|
Feladat: |
1001. matematika feladat |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Alpár A. , Biborka T. , Bollobás B. , Bornes Klára , Csikor F. , Czékus L. , Farkas Z. , Frint G. , Fritz J. , Gagyi Pálffy A. , Gazsi L. , Grüner Gy. , Hahn J. , Hajna J. , Holop A. , Horváth S. , Komlós J. , Komlóssy Gy. , Marót Ildikó , Marton Katalin , Miklóssy E. , Molnár E. , Noszticzius Z. , Páska Cs. , Pinkert András , Salamin P. , Sólyom L. , Sós T. , Tihanyi A. , Várady G. |
Füzet: |
1960/május,
170 - 173. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Derékszögű háromszögek geometriája, Mozgási geometria, Koszinusztétel alkalmazása, Szögfüggvények, síkgeometriai számítások, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1959/november: 1001. matematika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. Az háromszög oldalainak aránya , ezért a háromszög -nél levő szöge derékszög, továbbá a szokásos jelölésekkel , A háromszög kerülete , és távolsága a kerületen mérve , így a mozgó pontok soha sincsenek a háromszög ugyanazon oldalán és egyszerre haladnak át egymás kiinduló pontján. Elég a mozgást eddig az áthaladásig vizsgálni, a további mozgás ismétlése az addiginak és szerepének megcserélésével, ami nem lényeges módosítás. 1. ábra Válasszuk egységnek azt az időtartamot, amennyi alatt a pontok utat megtesznek. Így a mozgás kezdetétől eltelt idő és az addig megtett út mértékszámai megegyeznek, és a mozgásokat -tól -ig kell vizsgálnunk. Ezt az időközt a mozgó pontoknak a háromszög csúcsaiban bekövetkező irányváltozásai miatt részekre kell bontanunk. az -ban, pedig -ben változtat irányt éspedig más-más időpontban: -kor, ill. -kor, így három rész-időszak adódik: I: , II: , III: . Ezekben és rendre a , , a , és a , oldalpárokon van, ezért távolságukat rendre az , az , az háromszögből számíthatjuk. Bármely időpontra megadhatjuk és távolságát e háromszögek állandó csúcsától, továbbá ismerjük az állandó csúcsoknál levő szögeket, ezért -t, ill. -et a koszinusz-tétellel fejezzük ki. I-ben
II-ben továbbra is , másrészt , , tehát | | (2) |
III-ban pedig , és így , másrészt , ezért
Az (1) másodfokú függvény a részidőszakban csökken, -ben nő, -kor minimuma van, ekkor , -kor , -kor . A (2) másodfokú függvénynek -kor, az érvényességi időszak kezdőpontjában van minimuma és abból egyenlő az (1)-ből kapott értékkel; a függvény értéke az időszak folyamán nő, legnagyobb értéke . Végül a (3) másodfokú függvény az érvényességi időszak egész folyamán csökken, és így -nál minimuma van: . Ezek szerint és távolsága -kor a legkisebb, -kor a legnagyobb. 2. Az irány változásának leírásához vegyük alapiránynak irányát. Az és közti szöget mindegyik időszakban tangense alapján számítjuk, rendre az , az , ill. az derékszögű háromszögből, ahol az vetülete -n, az vetülete -n; III-ban felhasználjuk -nek -n levő vetületét is. I-ben , így , , másrészt , ezért , és ezekből . II-ben . III-ban , , , , , ezekből , és így . Ezek alapján kívánt értékei és a lépésről lépésre beállott változások a következők: | | 2. ábra Ezek szerint az irány változása nem egyenletes, leggyorsabbnak látszik a változás t=30 körül, amikor d a legkisebb, és leglassúbbnak t=120 körül, amikor d a legnagyobb.
