|
Feladat: |
494. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 14-15 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Balogh K. , Bárczy Zs. , Biborka T. , Bollobás B. , Bornes Klára , Czékus L. , Dudás J. , Fejes L. , Flanek L. , Fritz J. , Gáti P. , Gazsi L. , Gergely A. , Gy. Molnár Sz. , Hajna J. , Holop A. , Horváth Dénes , Horváth Tibor , Inotai A. , Jahn A. , Kárpáti A. , Kiss Ádám , Komlós J. , Krámli A. , Lengvári I. , Máté Zs. , Máthé Cs. , Mezey F. , Miklós A. , Molnár E. , Muszély Gy. , Müller Miksa , Nagy Márton , Nagy Péter , Nagymajtényi Emőke , Nováki A. , Pál G. , Parti Enikő , Posch Margit , Raisz Klára , Sáry Barna Sz. , Simai L. , Székely J. , Szűcs J. , Téry L. , Tihanyi A. , Tomcsányi Gy. |
Füzet: |
1959/január,
14 - 17. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Párhuzamos szelők tétele, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1958/április: 494. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: Legyen és metszéspontja . Ekkor a feladathoz fűzött megjegyzés folytán ‐ a szakaszok irányítását is figyelembe véve ‐ az -nek akár az szakaszon, akár azon kívüli helyzete esetén , így a vizsgálandó osztóviszony: A jobb oldal második tagjában álló osztóviszonyt ‐ amelynek szokásos rövid jele: () ‐ és párhuzamosságának felhasználásával előbb a vele egyenlő , majd hasonlóan alapján a , végül ismét alapján a osztóviszonnyal helyettesíthetjük, ennek értéke pedig adatként használható: | | (2) | (bármelyik két egymás utáni ponthármas első, második, harmadik pontjai egymásnak megfelelői).
Az első tagbeli hányados számlálójának és nevezőjének -mel való szorzása után az osztóviszony (ismét alapján) és az hányados szorzatával egyenlő, és itt az utóbbi tényező , valamint (2) alapján -gyel egyenlő: | | (3) |
Most már (1)‐(3) szerint valóban áll a bizonyítandó egyenlőség:
Müller Miksa (Makó, József A. g. II. o. t.) | II. megoldás: A bizonyítandó egyenlőség jobb oldalán az szorzat három tagját felismerve adjuk hozzá mindkét oldalhoz a hiányzó negyediket, az 1-et és igyekezzünk az hányadost az és hányadosok szorzataként előállítani. (Ezek egyébként az , és átalakítások szerint ugyancsak tekinthetők osztóviszonyoknak, csupán az a szokatlan, hogy így , és -ben a ,,későbben létrejött'' , ill. , ill. pont szerepel alappontként.) Valóban, az I. megoldásban használt vagy azokhoz hasonló átalakításokkal:
Ezzel bizonyításunkat befejeztük.
Megjegyzések. 1. Mindkét megoldásban kissé felületesen jártunk el, nem voltunk tekintettel arra, hogy mindazok a hányadosok, pontok, amelyekről beszéltünk, és -nek bármely felvétele esetén léteznek-e, egyértelműen meg vannak-e határozva, továbbá hogy az alkalmazott átalakításokat szabad-e mindig végrehajtani. Most pótoljuk ezeket a hiányokat. Igen egyszerű annak biztosítása, hogy az adott és osztóviszonyoknak (az osztásoknak) legyen értelmük: nem lehet , azaz és -et nem választhatjuk -ben. Már hosszabb meggondolást igénylő kérdés, hogy a több lépéssel előálló pont határozott-e. Ez csak akkor nem állna, ha az és egyenesek egybeesnének vagy párhuzamosak lennének. Egybeesésük akkor és csak akkor következnék be, ha -vel való , ill. közös pontjuk is, és -vel való , ill. közös pontjuk is egybeesne. Már most értelmezésénél fogva akkor és csak akkor áll be, ha ; ilyenkor értelmezésénél fogva is bekövetkezik, ennélfogva a , másképpen a esetet ugyancsak ki kell zárnunk. Fordítva, -ből ugyancsak következik ; így ugyanis a és párhuzamosok egybeesnek, ennélfogva az -vel való egyetlen közös pontjuk: , ill. is egybeesnek (-nek -vel nem lehet egynél több közös pontja, mert -t az egymástól különböző , ill. pontban metszik.) Más szóval az egybeesésnek szükséges és elegendő feltétele az egybeesés. -nek -mel való párhuzamossága pedig értelmezése révén azt jelentené, hogy egybeesik -vel, ennélfogva vagy (ekkor egybeesnek -val, ezt az esetet már kizártuk), vagy . Ámde értelmezésnél fogva , ennélfogva ekkor , ami ellentétben áll értelmezésével. Eszerint itt további esetet nem kell kizárnunk. Hogy a vizsgálandó osztóviszonynak legyen értelme, nem vehetjük fel , -et úgy, hogy a megszerkesztett egybeessék -mel. Erre csak az egybeesés vezethetne, ezt már kizártuk. Utolsó ilyen kérdésünk: szabad volt-e -mel hányadost ,,bővíteni, ill. egyszerűsíteni'', nem áll-e fenn az ,,veszélye''? ‐ Nem, mert és az egymással párhuzamos és folytán egymástól különböző , ill. egyenes egy‐egy pontja. Ezek szerint a bebizonyított egyenlőség érvényes, ha nem esik -be és nem esik sem -be, sem -ba. 2. Könnyű belátni, hagy az ezek után ugyancsak ,,veszélyesnek'' gondolható egybeesést nem kell kizárni. Ezzel -nek bármely megengedett helyzetében és egyenlőségünk bal oldala és ez egyezik a jobb oldalnak -val adódó értékével.
3. Ábráink csupán és felvételében különböznek, tulajdonképpen egy is elég volna, vagy még egyre sincs szükség. A szakaszok irányítása nem nehezítette, hanem éppen könnyítette, egységessé tette a sokféle lehetőség vizsgálatát. Mégis ajánljuk olvasóinknak, hogy még több ábrán kövessék az adott gondolatmenetet. és mindegyike számára már ez is három lehetőség: az oldal szakaszon (itt , ), vagy a meghosszabbítások valamelyikén (itt , , ill. , ); további finomítás: az oldalszakasz felezőpontjában, ill. első vagy második felében (, , ill. , ill. ).
Lásd pl. Kárteszi Ferenc: A Menelaos- és a Ceva-féle tétel. KML. XI. kötet 67‐75. o., 1955. november. |
|