|
Feladat: |
628. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Ámon Magdolna , Bellay Ágnes , Benczúr A. , Csákó Gy. , Dékány Veronika , Dobó F. , Endreffy Z. , Fajszi Cs. , Farkas Z. , Gálfi l. , Gáspár R. , Gyaraki K. , Gönczy József , Görbe T. , Hőke S. , Horváth Z. , Katona Mária , Kerényi Ilona , Kiss G. , Kóta J. , Kunszt Z. , Kövessi Ágnes , Lehel J. , Minkó B. , Nagy Dénes L. , Nagy Géza , Németh I. , Nováky B. , Opálény M. , Pellionisz A. , Pór A. , Raisz M. , Sebestyén Zoltán , Simonovits M. , Sólyom Ilona , Sonnevend Gy. , Szidarovszky F. , Szilágyi Mária , Tasnády Mária , Vesztergombi Gy. , Zalán P. |
Füzet: |
1961/január,
26 - 28. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Nomogramok, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1960/április: 628. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. a) A trapéz középvonala , és az trapéz középvonala , tehát Ezek összeadásából rendezéssel és innen figyelembevételével és osztással az állítást kapjuk. b) A 627. gyakorlatban láttuk és felhasználtuk, hogy , másképpen , továbbá -ből . Hasonlóan , vagy , továbbá . c) Az -, -, -skálák egységei egyenlők és irányításuk egyező. Ezért (1)-ből , és alapján az -, -, -skálahármas a egyenletet kielégítő , , számhármasok leolvasását teszi lehetővé, bármelyik kettőnek az értékét megválasztva a megfelelő egyenes a harmadik skálán kimetszi a megfelelő számot. ‐ Pl. és -höz ; és -höz . A -, -, -skálákon . Figyelembe kell azonban vennünk, hogy ez az összefüggés a szakaszok mértékszámai között csak akkor áll fenn, ha mindegyik szakaszt ugyanazon mértékegységben mérjük. Ehhez célszerű és közös egységét venni, ekkor , és így a keresett összefüggés a következő alakra hozható: Pl. és -höz ; és -hez . d) Az ábrázolandó összefüggés abban tér el a 627. gyakorlat 2. vizsgálatában szereplő -tól, hogy helyén és helyén áll (félreértések elkerülésére az ,,új '' helyett egyelőre -t írtunk). Eszerint az ábra -, -skáláit változatlanul átvehetjük és -nek (az utóbbin fele akkora az egység). A korábbi -skála helyett készítendő skálát két lépésben határozzuk meg: először olyan átmeneti -skálát teszünk tartóegyenesére, amelyen az átmeneti változóval álljon . Így , tehát a -skálát -vel való szorzással kapjuk -ból ‐ ahogyan állt elő -ből ‐, más szóval: egysége fele az egységének. Ezután -re olyan skálát teszünk, amelyen , vagyis . Tehát -t úgy kapjuk, hogy számait -gyel csökkentjük, más szóval a skálát a pozitív irányban egységgel eltoljuk. (Végül helyett -t írunk és a tartó korábbi skáláit töröljük; 1. ábra.) 1. ábra Eljárásunkat gépiesen így is kimondhatjuk: Az skálára az osztáspontot (2) alapján az skála számával szembe írjuk fel, -et pedig ugyanígy -gyel szembe. Ezzel megkapjuk egy egységét ‐ amely korábbi egységgel egyenlő ‐ továbbá irányát is, és ebből az skála kifejleszthető. 2. ábra Ugyanígy az skálapárban és az , ill. számokkal kerül szembe (2. ábra).
Gönczy József (Debrecen, Református kollégium g. I. o. t.) | Megjegyzések. 1. Ha valamely háromváltozós összefüggéshez lehet párhuzamos tartókon fekvő pontsoros nomogramot szerkeszteni, akkor ez többféleképpen is lehetséges. A vizsgált összefüggéshez bemutatunk két további megoldást. A összefüggés így is írható: . Ez a 627. gyakorlat összefüggésétől egyrészt előjelében, másrészt a bal oldali állandó tagban tér el. Ezek alapján hozzá egyrészt az ottani -skála irányításának ellentétesre fordításával, másrészt a -skálának egységgel való eltolásával (ezen skála egységében értve) kaphatunk nomogramot (3. ábra). 3. ábra Hasonlítsuk össze , , helyén , , -vel felírt kifejezésünket a feladat első összefüggésével: Eszerint megfelelő nomogramot kapunk, ha a fenti -skála helyén -hez, , azaz helyén -hez készítünk skálát, végül a -skálát helyén készítjük, ugyanazon kezdőponttal és irányítással, de az egységet a korábbinak részére választva (4. ábra). 4. ábra
Sebestyén Zoltán (Celldömölk, Berzsenyi D. g. II. o. t.) | 2. Nem került itt szóba a nomogram szerkesztésnek az a további kérdése, hogy a véges nagyságú papírlapon a skáláknak az éppen szükséges szakaszai legyenek rajta. Ez a szempont az, ami miatt célszerű ugyanazon kapcsolathoz minél több nomogramot ismerni és az éppen megfelelőt kiválasztani. |
|