|
Feladat: |
1610. matematika feladat |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Bálványos Z. , Bogár Dezső , Csetényi A. , Faragó I. , Géczy István , Gegesy F. , Göndőcs F. , Hárs L. , Jánossy D. , Kóczy L. , Komjáth P. , Koren A. , László I. , Lempert L. , Lengyel T. , Maróti P. , Nagy András (III. o.) , Nagy D. , Nagy Zs. , Nikodémusz A. , Papp Z. , Sailer K. , Sax Gy. , Szamosújvári S. , Tél T. , Terjéki J. |
Füzet: |
1969/január,
17 - 18. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Logaritmusos egyenletrendszerek, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1968/május: 1610. matematika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük (1) két oldalának közös értékét röviden -vel. Így a bal oldal első tagja , és a logaritmus értelmezése szerint (2) behelyettesítése után is könnyen kiküszöbölhető a rendszerből: | | (3) | tehát a második egyenlet jobb oldala 2-szer akkora, mint az elsőé:
Eszerint -t megadja a derékszögű , koordinátarendszerben felrajzolt görbe, valamint a balra 2 és lefelé 5 egységgel eltolt görbe közös pontjának abszcisszája (1. ábra).
1. ábra Két közös pontot találunk: és fölött. Mármost esetén (3)-ból és így, (2)-t is figyelembe véve esetén pedig hasonlóan Mind a négy értékpár valóban kielégíti az eredeti egyenletrendszert.
Bogár Dezső (Tatabánya, Árpád Gimn., III. o. t.)
Megjegyzések. 1. Csak alakilag különböző megoldást kapunk, ha megmaradunk a logaritmusoknál. (2)-t felhasználva (1) a következő alakot ölti: | | eszerint a mindkét oldalon fellépő kifejezésnek olyan értékeit keressük, amelyekre a függvények értéke megegyezik. Az ilyen értékekhez a megfelelő értékeket (4)-ből már könnyen megkapjuk, -t pedig (2)-ből.
2. ábra A két függvényt ábrázolva (2. ábra) -nál és -nél találunk közös értékeket (1, ill. 3), az ezekhez tartozó és értékek pedig: | |
Géczy István (Debrecen, Fazekas M. Gimn., III. o. t.) 2. A megoldás egyik változatában sem bizonyítottuk be, hogy a 2‐2 görbének nincs több metszéspontja, mert ehhez az iskolában tanultak nem adnak megfelelő alapot.
|
|