|
Feladat: |
431. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Bartha L. , Bayer Magdolna , Dániel G. , Elbert Árpád , Endrödy Tamás , Fejes L. , Halász G. , Hornyánszky T. , Katona Gy. , Kisvölcsey J. , Koszterszitz Gy. , Lefkovitsch S. , Losonczy L. , Magos A. , Müller M. , Ortutay M. , Perneczky G. , Raisz Klára , Rátkay Zs. , S. Nagy Erzsébet , Soós S. , Szász D. , Szatmári G. , Tamás Gy. (Bp.) , Tamás Gy. (Ózd) , Tápai A. |
Füzet: |
1958/március,
75 - 76. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Háromszögek hasonlósága, Síkgeometriai számítások trigonometria nélkül háromszögekben, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1957/május: 431. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: A feltétel szerint | | amiből és így (1) szerint a háromszög -nél levő szöge tompaszög. Egészítsük ki háromszögünket úgy, hogy -ban merőlegest állítunk a oldalra (1. ábra). 1. ábra Messe ez az oldalt -ben. A nagysága (2) alapján . Ha az háromszögben meghúzzuk az magasságot, a szög, mint merőleges szárú szög, szintén . Az háromszög tehát egyenlő szárú, mivel magassága az -nál levő nagyságú szöget felezi. Így . A Pythagoras-tételből az ábráról leolvashatóan Az és távolságokat kiszámíthatjuk a derékszögű háromszögben érvényes befogók és vetületeik közti összefüggésből: Ezt (3)-ba írva: Ezzel összefüggést találtunk a háromszög oldalai közt.
Elbert Árpád (Kaposvár, Közgazd. techn. III. o. t.) | II. megoldás: Az előző megoldásban bizonyítottuk, hogy . 2. ábra Ha tehát -ben az oldalra merőlegest állítunk, az így kapott háromszög -nél levő szöge (I. a 2. ábrát), s két szögük egyezése miatt: ezért (l. az ábra jelöléseit) amiből De a Pythagoras-tételt alkalmazva derékszögű háromszögre és fenti értékeit beírva és -tel végigszorozva: | |
Ezzel összefüggést állapítottunk meg a háromszög oldalai közt. (Látható, hogy ugyanazt az összefüggést kaptuk, mint az I. Megoldásban.)
Endrődy Tamás (Bp. III., Árpád g. II. o. t.) |
|
|