|
Feladat: |
1029. matematika feladat |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Albert I. , Bencsik I. , Bollobás Béla , Csikor F. , Fábián G. , Fajszi Cs. , Farkas Z. , Fekete J. , Frint G. , Fritz J. , Fukker G. , Gál J. , Grüner György , Hajna J. , Hanyi Zs. , Horváth Gaudi I. , Jahn A. , Knuth Előd , Kóta Gábor , Marton Katalin , Miklóssy E. , Molnár E. , Nagy Dezső , Nagypál B. , Pinkert A. , Rádai Á. , Rátkai J. , Sebestyén Z. , Sólyom I. , Szalay G. , Székács Gy. , Szilágyi G. , Szilvásy I. , Szoboszlai L. , Tóth Sándor , Vaday G. , Várady G. |
Füzet: |
1961/február,
57 - 60. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Síkgeometriai számítások trigonometriával, Szabályos sokszögek geometriája, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1960/február: 1029. matematika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Legyen a két tükörkép , és válasszuk sugarát hosszúságegységnek. Ekkor a -ba írt szabályos háromszög oldala , azt kell tehát bizonyítanunk, hogy . Jelöljük továbbá a szabályos -szög egy oldalának -ból való látószögét röviden -val.
Az és négyszögek nyilvánvalóan egységnyi oldalú rombuszok, ezért az , pedig az félegyenesen van, tehát az szög egyenlő -val. A rombuszok -nál levő szöge , ill. , ezért , . Most már az háromszögből a koszinusz tétellel
Ezt az ismert azonosság felhasználásával írhatjuk így (a jobb oldalon a bizonyítandó állításra tekintettel különválasztjuk a összeadandót):
Itt a jobb oldal harmadik tagja a 914. feladatban bebizonyított | | azonosság szerint (-t írva) egyenlő | | (2) | A zárójelbeli kifejezés értékét pedig az | | azonosság alapján, -val és -vel a hányados adja meg. Ha még figyelembe vesszük, hogy , és így , akkor valóban | | és ezt kellett bizonyítanunk.
Grüner György (Mosonmagyaróvár, Kossuth L. g. III. o. t.) | Megjegyzések. I. Mindkét idézett azonosság legegyszerűbben a teljes indukció módszerével bizonyítható. Itt viszont mindkettőt -vel alkalmaztuk, oly kicsi számmal, amelyre a bizonyítás közvetlenül is elvégezhető az ismert
azonosságok alapján. Ugyanis -val és előbb , majd -val
ezeket összeadva és hozzáadva még -t mindkét oldalhoz (1) második tagja céljára | | ez pedig lényegében a (3) eredmény. Másrészt (1) harmadik tagja lépésről lépésre való alakítással
innen pedig a (4) és (5) mintájára képezett négy azonosság összeadásával (2)-re jutunk.
Kóta Gábor (Tatabánya, Árpád g. III. o. t.) | 2. A fentieket továbbvíve a és egyenlőségek alapján (1) így is alakítható:
elegendő tehát azt belátnunk, hogy a zárójelbeli kifejezés értéke . Tekintsük evégett egy egységnyi oldalú szabályos -szög hét egymás utáni oldalát ‐ az ábrán az nyitott poligont ‐ és vetítsük merőlegesen a csúcsokat az -n át -vel párhuzamosan haladó egyenesre.
A -szög mindegyik külső szöge , az oldal -vel bezárt szöge , így az egymás utáni oldalak -vel bezárt szöge rendre , , , , , (az utolsó három szög tompaszög). Ezért a zárójelbeli kifejezés tagjai az oldalak irányított vetületét: -et jelentik, pozitívnak véve az -ból -be, vetületébe mutató irányt. Ennélfogva összegük | | ez pedig valóban egyenlő -del, mert a -szög szimmetriája folytán az -ban -re emelt merőleges -ban felezi -t, tehát .
Marton Katalin (Budapest, Fazekas M. gyak. g. IV. o. t.) | 3. A feladat állítása a komplex számsíkon végzett számítással is bizonyítható, abból kiindulva, hogy a szabályos -szög csúcsainak a -ik egységgyökök képeit vesszük.
Bollobás Béla (Budapest, Apáczai Csere J. gyak. g. III. o. t.) |
Knuth Előd (Budapest, I. István g. III. o. t.) | 4. Többen a szögfüggvény-táblázatok felhasználásával azt mutatták meg, hogy az állítás , vagy értékes számjegynyi pontossággal igaz. E dolgozatokat hiányosnak minősítettük.
Lásd a megoldást K. M. L. XVIII. köt. 86. o. (1958. március), továbbá Faragó László: Mat. Szakköri Feladatgyűjtemény, 525. feladat (Középiskolai Szakköri Füzetek), Tankönyvkiadó, 1955. 52. o.Lásd az 1. jegyzetben idézett gyűjteményben, 527. feladat, 52. o.A felhasznált módszereket lásd pl. a következő műben: Reiman István: Geometriai feladatok megoldása a komplex számsíkon, Középiskolai Szakköri Füzetek. Tankönyvkiadó, 1957. |
|