A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A hazaérkezés időpontjának kiszámítását mindhárom megoldásban előkészítettük a mozgások egy-egy további adatának kiszámításával. Ez mindig egy másodfokú egyenletből adódott. Az I. megoldásban a teherautó és a személyautó sebességeinek arányát, a II-ban a teherautó menetidejét számítottuk ki (a meggondolásban a személyautó menetidejét is felhasználva), a III-ban pedig azt az időt, amennyi eltelt az első találkozástól a személyautó -ba érkezéséig. Az eredmények ‐ a három egyenlet közös diszkriminánsának négyzetgyökét -vel jelölve:
pozitív értékével adódtak a feladat elfogadott megoldásának eredményei: , =6 óra, ( óra), =8/3 óra, és mindegyikből =16 óra 24 perc. negatív értékével viszont , =1 óra 20 perc, ( óra 40 perc), óra, és mindegyikben =12 óra 40 perc, ezeket ott mellőztük, most az utóbbiakat kell értelmeznünk.
Vegyük úgy, hogy a mozgások a célba érkezés után is folytatódtak, illetőleg már az indulás előtt is folyamatban voltak. Ezzel a feladat első két adatát így értelmezzük: a teherautó éjfélkor haladt át -n, a személyautó órakor haladt át -n. A sebességek arányának negatív értékét a megszokott beszédmódban úgy értelmezhetjük, hogy a mozgások egyike ellentétes irányú, mint a szövegből gondolnók, vagyis egy irányban haladnak; ezért az eredeti feladatbeli szembetalálkozások helyett szemléletesebb azt mondani, hogy az egyik autó előzi a másikat. Együtt jár ezzel, hogy a megtett utakat is (-tól, ill. -től mérve) egyirányban tekintsük pozitívnak. A szembe haladás szemlélete alapján mondtuk az eredeti megoldásban azt, hogy az első találkozásig megtett utak összege adja és távolságát, ugyanígy a második találkozás utániak összege is. Ehelyett most a megfelelő egyenlet felállításában különbségeket kellene mondanunk. Mivel azonban a sebesség előjelének megváltoztatásával az úté is ellentétesre fordul (, azért képleteink, egyenleteink érvényesek maradnak. Egy a mellőzött eredményekre vezető feladatszöveg a következő. ,,Egy hosszabb útvonalon két autóbusz közeledik, egy lassúbb, és egy gyorsabb, . -nak a garázsa az útvonal városában van, -é pedig -ben. Följegyzik a kocsiknak az állomásokon való áthaladását, és azt is, mikor vannak az útvonal ugyanazon pontján. ‐ Egy napon éppen éjfékor haladt át -n, irányában. Egy idő után állomás közölte -val áthaladását. órával később átfutott -n, órakor -n és órakor előzte -t. A fordított irányban órakor előzte -t. Ebben az útban érdekesen az adódott, hogy ugyanakkor haladt el a garázsa előtt, mint a magáé előtt. Hány órakor történt ez?'' Valóban, itt játssza a fenti személyautó szerepét, a fenti helyére ‐ lép, ezért , vagyis az kocsi sebessége fele a -ének, menetidőik az útszakaszon , ill. , tehát az kocsi -kor haladt át -n. Így a kocsi -rel később, -kor futott át -n és -vel később, -kor -n (vagyis valóban -kor). Mivel , azért eddigre az kocsi utat tett meg, vagyis előnye -hez képest éppen egyenlő az úttal. Ezt az előnyt, mivel -nek -val szemben fennálló sebességtöbblete éppen annyi, mint sebessége, újabb idő elteltével hozza be, vagyis -kor éri el -t, amint a feladat előírja. ‐ Visszafelé -n irányában futnak át, és egyidőben van a -ben, már az -ban, ezért az újabb előzés csak után következhetik be. Most is hosszúságú előnyt kell -nek behoznia, ez a számított után idővel fejeződik be, akkor az óra -t mutat, tehát teljesült a feladat követelménye. Ugyanerre a mozgás-párra jutunk a II. és a III. megoldás , ill. eredményének értelmezéséből kiindulva. Az elsőt miatt hagytuk el. Ha már most már -kor áthaladt -n, és őt csak -kor előzte meg , akkor -nek az eredetivel ellentétes irányban kellett haladnia. Ugyanígy azt jelenti, hogy a autó előtt 2 órával, azaz már -kor áthaladt -n; -n ellenben csak -kor, tehát -ból irányában haladt. Horváth Sárodor (Budapest, I. István g. II. o. t.)
Sax Gyula (Budapest, Kölcsey F. g. I. o. t.) kiegészítésekkel
|