|
Feladat: |
F.1938 |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: - |
Megoldó(k): |
Alexy M. , Baranyai J. , Bárdossy Gy. , Bezdek A. , Borsodi D. , Böősi I. , Csapó Gy. , Fehér J. , Forgács I. , Gyarmati P. , Hornung T. , Horváth Árpád , Horváth Eszter , Horváth Z. , Kecskés Cs. , Kiss E. , Koltay K. , Kovács Éva , Krausz T. , Nagy Gábor (Kiskőrös) , Nagy János , Páles Zs. , Perge L. , Rács Ágnes , Rapp F. , Seress Á. , Sparing L. , Süvöltős F. , Szűcs Gy. , Tokodi J. , Torma T. , Török K. , Udvardy Magdolna , Varga Z. (Debrecen) , Vass A. (Debrecen) |
Füzet: |
1975/január,
12 - 15. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Geometriai egyenlőtlenségek, Terület, felszín, Trapézok, Síkgeometriai szerkesztések, Síkbeli szimmetrikus alakzatok, Szabályos sokszögek geometriája, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1974/május: F.1938 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük az ötszög csúcsait , , , , -vel, az ötszög területét -vel, és keressük az -vel párhuzamos terület-negyedelőket. Legyen a csúcs -en levő vetülete, felezi az ötszög területét, hiszen szimmetriatengelye. Emiatt az trapéz területe nagyobb -nél, a területfelező ebben a trapézban halad. Jelöljük a , egyenesek metszéspontját -gyel, és vegyük hozzá az négyszöghöz az háromszöget, kapjuk a derékszögű háromszöget. Ha sikerül olyan, ezzel egyenlő területű, egyenlő szárú háromszöget szerkesztenünk, amelyiknek a szárai az , egyenesek, meg is van a területfelező egyenes. Valóban, ha ebből az egyenlő szárú háromszögből elvesszük az , háromszöget, a visszamaradó trapéz területe épp lesz, hiszen egyenlő területével. Jelöljük a területfelező egyenes -vel alkotott metszéspontját -szel. A mondott egyenlő szárú háromszög területe egyrészt , másrészt , tehát a szakasz egyenlő a C, szakaszok mértani közepével. A szokásos eljárást követve rajzoljunk fölé Thalész-kört, ennek a egyenesen levő pontját forgassuk le körül a egyenesre, kapjuk -et. Jelöljük a most megszerkesztett trapéz területét felező, -vel párhuzamos egyenes -n levő pontját -nal: ez határozza meg az ötszög egyik keresett területnegyedelőjét. Az egyszer már alkalmazott gondolatmenetet követve először olyan háromszöget keresünk, amelynek oldalai az , egyenesek, és amelyiknek területe egyenlő -nek és az háromszög területének az összegével. Ehhez csak el kell vennünk -ből egy területű darabot. Húzzunk párhuzamost -n át -vel, és messe ez -et -ben. Az , háromszögek területe egyenlő, tehát területe egyenlő területével, vagyis -vel. Legyen a szakasz felezőpontja , ekkor a keresett háromszög, és egyenlő és mértani közepével. -t tehát megkapjuk, ha az imént használt Thalész-kör feletti pontját körül leforgatjuk -re. A harmadik egyenes a háromszöget vágja ketté, hiszen (mint azt hamarosan belátjuk), a idomot úgy vágja ketté, hogy a keletkezett darabok közül a nagyobb területű. Jelöljük ennek a területnegyedelőnek -n levő pontját -vel. Most a , szárakra fogunk területű háromszöget helyezni. Tükrözzük -t -re, kapjuk -et. Könnyen igazolhatjuk, hogy az , , pontok, valamint a , , pontok egy egyenesen vannak. A rombusznak is, is fele, ezek tehát egyenlő területűek. Jelöljük felezőpontját -vel, területe egyenlő területével, tehát területe . Legyen felezőpontja , a keresett szakasz és mértani közepe, hiszen területe . Ezek szerint a feletti Thalész-kör feletti pontját kell körül -re leforgatnunk, kapjuk -t. Be kell még látnunk, hogy az így megszerkesztett valóban a szakaszon van. Elég belátnunk, hogy , vagyis , , , és itt a legutolsó egyenlőtlenség nem más, mint a háromszögre vonatkozó háromszög-egyenlőtlenség.
Megjegyzések. 1. Ha az ötszög oldalát választjuk egységnek, és az átló hosszát -val jelöljük, akkor megoldásunk szerint | | Az , háromszögek hasonlósága alapján tehát , , és
Mivel | | és így
Végül
Természetesen ezeket a számokat a feladat követelményei alapján felírható egyenletekből is meghatározhatjuk. Ebben az esetben a kapott eredményeket azonban még valahogy meg kell szerkesztenünk.
2. Az ábra azt mutatja, hogy a területfelező egyenes közel van az ötszög centrumához. Az olvasóra bízzuk annak meggondolását, miért kell a területfelezőnek közel lennie a centrumhoz, és miért nem megy át pontosan rajta.
|
|