A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: A feladat nem írja elő az és betűk helyzetét a középvonal két végpontján, viszont -nek az -étől megkülönböztetett szerepet ad. Emiatt a középvonal mindkét betűzési lehetőségét vizsgálnunk kell. Vegyük először a ,,szokásosabb'' lehetőséget: -vel és -vel ,,egyirányban haladva'' jelöljük -fel a szár felezőpontját. 1. ábra Az 1. ábrán látható további jelölésekkel , mert szögeik egyállásúak, a hasonlóság aránya , mert felezőpontja -nek, így Hasonlóan a és háromszögek hasonlóságából . Most már -nek egyik része | | (2) | és a arány adott értékével ez pedig (1)-gyel egybevetve a feladat állítását igazolja. 2. ábra A másik betűzési lehetőség mellett (2. ábra) az előbbi metszéspont azonos -val, azt kell tehát bizonyítanunk, hogy . Valóban, a fentiekhez hasonlóan látható, hogy a háromszög a háromszögből kétszeresre nyújtással nyerhető, és így . Megjegyzés: Az első esetben (1) és (2) megállapításához csak azt használtuk fel, hogy -et felével hosszabbítottuk meg. Ha azt kérdezzük, hogy mikor felezi -t, akkor a , azaz követelésből , eszerint az adott arány teljesülése kérdésünknek nemcsak elégséges, hanem szükséges feltétele is.
Mezey Ferenc (Bp. II. Rákóczi F. g. II. o. t.) | II. megoldás: Az első betűzési változatban jelöléssel feltételünk folytán , ebből egyrészt a kisebb párhuzamos oldal: , másrészt a szerkesztésnél fogva . Így , paralelogramma, , más jelölésekkel , azaz középvonala a -nek, és így felezi a oldalt.
Dömötör Gyula (Szeged, Radnóti M. g. I. o. t.) | III. megoldás: Ugyancsak az első változatban a II. megoldás szerint is paralelogramma, ezért ; másrészt egy-egy oldalukban és minden szögükben való megegyezésük folytán , és így , amit bizonyítanunk kellett.
Orbán Zsuzsanna (Makó, József A. g. I o. t.) |
|