|
Feladat: |
1535. matematika feladat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Andor Cs. , Bajmóczy E. , Balogh J. , Bán Ilona , Berács J. , Bodor I. , Draschitz R. , Fuggerth E. , Gegesy F. , Hunyadvári L. , Juhász Ágnes , Kas P. , Katz Sándor , Kóczy L. , Lakatos L. , Losonci Z. , Mérő László , Mészáros J. , Moson P. , Munk S. , Nagy L. , Nagy Zs. , Orbán G. , Péli Katalin , Perémy G. , Pintér Ágnes , Printz J. , Somos E. , Szabó Klára , Takács L. , Tátray P. , Turchányi Piroska , Varsányi Anikó , Zöldy B. |
Füzet: |
1968/március,
102 - 105. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Eltolás, Terület, felszín, Egyéb sokszögek geometriája, Szögfüggvények, síkgeometriai számítások, Szabályos sokszögek geometriája, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1967/április: 1535. matematika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. | | (1) |
I. Megmutatjuk, hogy a vizsgálandó tizenkétszög szimmetrikus a két kivételes csúcsot, -t és -t összekötő átlójára. és két törött vonalra bontja kerületét. Forgassuk el az egyiket körül úgy, hogy a két törött vonal -ban csatlakozó szakaszai közti szög is egyenlő legyen a szabályos -szög szögével, és legyen az elfordított törött vonal szabad végpontja .
Ekkor a törött vonal úgy származtatható egy egységnyi oldalú szabályos -szög kerületéből, hogy annak egymás utáni oldalát a átlóval levágjuk. A forgatás miatt , ezért rajta van a átló felező merőlegesén. az köré írt körnek húrja, ezért a -nak átmérője, és -nek szimmetriatengelye, így az , törött vonalak egymás képei -re, tehát mindkét törött vonal ugyanannyi, azaz oldalt tartalmaz kerületéből. (Az 1. ábra alsó pontja helyesen .) II. Legyenek egy egységnyi oldalú szabályos -szög egymás utáni csúcsai , , , (az előbbi jelölésekkel pl. , , ). Toljuk el a törött vonalat a vektorral a helyzetbe. Így az -nek tengelyén adódik, mert , hiszen paralelogramma, másrészt mert a és , valamint a és csúcsok egymás képei a tengelyre. A törött vonalat a vektorral eltolva ugyancsak -ba jut, hiszen új helyzete miatt paralelogrammát alkot a , , csúcsokkal, másrészt ugyancsak paralelogramma, mert . A és a törött vonal egymás tükrös párja a tengelyre, másrészt kezdőpontjukat e tengely ugyanazon pontjába toltuk, ezért az eltolás utáni helyzetek is tükrösek -ra. Így , , új helyzetét -tel, , -gyel jelölve a tizenkétszögnek egyrészt megvannak a feladatban előírt tulajdonságai, másrészt teljesül rá ezeknek az I. részben bebizonyított következménye: a szabályos -szög szögeitől különböző szögeinek csúcsa és , és kerületének e két csúcs közötti részei oldalból állnak. Ezért az állítást -re kell bebizonyítanunk. Legyen a és törött vonalnak a , ill. vektorral való eltolás utáni helyzete , ill. , az és törött vonalnak az , ill. vektorral való eltolás utáni helyzete , ill. (a fentiekhez hasonlóan , ill. ismét közös végpontok a tengelyen, és az új helyzetek is páronként tükrösek a tengelyre). A csúcsoknak az eltolásokban megtett útját is berajzolva -et és benne -t felosztottuk egységnyi oldalú rombuszokra, -ben rombusz keletkezett. A rombuszok tompaszöge a , , pontnál (és tükörképükben is, a következőket is így értve) szögével egyenlő, ami egyszerű számítás szerint , a , , pontnál , a , , pontoknál, valamint -nál , -nél (derékszög), ennélfogva a hegyesszögek nagysága rendre , , ill. . Így a rombuszok magassága rendre , , , ill. , és az egységnyi alapok miatt ennyi a területek mértékszáma is. Mármost -ben az hegyes szöggel bíró rombuszok száma , a , ill. hegyesszöggel bíróké , végül a négyzeteké . Ezek alapján ‐ és figyelembe véve, hogy ‐ a rombusz területének összegére (1)-et kapjuk. Katz Sándor (Paks, Vak Bottyán gimn. III. o. t.) Mérő László (Budapest, Berzsenyi D. g. III. o. t.) Megjegyzések. 1. Az idomot rombuszokra osztó hálózatot a és törött vonalak körüli egymás utáni , , , szöggel való elfordításával is megkaphatjuk. 2. Megoldásunkból az is adódik, hogy területe így is írható: | |
Hasonlóan az oldalú szabályos -szög területe, jelöléssel | | 3. Felhasználva a fenti I. rész megállapítását (-nek egyik oldalán levő felét a -bó1 kifutó átlókkal háromszögekre bontva az egymás utáni átlók közti szög mindig , az egymás utáni átlók a végpontjukba befutó, -hoz közelebbi oldallal -nek rendre az -, -, -, -, -szörösét zárják be, a továbbmenő oldallal pedig a -, -, -, ill. -szeresét.
2. ábra Így a háromszög területképlete alapján
Mindegyik szorzat második tényezője egy tompaszög színusza; ezt a kiegészítő hegyes szög színuszával helyettesítve | | Mármost a | | azonosság felhasználásával a jobb oldal ., ., . és . tagja rendre , , , ill. értékkel , , , ill. tagú összegként írható, és összevonás után (1)-et kapjuk. Péli Katalin (Makó, József A. g. III. o. t.)
Lásd pl. Faragó László: Matematikai szakköri feladatgyűjtemény (Középiskolai Szakköri Füzetek), 3. kiadás, Tankönyvkiadó, Budapest, 1963, 56. o., 526. feladat. |
|