Feladat: K.503 Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: nehéz
Füzet: 2016/március, 153. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): "a" alapú számrendszer (a >1, egész szám), Gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Egy tréfás kedvű matematikatanár április 1-jén a leírt számokat és műveleteket mindig abban a számrendszerben értelmezi, amelynek alapja az éppen aktuális időpont egész órája. (Tehát pl. 13 óra 32 perckor a 13-as számrendszerben.) Ezen a napon elvégzett egy szorzást, eredményként 181-et kapott. Egy óra múlva ugyanazon számjegyekkel leírva elvégezte ugyanazt a szorzást, eredményként 180-t írt le. A második szorzás után két órával összeadta az 180-t és az 181-et, összegként 341-et jegyzett le. Mi volt az eredeti számjegyekkel leírt szorzása?