|
Feladat: |
F.1984 |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: - |
Megoldó(k): |
Binzberger G. , Borsodi D. , Brindza B. , Böősi I. , Dobos Gy. , Fehér J. , Gáti I. , Gelencsér Zsuzsanna , Homonnay G. , Honos A. , Horváth I. , Hujter M. , Husvéti T. , Ivanyos G. , Jakab Tibor , Kóczy Annamária , Koltay K. , Kramarics G. , Madocsai Zs. , Major Z. , Márkus G. , Nagy I. , Nyoszoli T. , Pálmai P. , Papp L. Dezső , Piszkor L. , Seress Á. , Szabó K. , Szalontai S. , Tokodi J. , Tornóci L. , Tóth Annamária , Vancsó Ö. , Vindics J. |
Füzet: |
1976/április,
162 - 164. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Algebrai átalakítások, Egyenlőtlenségek, Teljes indukció módszere, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1975/április: F.1984 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Végezzük el a következő átalakítást:
A zárójeleket mindkét oldalon felbontva, meggyőződhetünk róla, hogy az egyenlőség helyes. Feltételünk szerint a jobb oldali összeg egyik tagja sem lehet negatív, amivel az állítást máris igazoltuk. Könnyen ellenőrizhetjük a fenti átalakítás alapján, hogy egyenlőség akkor és csak akkor lép fel, ha az és a egyenlőségláncoknak legalább egyike teljesül. A bizonyításból az is látszik, hogy monoton csökkenő sorozatok esetében is igaz az egyenlőtlenség, ha pedig az sorozat monoton növő, és a csökkenő, akkor az egyenlőtlenség iránya megfordul. II. megoldás. Legyen a sorozat egy tetszőleges permutációja. Belátjuk, hogy ekkor Ha valamely indexpárra , akkor a összegben cseréljük fel -t és -t egymással. Ezzel az összeg értéke biztosan nem csökken, hiszen miatt . Véges sok csere végrehajtásával a számok olyan permutációjához jutunk, amelyben már esetén teljesül minden indexpárra. Ekkor persze minden -re, és mivel a végrehajtott cserék során az összeg értéke egyetlen lépésnél sem csökkent, valóban fennáll az (1) egyenlőtlenség. Ezek alapján már könnyen következik a feladat állítása. A összegbe írjuk be a számok valamennyi ciklikus permutációját, így a fentiek szerint | | Ezeket az egyenlőtlenségeket összeadva a feladat állítását nyerjük. Könnyen látható, hogy az egyenlőség akkor és csak akkor állhat fenn, ha és egyike teljesül. Jakab Tibor (Budapest, Berzsenyi D. Gimn., IV. o. t.)
Megjegyzés. Jelöljük az , illetve szám--eseket -val, -vel, a bizonyított egyenlőtlenség jobb és bal oldalának a különbségét -vel: | | az , számok átlagát pedig -sal, -sal: | | Nem nehéz belátni, hogy | | (2) | ugyanis | | és itt az utolsó három tag mindegyike egyenlő -vel. A -nek (2) alakjából látszik, hogy ha akár az , akár a számokat ugyanazzal a számmal megnöveljük, értéke változatlan marad. Ennek alapján is bizonyítható a feladatban szereplő egyenlőtlenség szerinti indukcióval, a mondott eltolással el lehet ugyanis érni, hogy legyen. Ha speciálisan , a egyenlőtlenség közvetlenül kiolvasható a (2) előállításból. A szám azt mutatja meg, mennyire szóródnak az számok az átlag körül, ezért a matematikai statisztikában ezt a mennyiséget széles körben használják. Maga a mennyiség az , számok változásainak kölcsönhatását mutatja, pozitív inkább az egyirányú, negatív az ellentétes irányú változásokra utal. Például ha az osztály -ik tanulójának a magassága, pedig a súlya, és a tanulókat eleve a magasságuk szerint állítottuk sorba, tehát (ahol az osztály létszáma), ha a egyenlőtlenség általában nem is teljesül, értéke az esetek többségében mégis pozitív. Ezért ezt a mennyiséget a statisztikában az , mennyiségek kölcsönhatásának a mérésére használják, és az , számok kovarianciájának nevezik. (Pontosabban mondva a szám -ed része a kovariancia.) Mivel ez a szám még nagy mértékben függ az számok mérésénél használt egységtől, többet mond nála az | | hányados, melyet korrelációs együtthatónak neveznek. Belátható, hogy , és akkor és csakis akkor teljesül, ha van olyan és , amelyekkel teljesül minden -re. Ha az , számpárokat egy koordináta-rendszerben ábrázoljuk, a kapott pontokhoz bizonyos értelemben legjobban simuló egyenes egyenlete ahol az ún. regressziós együttható. Az érdeklődő olvasónak gyakorlásul javasoljuk, hogy a környezetében található összetartozó számpárokat gyűjtse össze, ábrázolja, és rajzolja meg hozzájuk a (3) egyenletű egyenest. Ha az számok az idő múlását mérik, és a számok valamilyen időben lezajló jelenséggel kapcsolatosak, a kapott egyenes jól tükrözi a jelenségnek a vizsgált időszakban megmutatkozó fő tendenciáját, szokásos kifejezéssel élve, a jelenség trendjét. Ennek segítségével vizsgálhatjuk például a termelés különböző mutatóinak az alakulását, és e vizsgálatok alapján határozhatjuk meg e mutatók jövőbeni viselkedését is. |
|