A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. Elegendő arra az esetre megoldanunk a feladatot, amikor húzható -n át olyan egyenes, amely belsejében metszi -t és -t. Tegyük ugyanis fel, hogy erre az esetre megoldottuk a feladatot és egy olyan pont van adva, amelyre a feltétel nem teljesül (1. ábra). Legyenek -en levő szakaszának végpontjai , , egy belső pontja , egy -en levő pontja , és a egyenesnek egy a háromszög belsejébe eső pontja . Ekkor egyrészt a feltétel szerint meg tudjuk szerkeszteni a kívánt módon az egyenes -re eső szakaszát. Másrészt metszi a szakaszt, s így feltétel szerint meg tudjuk szerkeszteni az -t és metszéspontjával, vagyis -mel összekötő egyenesnek az -re eső szakaszát is.
1. ábra II. ) Tegyük tehát fel, hogy lehet -n át olyan egyenest rajzolni (I. lépés), amely -t és -t az -en metszi ‐ a metszéspontok legyenek , ill. ‐, továbbá, hogy a szakaszon van. Ekkor a 645. gyakorlat 1. ábráján a egyenes szerepét átadhatjuk -nek, az és pont szerepét -nek, ill. -nek, és -ét pedig -, ill. -nek. Így a , egyenesek az , ill. egyenes szerepét kapják, és feladatunk a egyenes megfelelőjének megszerkesztése. (A 2. ábra a régi és az új jelöléseket egyaránt mutatja.)
2. ábra Ezek után egy a -nek -beli szakaszán, és között tetszés szerint felvett pontból kiindulva (II. lépés) -et a következő lépésekben kapjuk: III.: meghúzzuk -t; IV.: ezzel -n át fektetett párhuzamossal -ből kimetsszük -t; V.: a -vel -n át fektetett párhuzamossal -ből kimetsszük -et; VI.: meghúzzuk -et; ekkor VII.: ezzel az -n át fektetett párhuzamos a keresett egyenes. Meg kell mutatnunk, hogy lépéseink mindegyike -ben végrehajtható. Ehhez -ről csak azt használjuk fel, hogy bármely két pontja közti szakasznak minden pontja ugyancsak az -en van (vagyis, hogy egy konvex idom belseje). Valóban, mivel a szakaszon van, és mert a IV. egyenes párhuzamos a III-kal, azért az szakasz pontja, tehát és -gyel együtt -en van. Ezért az szakaszon van, és mivel az V. egyenes párhuzamos -vel, azért a szakaszon van. Így az szakasz -en van, tehát a vele párhuzamos, -n átmenő egyenesnek -en levő szakasza megrajzolható. A felhasznált párhuzamosok szerkesztése ugyancsak elvégezhető -en; pl. a IV. lépésben az szakaszon olyan segédpontot véve, amelyre , az háromszöget paralelogrammává kiegészítő pont az szakaszon, tehát -en van. Szerkesztésünk akkor is végrehajtható, ha az -nek kerületi pontja, hacsak az -nek ‐ amely így legalább a szakaszon határvonalát képezi ‐ azon az oldalán van, mint .
3. ábra ) Arra az esetre, ha a szakasz nem tartalmazza -t, a és betűk esetleges felcserélésével mindenesetre elérhetjük, hogy legyen. Ekkor a fentiekben elég és szerepét felcserélnünk, vagyis , , , és a keresett egyenest a III.: ; IV.: ; V.: ; VI.: ; VII.: lépésekben kapjuk (3. ábra). ekkor is lehet élén, de nem lehet csúcsában, mert így az egyenesnek esetleg nincs -en -től különböző pontja. A fenti II. lépésnek előfeltétele, hogy kijelölhessük a -vel kettévágott -nek azt a félegyenesét, amelyen a kieső pont van. Ezt egy az -vel párhuzamos egyenes felhasználásával mindenesetre megállapíthatjuk. Ha ugyanis a , -t , -ben metszi, akkor esetén az -nek azon az oldalán van, mint , esetén pedig az ellenkezőn. lehetetlen, mert és nem párhuzamosak.
Kiegészítésekkel összeállítva a következők dolgozataiból: Deák István (Budapest, Vörösmarty M. Gimn. I. o. t.), Dobó Ferenc (Budapest, I. István Gimn. II. o. t.) és Gáspár Hedvig (Debrecen, Kossuth L. gyak. Gimn. I. o. t.)
Megjegyzések. 1. Megmutatjuk, hogy ha -n át nem lehet a és mindegyikét -en belül metsző egyenest húzni, akkor az idézett tételt közvetlenül nem alkalmazhatjuk. Ugyanis, ha a 645. gyakorlat , egyenesei nem párhuzamosak, akkor az összes szóban forgó egyeneseket metszik, az hatszög oldalegyenesei pedig az összes egyenesek közül csak egy másik egyenest nem metszenek, azt, amellyel párhuzamosak. Így a tételben szereplő 7 pont mindegyikén át van olyan egyenes, amely az összes többi egyeneseket metszi, tehát az pont a tételben szereplő pontok egyikének szerepét sem veheti át. 2. A dolgozatot beküldő versenyzők többsége tévesen két részből állónak tekintette a kérdést, és csak a vélt 1. résszel foglalkozott, ti. az egyenesnek valamely, a 645. gyakorlat tételét fel nem használó megszerkesztésével. Ezzel szemben csak egyet kellett megmutatni, azt, hogy az egyenes -en levő szakasza a 645. gyakorlat tétele alapján megszerkeszthető. A legtöbb téves dolgozat -n át , -vel párhuzamost, vagy rájuk merőlegest szerkesztett, és ezeknek az adott egyenesekkel való metszéspontját és további pontokat felhasználva vélt célhoz jutni, nem törődve azzal, hogy az említett pontok biztosan -en adódnak-e. |