|
Feladat: |
627. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Ámon Magda , Benczúr A. , Csákó György , Csepella I. , Dobó F. , Draskóczy Judit , Fajszi Cs. , Farkas Z. , Felszeghy T. , Fischer A. , Gáspár R. , Gyaraki K. , Gönczy J. , Görbe T. , Hőke S. , Horváth K. , Katona Mária , Kerényi Ilona , Kiss Gábor , Kóta J. , Kunszt Z. , Kövessi Ágnes , Lehel J. , Lepsényi Edit , Majoros L. , Mikes Endre , Nagy Dénes , Nagy Géza , Nováky B. , Opálény M. , Patthy l. , Pellionisz A. , Pór A. , Raisz M. , Sebestyén Z. , Seprődi L. , Simonovits M. , Sólyom Ilona , Sonnevend Gy. , Szidarovszky Ágnes , Szidarovszky F. , Szilágyi Mária , Tasnády Mária , Tóth A. , Tóth V. , Vesztergombi Gy. , Zalán P. |
Füzet: |
1961/január,
22 - 25. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Nomogramok, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1960/április: 627. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Figyeljük meg a megadott ábrák következő tulajdonságait: Mindegyik skála egyenletes, egymástól legfeljebb az egységszakasz hosszában és a skála irányításában különböznek. Így valamennyi skála alkalmas az egyenes egy szakasza hosszának az illető skála egységében való megmérésére, evégett csupán a végpontokhoz írt skálaértékek különbségét kell vennünk. Pl. hossza a -skálán egység, az -skálán egység; hossza a -skálán egység, az -skálán egység. Továbbá mindegyik részfeladatban szereplő három skála olyan egymással párhuzamos egyeneseken fekszik, melyek közül a középső egyenlő távolságra van a szélsőktől; így ha a szélső skálákon két pontot választunk, akkor az ezekkel és e két skála -pontjával meghatározott trapéz középvonala a középső skálára esik. 1. Az -, -, -skálahármas és az egyenes esetében tekintsük az trapézt, és ennek középvonalát. A skálák -pontjai az egyenesen vannak, egységeik egyenlők, irányításuk megegyező. Ha és az -, ill. -skála pozitív felén van, akkor ugyanez áll -re, és , , , tehát valóban Az állítás akkor is érvényes, ha és mindegyike a skálák negatív felén van. Ekkor is a -skála negatív oldalán van, és az , , szakasz hossza az , , ill. ponthoz írt skálaérték abszolút értéke, vagyis , , . Ezeket beírva -be, majd -gyel szorozva az állításra jutunk. ‐ Ha és egyike a megfelelő skála -pontjába kerül, vagyis , ill. , akkor (1)-et az trapéz helyett az , ill. háromszög és középvonala felhasználásával bizonyítjuk. Ha pedig és mindegyike -pontba, , ill. -ba jut, akkor a -ba esik, és az állítás érvényessége nyilvánvaló. Végül, ha az egyenes szétválasztja az és pontokat, tehát és ellentett előjelűek, akkor az négyszög hurkolt trapéz (más szóval a közönséges trapézban az átlók felezőpontjainak távolsága). és -nak az állításban látható szimmetriája alapján feltehetjük, hogy , vagyis . Ha , vagyis , , akkor az négyszög paralelogramma, felezi -t, így , . Ha pedig , akkor azon az oldalán van -nak, mint , vagyis előjele egyezik -éval. Messe a -tengely -t -ben, -t -ben (3. ábra). 3. ábra Ekkor az trapézból , az és háromszögekből , ezért | | és ebből
