A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Az első személynek jutó első tárgy 12-féle lehet. Bármelyik tárgyat kapta elsőnek, másodiknak a maradókból 11-féleképpen választhatjuk a neki jutó második tárgyat. Ugyanígy a harmadik és a negyedik tárgyat 10-, illetve 9-féleképpen választhatjuk számára. Ez a 4 tárgy átadására lehetőséget ad. Ebben az átadás sorrendjét is figyelembe vettük. A sorrend azonban lényegtelen, ugyanazokat a tárgyakat kapja, akár , , , sorrendben, akár , , , , vagy bármilyen más sorrendben adtuk át azokat. A fentihez hasonló meggondolás mutatja, hogy 4 különböző tárgyat -féle sorrendben adhatunk át, ti. ennyiféleképpen választhatjuk ki közülük az először, majd a másodszor és harmadszor átadandót, amivel már az utolsó is meg van határozva. Ezért a fenti lehetőség 24-esével nem különböző, így különböző kielégítéseinek száma | |
Ugyanígy kapjuk, hogy az második személy különböző módon kaphatja meg a maga részét a fennmaradt 8 tárgyból. Ezzel a szétosztást befejeztük, a harmadik személy a maradó tárgyakat kapja. Így a felosztás -féleképpen lehetséges.
Szilágyi László (Debrecen, Fazekas M. g. IV. o. t.)
II. megoldás. Készítsünk 4‐4 db , és betűs cédulát a 3 személynek adandó tárgyak megjelölése céljára. Különböztessük meg egyelőre az egyforma betűs cédulákat 1, 2, 3, 4 indexekkel: , , , , , , . Az I. megoldáséhoz hasonló meggondolás adja, hogy a 12 cédulát a (sorba rakott) 12 tárgyra -féleképpen helyezhetjük el. Mindegyik elhelyezés egy szétosztási lehetőséget ad, de nem mind különbözők. A 4 betűs cédulát ugyanazon 4 tárgy között cserélgetve osztályrésze nem változik, és a cserére, mint az I. megoldásban láttuk, lehetőség van. E meggondolást -re és -ra ismételve kapjuk, hogy minden különböző szétosztás a fenti számú szétosztásban -ször lép fel. Így a különböző szétosztások keresett száma: | | A számláló és a nevező utolsó három tényezőjével való egyszerűsítés után látjuk, hogy kifejezésünk egyenlő az I. megoldás szorzatával.
Nagy Angela (Balassagyarmat, Szántó Kovács J. g. IV. o.t.)
Megjegyzés: Számos versenyző kész kombinatorikai képletek felhasználásával adott választ a kérdésre, annak ellenére, hogy a Pontverseny közölt feltételei szerint ‐ K.M.L. 25 (1962) 15. o. ‐ a középiskolai tananyagban nem szereplő tételekre puszta hivatkozásokat nem fogad el a szerkesztőség, mert lényegesebb a gondolat, mint a kész sablon. Ennek fenntartásával mégis megoldásnak fogadtuk el azokat a dolgozatokat, amelyek megindokolták, miért az éppen felhasznált képletek vezetnek célba. (Egyszersmind rámutatunk: nagy a hibás dolgozatok száma, ezekben hiányzik, vagy hibás a gondolat.) |