|
Feladat: |
485. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 14-15 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Biborka T. , Biró G. , Bleyer A. , Bollobás B. , Bornes Klára , Budai M. , Budai Zsuzsanna , Bürger N. , Csikor F. , Czékus L. , Doromby Annamária , Dömötör Gy. , Fejes L. , Fekete J. , Flanek L. , Fritz J. , Grüner Gy. , Hansághy T. , Horváth Z. , Jahn A. , Kátai Sz. , Kovács B. , Krámli A. , Kugler Emese , Máté Zs. , Máthé Cs. , Mezey F. , Muszély Gy. , Müller M. , Nováky A. , Pál G. , Posch Margit , Raisz Klára , Reischl T. , Rohrböck Krisztina , Sylvester Á. , Szőke A. , Szőllős T. , Tanner Éva , Tihanyi A. , Timár P. , Zánkai D. |
Füzet: |
1959/április,
97 - 100. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Eltolás, Háromszögek szerkesztése, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1958/március: 485. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. ábra I. megoldás: Legyenek az adott egyenes és a pontok , , . Ezek a keresett háromszöggel szemben négy elhelyezési követelményt támasztanak: és -nek -re, és -nek , ill. -ra kell illeszkednie. Ezek a követelmények egyrészt pótolják azt a hiányt, hogy a szükséges három (független) alkotórésszel szemben itt csak kettő van előírva, másrészt a háromszög helyzetét is meghatározzák. Tegyük fel egyelőre, hogy és az -nek ugyanazon partján van. Képzeljük a feladatot megoldottnak, és legyen egy a követelményeknek megfelelő háromszög , amelyben , (1. ábra). Hogy a méret- és helyzetkövetelményeket kapcsolatba hozzuk, toljuk el a szakasz végpontját -be, és legyen ekkor új helyzete , vagyis és . A négyszög paralelogramma, ezért , és így az és , másképpen a és egyenesek közti a szög -ben is előállt és között. Ennélfogva a szakaszt -ből szög alatt látjuk. Ezek alapján a szerkesztés a következő: a -n át -vel párhuzamosan húzott -re -től felmérjük az szakaszt, és megszerkesztjük azt a , körív-párt, amelynek pontjaiból látószöge . , -nek minden az -vel közös pontja egy megoldást ad -re, ebből a paralelogramma negyedik csúcsaként kapjuk meg -t, végül és metszéspontjaként -t. Valóban, így és átmegy -n, ill. -n, , és , mert , és így , mert váltószögek. Az 1. ábrán a , ívpárnak -vel közös pontja van: , , , . Az utóbbi kettő az -nek , -val ellentett partján fekvő háromszöget ad: . -n és -n e háromszögek megfelelő oldalszakasza nem megy át, csak az oldalegyenes. Hasonlóan a -gyel adódó háromszögnek oldala átmegy -n, -nek viszont csak a meghosszabbítása megy át -n. Csak ilyen megoldás várható akkor is, ha és az -nek ellentétes partjain feküsznek. Hogy (és hasonlóan ) is megfelelő megoldás, ennek bizonyítása csak a szögek közti egyenlőség indokolásában tér el a fentitől: ezek most egyállású szögek. 2. ábra Megvizsgáljuk azt a helyzetet is, ha szétválasztja a , pontokat (2. ábra). Előbbi elemzésünk csak annyiban módosul, hogy -t -ből nem , hanem szög alatt látjuk, a szerkesztésben , -n az ennek megfelelő látószög-körívpár értendő. Az így szerkesztett háromszögekben a és félegyenesek egyike megegyező, másika ellentett irányú az , ill. félegyenessel, ennélfogva . A , körív-pár és közös pontjainak száma legfeljebb . Másrészt szerkesztésére, -nek -val való eltolására irányában, két lehetőség van (a 2. ábrán , a -ből előállított szakasz betűzési iránya ezért ellentett -ével), így a megoldások száma legfeljebb . (De lehet, hogy egy megoldás sincs.) Ha szétválasztja -t és -t, akkor a és -höz tartozó ívpárok mindegyikének pontosan egy pontja van -n, ilyenkor a megoldások száma pontosan . Ha egybeesik -val, akkor a fenti eljárás nem használható, a körívek ponttá zsugorodnak össze. Ilyenkor csak a révén adódó megoldásokról lehet szó. Ha a pontok egyike, pl. az -n van, akkor ez a csúcs, a megadja -t, -t pedig -ból a vele szöget bezáró két iránnyal -n át húzott párhuzamosok metszhetik ki; azonban megvizsgálandó, hogy az -nál létrejött ‐ belső és külső ‐ szögek közül valóban a belső egyenlő-e -val. ‐ Ha végül és mindegyike -n van, akkor esetén végtelen sok megoldás van, esetén pedig nincs megoldás. Megjegyzések. 