vagyis (1) ekkor is helyes. ‐ Mindezek szerint az -, -, -skálahármas az és számok számtani középértékének leolvasására alkalmas nomogram. 2. A -skálától a 2. részfeladatban helyébe lépő és vele egy egyenesen levő -skála csak abban különbözik, hogy egysége feleakkora, ezért bármely szakasz mértékszáma a -skálán -szer akkora, mint a -skálán: (ez az összefüggés negatív és mellett is fennáll). Innen és ezt (1)-be helyettesítve, majd -vel szorozva ( és előjelének bármilyen megválasztása esetén is). Ha már most az egyenes a -skálát a számmal jelölt pontban metszi, akkor az , , számokkal jelölt pontok egy egyenesen vannak, tehát az egyenes átmegy azon számhoz tartozó ponton, amelyre , vagyis . Ezek szerint az -, -, -skálahármas (kéttagú) összeadásra és kivonásra alkalmas nomogram, az összeg a középső skálán olvasható le, a különbség leolvasásához pedig a kisebbítendőt a középső, a kivonandót az egyik szélső skálán keressük meg, és ekkor a különbség a másik szélső skálán adódik. 3. -skála egysége az - és -skálák egységének negyedrésze. Ha helyén az - és -vel azonos, vagyis -szer nagyobb egységű skála állna, akkor az 1. pont szerint lenne, hiszen így , és között ugyanaz a kapcsolat állna, mint , és között (a skálák egymástól való távolságai feleakkorák, de egymás között egyenlők). Mivel pedig , vagyis , ezt (2)-be helyettesítve, majd -gyel szorozva: | | (3) | 4. Az -skála egysége a -skála egységének tízszerese, kezdőpontjuk közös (a pont), de pozitív irányuk ellentétes. Eszerint , , tehát ezt (3)-ba helyettesítve, majd -zel osztva, ill. rendezéssel | |
A 3. és 4. vizsgálatokat összefoglalva: a középső skálán (változatlan kezdőpont mellett) ahányszor kisebb (ill. nagyobb) egységet használunk, az összeget ugyanannyiszor nagyobbítva (ill. kisebbítve) kapjuk. E skálahármasok a , ill. összefüggésekhez is használhatók. 5. Az -, - és -skálák egységei és irányításuk egyezők, akárcsak az -, -, -hármasban, de -nek -pontja nem az - és -skálák -pontját összekötő egyenesen van, hanem attól egységnyire a negatív irányban, a szám ,,helyén.'' Ha tehát helyére egy az -nal egyező egységű és irányítású, - kezdőpontú -skálát tennénk, akkor ezen (1) szerint -t olvashatnánk le. Így viszont , vagyis , és ezt behelyettesítve | | (4) | amit bizonyítanunk kellett. Általában, ha a számtani közép mellett egy állandó tag szerepel, ezt a kifejezés értékének leolvasására készített nomogramban az eredményskála -vel való eltolásával vehetjük figyelembe. 6. Az -skálán az -, - és -hez képest -szer akkora egység szerepel, irányítása ellentétes ‐ e két tényt úgy is kimondhatjuk, hogy egysége -szerese egységének ‐, továbbá kezdőpontja -éhez képest ( egységében mérve) egységgel el van tolva. Ha helyére először a -nek egységgel való eltolásával készült skálát tesszük; ezen , ill. , tehát (4)-ből Most már és kezdőpontjai közösek és , , azért folytatólag A 2‐6. esetekben nincs szükség az előjelek vizsgálatára, mert végső soron mindegyik állítást (1)-re vezettük vissza.
Csákó György (Sátoraljaújhely, Kossuth L. g. II. o. t.) | Megjegyzések. 1. Az (1) összefüggést vegyes előjelű és esetére az alábbiak szerint is beláthatjuk. Toljuk el az , , pontokat a maguk skáláján annak negatív irányában akkora távolságra, hogy a kapott , -höz képest és pozitív irányban legyenek. Ekkor is pozitív irányban van -től, továbbá , , , és az (közönséges) trapézból (3. ábra) | |
2. Megkaphatjuk (1)-et így is: feltehetjük, hogy . Messe az -n át -vel párhuzamos egyenes -t -ben és a -n át -vel párhuzamos az -t -ben. Ekkor , és az , háromszögek könnyen belátható egybevágósága alapján | |
Mikes Endre (Budapest, Apáczai Csere J. gyak. g. II. o. t.) |
|
|