Feladat: I.575 Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Füzet: 2022/november, 485 - 486. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Számítástechnika, informatika, Feladat, Táblázatkezelés, szövegszerkesztés

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Egy kiszámolóban tíz ember áll körben, és a következő szabályok szerint játszanak:

1.Először mindenki gondol egy négyjegyű egész számra. Ezután a játék menetekből áll addig, amíg valakinek 0 nem lesz a száma. Ekkor ő a kiszámoló nyertese.
2.Az első menet előtt véletlenszerűen kisorsolnak egy játékost a 10-ből, ő lesz az első menetben a ,,számoló''.
3.A ,,számoló'' megnézi a számának utolsó számjegyét (legyen ez k), és számol saját magától indulva k lépést a körben előre, így kiszámolja a következő körben ,,számoló'' játékost. Ha k értéke 0, akkor ismét ő lesz a számoló. Ezután elhagyja a saját számának utolsó jegyét, és az így kapott szám az ő száma.
 

4.A játék minden menetében a 3. pontban leírtak szerint jár el a számláló, kivéve akkor, ha az ő száma már egyjegyű. Ebben az esetben a játék véget ér, ő a nyertes.

Szimuláljuk a játékot táblázatkezelő segítségével az alábbi mintát felhasználva. Minden sorban számítsuk ki az egyes játékosok számát, illetve jelezzük feltételes formázással, hogy ki a számoló játékos. A táblázatban csak az utolsó menetig jelenjenek meg adatok, de a munkafüzet legyen felkészítve a lehető leghosszabb, azaz legtöbb menetből álló játékra is.
A megoldást a táblázatkezelő beépített függvényeivel készítsünk el, az L oszloptól jobbra segédcellákat használhatunk, de saját függvényt vagy makrót ne alkalmazzunk. A táblázat formázását a mintához hasonlóan alakítsuk ki.
Beküldendő egy tömörített i575.zip állományban a megoldást tartalmazó munkafüzet és a megoldás rövid leírását bemutató dokumentáció.