Feladat: 1000. matematika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Kövessi Nóra ,  Salamin Pál 
Füzet: 1960/május, 168 - 170. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Számkörök, Mértani sorozat, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1959/november: 1000. matematika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A tekintetbe vett hatványok a kitevők növekedő sorrendjében rendezve növekedő mértani sorozatot alkotnak, mert a hányados: c>1. Másrészt c alig haladja meg az 1 értéket ‐ a tagról tagra való növekedés kisebb 3%-nál ‐, azért a növekedés lassúnak mondható. A hatványok kiszámításáról természetesen nem lehet szó, de erre nincs is szükség. Ugyanis kezdő számjegyüket majdnem minden esetben megállapíthatjuk logaritmusokkal számított közelítő értékeik alapján.
A négyjegyű táblázatból lgc=0,0100, ennélfogva az utolsó tagra lgc100=1,00, vagyis c100 közelítő értéke éppen 10, az első kétjegyű egész szám. Eszerint c100 kivételével minden hatvány bennünket érdeklő első jegye megegyezik a szám egész részével, ami legfeljebb 9. Így elég azt megállapítanunk, hány hatvány esik 1 és 2,2 és 3,...,8 és 9 közé. Pl. 1-essel kezdődnek azok a ck hatványok, amelyekre 1<ck<2. Vagy, mivel nagyobb számnak (tizes alapú) logaritmusa nagyobb (és fordítva: nagyobb logaritmushoz nagyobb szám tartozik), azért

lg1=0<klgc=0,01k<lg2=0,3010.
Innen osztással
0<k<30,1,
eszerint c-nek első 30 hatványa esik 1 és 2 közé, kezdődik 1-es jeggyel, mert c30,12. Hasonlóan kapjuk a 3,4,...,9 számok logaritmusának lgc=0,01-dal való osztásával, hogy azoknak az x kitevőknek, amelyekre cx éppen egyenlő 3-mal, 4-gyel, ...,9-cel, közelítő értékük rendre a következő:
x47,7;60,2;69,9;77,8;84,5;90,3;95,4.
Eszerint pl. c47<3, de már c48>3, másrészt c31>2, tehát 47-30=17 hatvány kezdődik 2-es jeggyel. A további x kitevő értékek mindegyikéből ugyanígy megállapítható, hogy a 4,5,...,9 számoknak mint a cx hatvány értékének átlépése mely két egész kitevő között történik, és evvel az, hogy (k<100 esetén) hány ck hatvány kezdődik 3-as, 4-es, ...,8-as jeggyel.
Nem tudjuk viszont eldönteni, hogy mely k-nál történik a 10 szám átlépése, a kezdő számjegynek 9-ről 1-re való cserélődése. Ugyanis a lgc0,0100 adatról biztos, hogy kerekített, mert 100,0100=10010 irracionális szám, tehát nem egyenlő c-vel, mert ez véges tizedes tört, és így racionális. Mármost ha a 0,0100 szám lgc-nek felkerekített értéke, akkor 100lgc kisebb 1-nél, c100 kisebb 10-nél, és kezdő jegye 9-es; ha pedig 0,0100 lekerekített érték, akkor c100 kezdő jegye 1-es. Mindezek szerint azt mondhatjuk, hogy a tekintetbe vett hatványok közül az
1-es,2-es,3-as,4-es,5-ös,,6-os,7-es,,8-as,9-es
jeggyel kezdődők száma
30v.311713987655  v. 4.

Salamin Pál (Budapest, Rákóczi F. Gimn. III. o. t.)

