|
Feladat: |
F.2557 |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Drasny Gábor , Horváth László |
Füzet: |
1986/szeptember,
253 - 255. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Háromszögek egybevágósága, Háromszögek hasonlósága, Egyenlő szárú háromszögek geometriája, Terület, felszín, Paralelogrammák, Rombuszok, Szinusztétel alkalmazása, Négyszögek szerkesztése, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1985/december: F.2557 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. a) Jelöljük a szögharmadoló egyenesek és a paralelogramma kerületének metszéspontjait -vel, illetve -fel. Mivel az átló felezi a paralelogramma területét, nem lehet mind a két pont ugyanazon az oldalon, hiszen ekkor az egyik rész területe legalább volna. Legyen tehát a , pedig a oldalon. Messe a oldal meghosszabbítását -ben (1. ábra).
1. ábra Mivel és , ezért az és háromszögek hasonlóak. Ha ennek a két háromszögnek egyenlő a területe, akkor egybevágóak. Ebből következik, hogy , vagyis a szerkesztendő paralelogramma rombusz, továbbá . Az háromszög területe a rombusz területének harmadrésze, az -hez, illetve -hez tartozó magasságuk közös, ezért az alapok aránya . Az és háromszögek hasonlóak, mert szögeik páronként egyállásúak. A megfelelő oldalak aránya: | | ebből és , tehát , mert váltószögek, és , mert és szögharmadolók, tehát , az háromszög egyenlő szárú, és (1) alapján ismerjük oldalainak arányát: . Szerkeszthetünk tehát egy az háromszöghöz hasonló háromszöget, és azt a következőképp egészíthetjük ki egy a szerkesztendőhöz hasonló rombusszá: -t a félegyenesből, az egyenesnek -re vonatkozó tükörképe messe ki. Végül a félegyenesre -ből felmérjük a hosszúságot, -re pedig és . A metszéspont valóban létrejön, mert az háromszög -nél tompaszögű, ugyanis az oldal négyzete nagyobb, mint a másik kettő négyzetösszege: . A szerkesztés menetéből következik, hogy | | vagyis és szögharmadolók. Továbbá felezi a szöget, ezért: | | Ebből következik, hogy a háromszög területe valóban harmada a rombusz területének. Ez igaz az háromszögre is, ahol az és szakaszok metszéspontja. Az rombusz tehát a terület mértékszámára tett kikötés kivételével kielégíti a feladat feltételeit. Legyen , a rombusz magassága pedig . Területe ekkor . Ha -t arányú nyújtásnak vetjük alá, akkor a kapott rombuszra a feladat minden feltétele teljesül. A magasságtétel alapján szerkeszthető, így az egységszakasz ismeretében -t is meg tudjuk szerkeszteni. Mivel két egyenlő területű és hasonló alakzat egybevágó, az is következik, hogy a megoldás egyértelmű.
2. ábra b) Legyen a -nél levő szög harmadoló vonalainak a kerületen levő pontja , illetve . Rombuszunk részre esik szét, közülük , ill. rész egybevágó, a hetedik ismét rombusz. Mivel tengelyesen szimmetrikus, a megfelelő szögharmadolók a tengelyen metszik egymást, legyenek a metszéspontok , illetve (2. ábra). Az a) rész alapján , a és háromszögek magassága megegyezik, ezért a háromszög területe kétszerese az háromszög területének. A háromszög tükörképe, ezért területük egyenlő. Az háromszög területe tehát ötöde az területű háromszögének. Ennek alapján már meghatározhatjuk a kérdéses területeket. A szimmetrikus helyzetű , , , háromszögek területe egység. Az ugyancsak tükrös helyzetű és négyszögeké ennek négyszerese, egység. Végül a fennmaradó négyszög területe egység.
II. megoldás a feladat a) részére (vázlat). Miután az I. megoldáshoz hasonlóan megállapítottuk, hogy a szerkesztendő négyszög rombusz és , jelöljük a szöget -val. Ekkor , (1. ábra). Írjuk fel a szinusztételt az háromszögben: és ebből Ennek alapján -t, mint egy egység befogójú és egység átfogójú derékszögű háromszög hegyesszögét meg lehet szerkeszteni. A továbbiakat nem részletezzük.
|
|