Feladat: 1037. matematika gyakorlat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Bulkai T. ,  Gegesy F. ,  Horváth Sándor ,  Sax Gyula 
Füzet: 1966/december, 215 - 216. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Fizikai jellegű feladatok, Mozgással kapcsolatos szöveges feladatok, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1966/február: 1037. matematika gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A hazaérkezés x időpontjának kiszámítását mindhárom megoldásban előkészítettük a mozgások egy-egy további adatának kiszámításával. Ez mindig egy másodfokú egyenletből adódott. Az I. megoldásban a teherautó és a személyautó sebességeinek v/V arányát, a II-ban a teherautó t menetidejét számítottuk ki (a meggondolásban a személyautó T menetidejét is felhasználva), a III-ban pedig azt az u időt, amennyi eltelt az első találkozástól a személyautó A-ba érkezéséig. Az eredmények ‐ a három egyenlet közös r2+4t2(t2-t1) diszkriminánsának négyzetgyökét d-vel jelölve:

I.vV=r±d2t2,és ebbőlx=t3+t2-t11+v/V;II.t=t2+-r±d2,T=t(t2-t1)t-t2,ésx=t3+t(t2-t1)t-t1;III.u=r+d2,ésx=t3+u(1-rt2+u).
d pozitív értékével adódtak a feladat elfogadott megoldásának eredményei: v/V=2/3, t=6 óra, (T=4 óra), u=8/3 óra, és mindegyikből x=16 óra 24 perc. d negatív értékével viszont v/V=-1/2, t=1 óra 20 perc, (T=-0 óra 40 perc), u=-2 óra, és mindegyikben x=12 óra 40 perc, ezeket ott mellőztük, most az utóbbiakat kell értelmeznünk.
 
 

Vegyük úgy, hogy a mozgások a célba érkezés után is folytatódtak, illetőleg már az indulás előtt is folyamatban voltak. Ezzel a feladat első két adatát így értelmezzük: a teherautó éjfélkor haladt át A-n, a személyautó t1 órakor haladt át B-n. A sebességek arányának negatív értékét a megszokott beszédmódban úgy értelmezhetjük, hogy a mozgások egyike ellentétes irányú, mint a szövegből gondolnók, vagyis egy irányban haladnak; ezért az eredeti feladatbeli szembetalálkozások helyett szemléletesebb azt mondani, hogy az egyik autó előzi a másikat. Együtt jár ezzel, hogy a megtett utakat is (A-tól, ill. B-től mérve) egyirányban tekintsük pozitívnak. A szembe haladás szemlélete alapján mondtuk az eredeti megoldásban azt, hogy az első találkozásig megtett utak összege adja A és B távolságát, ugyanígy a második találkozás utániak összege is. Ehelyett most a megfelelő egyenlet felállításában különbségeket kellene mondanunk. Mivel azonban a sebesség előjelének megváltoztatásával az úté is ellentétesre fordul (s=vt, azért képleteink, egyenleteink érvényesek maradnak.
Egy a mellőzött eredményekre vezető feladatszöveg a következő.
,,Egy hosszabb útvonalon két autóbusz közeledik, egy lassúbb, a és egy gyorsabb, b. a-nak a garázsa az útvonal A városában van, b-é pedig B-ben. Följegyzik a kocsiknak az állomásokon való áthaladását, és azt is, mikor vannak az útvonal ugyanazon pontján. ‐ Egy napon a éppen éjfékor haladt át A-n, B irányában. Egy idő után B állomás közölte A-val a áthaladását. r órával később b átfutott A-n, t1 órakor B-n és t2 órakor előzte a-t. A fordított irányban bt3 órakor előzte a-t. Ebben az útban érdekesen az adódott, hogy a ugyanakkor haladt el a garázsa előtt, mint b a magáé előtt. Hány órakor történt ez?''
Valóban, itt b játssza a fenti személyautó szerepét, a fenti V helyére ‐ V lép, ezért v/V=1/2, vagyis az a kocsi sebessége fele a b-ének, menetidőik az AB útszakaszon t=1h20m, ill. T=40m, tehát az a kocsi 1h20m-kor haladt át B-n. Így a b kocsi r-rel később, 2h-kor futott át A-n és T-vel később, 2h40m-kor B-n (vagyis valóban t1-kor). Mivel t1=2t, azért eddigre az a kocsi 2AB utat tett meg, vagyis előnye b-hez képest éppen egyenlő az AB úttal. Ezt az előnyt, mivel b-nek a-val szemben fennálló sebességtöbblete éppen annyi, mint a sebessége, b újabb t idő elteltével hozza be, vagyis 4h-kor éri el a-t, amint a feladat előírja. ‐ Visszafelé B-n A irányában futnak át, és egyidőben van b a B-ben, a már az A-ban, ezért az újabb előzés csak A után következhetik be. Most is AB hosszúságú előnyt kell b-nek behoznia, ez a számított x=12h40m után t idővel fejeződik be, akkor az óra 14h-t mutat, tehát teljesült a feladat követelménye.
Ugyanerre a mozgás-párra jutunk a II. és a III. megoldás t=1h20m, ill. u=-2h eredményének értelmezéséből kiindulva. Az elsőt t<t2 miatt hagytuk el. Ha már most a már 1h20m-kor áthaladt B-n, és őt csak 4h-kor előzte meg b, akkor b-nek az eredetivel ellentétes irányban kellett haladnia. Ugyanígy u=-2h azt jelenti, hogy a b autó 4h előtt 2 órával, azaz már 2h-kor áthaladt A-n; B-n ellenben csak 2h40m-kor, tehát A-ból B irányában haladt.
Horváth Sárodor (Budapest, I. István g. II. o. t.)

Sax Gyula (Budapest, Kölcsey F. g. I. o. t.) kiegészítésekkel