A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Legyen a teher- és az expresszvonat sebessége tetszés szerinti, de ugyanazon egységben , ill. ‐ ahol a keresett arányszám ‐ és legyen a két vonat hosszának összege (a sebességek megadásánál használt hosszúság egységben). Akár egy irányban, akár szemben halad a két vonat, az egymás melletti elhaladás addig tart, amíg a két vonatnak az a vége, amely a találkozáskor együtt volt, egymástól távolságra jut. Ennek ideje (a sebességek megadásánál használt időegységben) a szemben haladás esetére a egyenletből , mert a mozdonyok az összetalálkozási helytől , ill. távolságra jutottak el ellentétes irányban. Egy irányban haladás esetén az expresszvonat mozdonya (és minden pontja) az egymás mellett haladás ideje alatt (ugyanazon egységben, mint ) az utolérési helytől számítva -val több utat tesz meg, mint a tehervonat végpontja, tehát -ból . A feladat szerint | | és innen ‐ mivel ‐
A feladat tartalmának nem felel meg, tehát a keresett arányszám .
Baráti György (Budapest, I. István Gimn. I. o. t.) | Megjegyzések. 1. Meggondolásunkat a relatív mozgás kinematikai fogalmára támaszkodva így is mondhatjuk: a jelenséget a tehervonat koordináta-rendszerében vizsgálva az expresszvonat relatív sebessége ellentétes, ill. egyirányú mozgás esetén , ill. , ezért a út megtételéhez szükséges idők a fenti , ill. .
Nagy Dénes Lajos (Budapest, Rákóczi F. Gimn. II. o. t.) | 2. A vonatok mozgási irányának ellentétes, ill. megegyező voltát szavak helyett a két sebességnek tulajdonított előjellel is kifejezhetjük. Így a negatív gyöknek is van értelme, de nem hoz lényegesen újat. Csupán az egy irányba és a szemben való mozgás eseteit cseréli fel, továbbá az expressz lassúbb lesz a tehervonatnál. |