlátot fölfelé, az alsót lefelé kerekítve mindenesetre
1960kmóra<c<1970kmóra.

 Burszán Sándor (Budapest, Fazekas M. gyak. g. II. o.t)
 

 
 

Megjegyzés. A mozgás szokásos idő‐út grafikonja a pontosnak tekintett adatok alapján az ábra AOBC téglalapjának OC átlója. A hibák lehetőségét figyelembe véve az A és B pont helyett az idő‐tengely A1A2, ill. az út‐tengely B1B2 szakaszának bármely pontja szóba jön. Minden lehető párjukat figyelembe véve, a C pont helyén szóba jön a C11C21C22C12 téglalap minden belső és kerületi pontja.
Az ilyen grafikonokban a sebesség nagyságát az OC szakasz meredeksége jellemzi. Az OC félegyenes helyére szóba jön bármely, a C21OC12 szögtartományban haladó félegyenes. Legkisebb meredekség és sebesség a C21 pont figyelembevételével adódik, a legnagyobb értékek pedig C12-bő1. (Az ábra torzított!)
 
 Váradi József (Budapest, Ságvári E. gyak. g. II. o. t.)