|
Feladat: |
429. matematika gyakorlat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Balázs J. , Bartha L. , Bayer Magda , Bognár L. , Börzsöny László , Csanak Gy. , Csernyánszky Mária , Elbert Á. , Endrődy T. , Fejes L. , Füle K. , Gaál S. , Garamszegi P. , Gyene A. , Hajna J. , Hornyánszky T. , Kalász Klára , Katona Gy. , Kisvölcsey J. , Kolonits F. , Koszterszitz Gy. , Lefkovitsch S. , Losonczy L. , Madarász Klára , Magos A. , Máthé Cs. , Mayer G. , Mihályffy L. , Mocskónyi M. , Molnár Márta , Muszély Gy. , Náray Miklós (Bp.) , Náray Miklós (Győr) , Papp Éva , Raisz Klára , Rátkay Zs. , S. Nagy Erzsébet , Simonfai L. , Soós S. , Szász D. , Szatmári A. , Szatmári G. , Tamás Gy. (Bp.) , Tamás Gy. (Ózd) , Tápai A. , Tatai P. , Thaisz K. , Visy G. |
Füzet: |
1958/március,
72 - 74. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Másodfokú (és arra visszavezethető) egyenletek, Terület, felszín, Síkgeometriai számítások trigonometria nélkül háromszögekben, Gyakorlat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1957/május: 429. matematika gyakorlat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: Keressünk összefüggést az ismeretlen két oldal és a terület közt. Az és képletek felhasználásával és amiből A Heron-képlet szerint, mivel , azaz | |
Felhasználva (1)-et és (2)-t, és -tel osztva | |
A törtek eltávolítása és a zárójelek felbontása után ebből -re a következő másodfokú egyenletet. kapjuk: Ennek gyökei Ha értéke 24, akkor (1) és (2) szerint Ebben az esetben tehát és a következő másodfokú egyenlet két gyökeként határozható meg: Ebből a két oldal hossza és cm. Ha , akkor (1) és (2) szerint: és a következő másodfokú egyenletnek tesznek eleget: Ekkor az egyenlet diszkriminánsa , tehát valós gyök nincs. Feladatunk egyetlen megoldása tehát , s a meg nem adott két oldal és cm.
Megjegyzés: Észrevehető, hogy a háromszög három oldalára kapott értékek: , , pythagorasi számhármast adnak, háromszögünk tehát Pythagoras tételének megfordítása alapján derékszögű.
Madarász Klára (Szeged, Tömörkény Ig. II. o. t.) | II. megoldás: A szóbanforgó háromszög derékszögű voltát fogjuk igazolni, s ebből számítjuk ki az oldalait és a területét. Számítsuk ki az adott cm sugarú körbe rajzolt cm-es befogójú derékszögű háromszögbe írható körnek a sugarát (1. ábra). 1. ábra A háromszög átfogója , így Pythagoras-tétellel kiszámítva a másik befogó cm. Derékszögű háromszögben a beírt kör sugara a derékszögű csúcstól a beírt kör érintési pontjáig terjedő szakasz hosszával egyezik, az érintőszakaszok hossza pedig (mint ismeretes) kifejezhető a félkerület s az oldalak különbségével. A jelen esetben a beírt kör sugara tehát -rel egyenlő. Igazolni fogjuk, hogy a körül írt kör sugara, a beírt kör sugara és az oldal egyértelműen meghatározzák a háromszöget. Az oldal ugyanis a körülírt körben meghatározza már a háromszög szembenlevő szögét (2. ábra). 2. ábra A és szögek szögfelezőinek metszéspontjaként adódó, beírt kör középpontjánál levő szög nagysága , így ismeretében megszerkeszthető az oldal fölé az a látószögű kör, amelyen az pont rajta van. Az pont távolsága az oldaltól a megadott , így az oldaltól távolságra haladó párhuzamos metszi ki -t a megrajzolt látószögkörből. Az pont ismeretében a szögfelezők megrajzolhatóak, s a szögek kétszeresével a háromszög-oldalak is. Mivel a párhuzamos két pontban is metszheti a látószög-kört, ezért két háromszöget is kaphatunk. A kettő azonban az oldal felezőmerőlegesére szimmetrikus, tehát egybevágó. Így valóban bizonyítottuk, hogy egy oldal, a beírt és körülírt kör sugara valóban egyetlen háromszöget határoznak meg. Láttuk, hogy esetén a , , cm oldalú háromszögnél lesz a értéke , ezzel tehát igazoltuk a szóbanforgó háromszög derékszögű voltát. Az oldalakat már kiszámítottuk. A terület a befogók szorzatának fele: .
Börzsöny László (Bp. V., Eötvös g. I. o. t.) |
Megjegyzések: 1. Látható, hogy az I. megoldásban követett gondolatmenettel a feladat akkor is megoldható, ha más számértékeket adunk meg. 2. A feladatunk egy szögfüggvényekkel (de szintén függvénytábla nélküli) történő megoldását (más számadatokkal ugyan) lásd a ,,Matematikai szakköri feladatgyűjtemény'' c. szakköri füzetben: 218. o. 587. feladat. |
|