 

Megjegyzések. 1. A mantisszatáblázat lg1,023=0,0099 és lg1,024=0,0103 adataiból interpolálással lgc-re 5 jegyre 0,01002 adódik, ami szerint a használt 0,0100 érték lekerekítettnek látszik. Mégsem tekinthetjük ezt biztosnak, mert ha mindkét használt táblázat adat erősen, ‐ maximálisan 0,510-4-nel ‐ felkerekített volna, akkor a 0,00985 és 0,01025 adatokból lgc is 0,510-4-nel kisebbnek, 0,00997-nek adódnék, vagyis a 0,0100 érték felkerekített volna.
Próbáljunk meg valamit mégis megállapítani a felhasznált adatok kerekítésének irányáról a táblázatnak a környezetükben fekvő, azokat megelőző és követő adataiból. A táblázat bármelyik 1-2, esetleg 3 egymás utáni sorát tekintve a táblabeli különbségek vagy egyenlők, vagy 10-4-nel, táblázatunk egységével térnek el egymástól, és ezt kizárólag a kerekítések következményének tekinthetjük. (Az egész táblázaton végigtekintve pedig a különbségek 43-ról 4-re csökkennek.) Ezért kézenfekvő azt mondani, hogy ha egy különbség nagyobb az előtte és utána adódó különbségeknél, akkor kisebbítendője, a táblázat későbbi mantisszája felkerekített, kivonandója, a korábbi mantissza pedig lekerekített.
Ebben az értelemben a táblázat lg1,022=0,0095 és lg1,027=0,0116 adatai felkerekítettnek, a lg1,026=0,0111 adat lekerekítettnek tekinthető. Másrészt az 1,022-hez és 1,027-hez tartozó mantisszákból 5 egymás utáni különbség összege 116-95=21-nek, egy átlagos különbség 4,2-nek adódik. Úgy látszik tehát, hogy a felkerekített adatok hiánya lépésenként kb. 0,2 egységgel csökken, majd a lekerekített adatok többlete lépésenként 0,2 egységgel növekszik. Valószínű tehát, hogy a táblázat
009500990103010701110116
adatának kerekítési iránya
fel  fel fel vagy le le le fel
Ezt a korábbiakkal egybevetve azt látjuk, hogy a lgc=0,0100 érték egyaránt lehet fel- és lekerekített, próbálkozásunk nem sikerült.
2. Más lehetőségnek ígérkezik az előbbi kérdés eldöntésére ez: számítsuk ki (közvetlenül) c2, c3 értékét és próbáljuk meghatározni lgc-t ezek logaritmusából, vagyis lgc kétszereséből, háromszorosából. Azonban ez az út sem hoz döntést: c2=1,04714...,c3=1,07154...,c4=1,096518..., logaritmusául 0,0200, 0,0300, 0,0400 adódik és a fenti elgondolás szerint ismét egyik kerekítési irány sem adódik lehetetlennek.
3. Hatjegyű mantissza táblázatból lg1,0233=0,010003. Eszerint c100 nagyobb 10-nél, másrészt látjuk, hogy a fenti próbálkozásokkal a kerekítési hiba kicsi volta miatt nem érhettünk célba.
4. Eredményünket így is kimondhatjuk: a c szám első 99 hatványa közül
30,47,60,69,77,84,90,95
olyan van, amelyben a kezdő számjegy kisebb, mint
2,3,4,5,6,7,8,9.
A létszámok közelítőleg arányosak 2,3,...,9 logaritmusával. (Téves következtetések elkerülésére hangsúlyozzuk, hogy e tényben lényeges, hogy c0=1 és c10010.)
5. A feladatra a logarléc elvére (egy logaritmikus és egy egyenletes skála egymás mellé helyezésére) alapuló grafikus megoldást adott Kövessi Nóra (Budapest, Szilágyi E. lg. III. o. t.).
6. Egy dolgozat szerint ,,a példa rossz, mert c100 első jegyét nem lehet megállapítani''. ‐ Megértjük a versenyző nemtetszését, mert az iskolában legtöbbször olyan feladatok szerepelnek, amelyekre biztos, egyértelmű megoldás adható. Az életben azonban megesik, hogy be kell érnünk efféle válasszal: a kérdésnek erre és erre a részére jelenlegi tudásom (segédeszközeim) alapján nem tudok (nem lehet) feleletet adni.