1. A helyzeti és méretadatokat néhány dolgozat a szakasznak -be való eltolása útján hozta kapcsolatba (3. ábra). 3. ábra Ekkor -t -ból , ill. szögben látjuk. Bár így az adott helyzetű szakaszt ismeretlen helyzetbe toltuk át, némi többletmunkával megoldáshoz juthatunk a fentivel lényegében azonos gondolatmenettel. Ugyanis -nek tetszés szerinti pontjából, mint -nek eltolt megfelelőjéből kiindulva megszerkeszthetjük ábránknak egy az mentén eltolt megfelelőjét, majd ezt a ,,csillagos'' alakzatot -nál fogva -ba ,,visszatolva'' megkapjuk a megoldást. Az ábrán , , alkalmas középpontra nézve tükrös párja az előbbi , , -nek. 2. Az 1. ábrán vázolt három megoldás nem egybevágó; a helyzetkövetelmények e tekintetben természetesen nem pótolják a hiányzó méret-adatot. 3. A legtöbb dolgozat szerint a megoldások száma legfeljebb , ritkán . A hiány persze nem azon múlik, hogy az adott pontpár minden ábrában -nek ugyanegy oldalán van ‐ bár a másik lehetőséget csak szórványosan említik ‐, hiszen ilyenkor csak megoldás van. Hanem azon, hogy legtöbben a , ívekből és két lehetséges helyzetéből csak egyet-egyet vesznek figyelembe. ‐ Egy dolgozat szerint és közül az ,,-hez közelebbin'' át húzott párhuzamosra a ,,másik pont felé'' mérjük fel -t. Egy másik -t -ba tolva ,,az előbbi megoldás szimmetrikusát'' kapja. Néhányan kizárják a és a lehetőségeket, ami hiba ugyan, mégis némi körültekintésre mutat. Van, aki szerint esetén nincs megoldás. Mindezek (és más hibák) szerint igen elterjedt az a többnyire nem is tudatos felfogás, hogy egy ábráról mindent le lehet olvasni. Persze az a felfogás is lehet túlzás, hogy több ábrát rajzoljunk, mert egyetlen ábra néha inkább félrevezet, mint tájékoztat. Olyankor azonban mindenesetre célszerű több különböző felvételből kiindulva végigjárni a meggondolást, ha ‐ mint itt is ‐ nemcsak alakról van szó, hanem helyzetről is. Az alábbiakban ‐ helyszűke miatt ‐ egy más megoldás alapgondolatát mi is egyetlen ábrához kapcsolódva vázoljuk, ezt azonban tudatosan tesszük, és az összes megoldások megkeresését, valamint a diszkussziót az olvasóra bízzuk. II. megoldás (vázlat): Keressük helyzetét a mértani helyek módszerével. Az csúcs azon két (teljes) kör egyikén van, amelynek pontjaiból -t , vagy szög alatt látjuk ( a látószög egyrészt olyankor, ha a és félegyenesek mindegyikén rajta van, másrészt olyankor, ha egyiken sincs rajta ; különben a látószög). Az egyik ilyen kör sugara legyen , középpontja a 4. ábrán . ─ Tekintsük másrészt az háromszög körülírt körét, ennek középpontja ; -nek sugarát és -nek -től mért távolságát és -ból megszerkeszthetjük. 4. ábra helyzetének megállapítása céljára megmutatjuk, hogy az és sugarak szöge egyenlő az és egyenesek közös pontjánál keletkező szögek egyikével. Legyen a -hez -ban húzott érintőnek egy olyan pontja, amely -nek a -val ellentett partján van, és a -höz -ban húzott érintőnek -tól által elválasztott pontja. Ekkor , , ezekkel valóban . Most már , , és -ból megszerkeszthetjük az háromszög alakját. Az így megkapott -vel körül kört írva egy mértani helyet kapunk -re, egy másik ilyet pedig az -től távolságban húzott párhuzamos ad. ismeretében elhelyezhetjük -t, ennek -gyel közös pontjaként megkapjuk -t, majd és révén és -t. Az ábra eddigi részleteinek áttekinthetősége érdekében az háromszögnek -ba befutó oldalai csonkán vannak feltüntetve, ugyanígy -nél is ; a távol eső -t pedig nem tüntettük fel. |
|