Marót Ildikó (Budapest, Veres Pálné lg. IV. o. t.) |
Megjegyzések. 1. Az MN irány változásának pusztán a grafikon szemléletére alapított vizsgálata néhány dolgozat megjegyzése szerint nem kielégítő, nem elég pontos, ,,kísérleti'' jellege van. Ez az aggály a középiskolák tananyagát és lapunk szokásos feladatait tekintve megérthető, de másrészt vitatható is. A matematika történetében is előfordult, hogy egyes tudósok (természetesen nagyobb kérdésekben) elzárkóztak ,,közelítő'', ,,grafikus'', ,,mechanikus'' eljárások alkalmazása elől, a fejlődés azonban ezt az álláspontot túlhaladta. Számos közelítő eljárásból idővel pontos módszerek alakultak ki, az ún. felsőbb matematika módszereivel kérdésünk is pontosan vizsgálható. Ez azonban nem zárja ki a fenti, kevesebb ismeretet felhasználó megállapítás létjogosultságát. ‐ A kérdést éppen azért vetettük fel, hogy olvasóink lássanak példát egyszerű megállapítások kimondására grafikonjával megadott függvény esetében. 2. Annál kevésbé elvetendő a fenti eljárás, mert pontossága további pontoknak a grafikonba való beiktatásával tetszés szerint fokozható. Efféle esetekben ugyanis ‐ miután a változásokról nagy vonásokban képet kaptunk, a több figyelmet érdemlő szakaszokat részletesebben kidolgozhatjuk. Erre példaként bemutatjuk a fent leggyorsabb, ill. leglassúbb változásúnak adódott pontok egy-egy környezetének 2 egységenkénti sűrítését, ,,finomítását''. Ezek megerősítik fenti megállapításunkat. | t φ változás20 153,13∘ 22 56,63 13,50∘ 24 60,26 3,63 26 63,97 3,71 28 67,76 3,79 30 71,57 3,81 32 75,38 3,81 34 79,16 3,78 36 82,87 3,71 38 86,50 3,63 40 90,00 3,50t1 φ változás1101147,53∘ 112 148,73 11,20∘ 114 149,93 1,20 116 151,11 1,18 118 152,28 1,17 III.11 120 153,43 1,15 122 154,37 0,94 124 155,35 0,98 126 156,37 1,02 128 157,44 1,07 130 158,55 1,11 |
3. Több dolgozat szerint grafikonjaink ,,nem folytonosak''. A folytonosságnak a felsőbb matematikában adott pontos fogalma szerint a grafikonok folytonosak ‐ és szemléletesen is, ha azt tekintjük, hogy az íróeszköz felemelése nélkül megrajzolhatók, ‐ Amit e dolgozatok mondani kívánnak, azt így szokás kifejezni: a csatlakozási pontokban törésük van. Az irányt ábrázoló grafikonon ez alig látszik, de a táblázatokból kivehető, hogy t=90-nél a változás mértéke kissé nagyobb lesz, t=120-nál pedig kisebbé válik. 4. Több versenyző nem φ változásáról készített grafikont, hanem tgφ-éről. Ez a kitűzött kérdés szempontjából nem használható, mert belőle nem olvashatók ki a fenti megállapítások, másrészt mert nem lehet teljes, harmadrészt mert az alapirány szükségképpeni megválasztása folytán egy önkényes, de a kérdés szempontjából lényegtelen elemnek jelentős szerepet juttat. Ugyanis az MN irányra eltolás erejéig akkor is a közölt grafikon adódik, ha alapiránynak más, pl. az ugyancsak kézenfekvő CD irányt vesszük, amelyre tgφ0=1/2, ‐ viszont tg(φ-φ0) grafikonja egészen más képet mutatna; ennek kifejezése az I‐III időszakokban rendre: | t/(60-t),(t-360)/(3t-180),-4+t/45. |
5. M és N távolságának és összekötő irányának változását egy más grafikus módszerrel úgy is leírhatjuk, mintha M állna, N pedig az M-hez viszonyított sebességével: c'=cN-cM-mel mozogna (a sebességeket természetesen iránnyal együtt, vektoriálisan értve). c' az I‐III időszakokban külön-külön állandó, ezért N-nek a C-ben állónak tekintett M-hez képest leírt pályája megrajzolásához elég N-nek változó N't helyzetét t=90, 120, 180, 270, 300, 360-ra megszerkeszteni CN't→=CNt→-CMt→ alapján, ezekből a pályát az egymás utáni pontok egyenes összekötésével kapjuk. 3. ábra A 3. ábrából bármely t-re leolvashatjuk d és φ értékét.
Pinkert András (Budapest, Eötvös J. g. III. o. t.) |
6. A 3. ábrába N't-nek t=0,10,20,22,24,...,38,40,50,60-beli helyzetét berajzolva szemléletesen igazolódik a táblázatok t=30 körüli változás-adatainak (a kerekítés erejéig való) szimmetriája. Ez természetesen számítással is igazolható. |
|