A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. feladat. Két mechanikai probléma (összesen 10 pont). A rész. Elrejtett korong (3,5 pont) Tekintsünk egy tömör, fából készült, sugarú és vastagságú hengert. A fahenger belsejében valahol a fa anyaga helyett egy sugarú és vastagságú fémkorong található. A fémkorong úgy helyezkedik el, hogy szimmetriatengelye párhuzamos a fahenger tengelyével, és ugyanakkora távolságra van a fahenger alsó és felső alaplapjától. Jelöljük és távolságát -vel! A fa sűrűsége , a fém sűrűsége pedig . A fahenger és a fémkorong össztömege . Ebben a részben a fahengert a földre helyezzük, így jobbra és balra szabadon tud gördülni. Az elrendezés oldal- és felülnézetben az 1. ábrán látható.
1. ábra. oldalnézet; felülnézet Ebben a feladatban a fémkorong méretét és helyét kell meghatározni. A következőkben, ha a választ az ismert mennyiségekkel kell kifejeznünk, mindig az alábbiakat tekinthetjük ismertnek: A cél , és meghatározása indirekt méréseken keresztül. Jelöljük -vel a teljes rendszer tömegközéppontjának és a fahenger szimmetriatengelyének távolságát! Ennek a távolságnak a meghatározásához a következő kísérletet tervezzük: a fahengert vízszintes alapra helyezzük úgy, hogy stabil egyensúlyban legyen. Az alapot lassan megdöntjük szöggel (2. ábra). A tapadási súrlódás miatt a fahenger csúszás nélkül gördülhet. A henger egy kicsit lejjebb gördül a lejtőn, de végül valamekkora szögelfordulás után a stabil egyensúlyi helyzetben megáll. A szöget megmérhetjük.
2. ábra. A henger a lejtőn A.1. Fejezzük ki -t az (1)-ben felsorolt mennyiségek, a szög és az hajlásszög függvényében! (0,8 pont) Mostantól kezdve értékét ismertnek tekinthetjük. A továbbiakban szeretnénk megmérni a rendszer tehetetlenségi nyomatékát az szimmetriatengelyre vonatkoztatva. Ehhez egy mereven rögzített rúddal felfüggesztjük a fahengert a szimmetriatengelyénél. Ezután az egyensúlyi helyzetéből kicsiny szöggel kitérítjük, majd elengedjük (3. ábra). Azt találjuk, hogy periodikusan változik periódusidővel.
3. ábra. A felfüggesztett rendszer A.2. Határozzuk meg mozgásegyenletét! Fejezzük ki a hengernek az szimmetriatengelyére vonatkoztatott tehetetlenségi nyomatékát , és az -ben felsorolt, ismert mennyiségek segítségével! Feltételezhetjük, hogy az egyensúlyi helyzettől való kitérés kicsi, így a mozgás során mindvégig igen kicsiny marad. (0,5 pont) Az A.1. és A.2. részfeladatok mérései alapján szeretnénk meghatározni a fahengerben található fémkorong geometriáját és elhelyezkedését. A.3. Fejezzük ki a távolságot és az -ben szereplő mennyiségek segítségével. A formulában az és mennyiségeket is használhatjuk, hiszen ezeket az A.5. pontban meg fogjuk határozni. (0,4 pont) A.4. Fejezzük ki az tehetetlenségi nyomatékot és az -ben szereplő, ismert mennyiségek segítségével. A formulában az és mennyiségeket is használhatjuk, hiszen ezeket az A.5. pontban meg fogjuk határozni. (0,7 pont) A.5. A fenti eredményeket felhasználva fejezzük ki és értékét , és -ben szereplő, ismert mennyiségek segítségével. A mennyiséget kifejezhetjük -vel is. (1,1 pont)
B rész. Forgó űrállomás (6,5 pont) Alice egy űrállomáson lakó űrhajós. Az űrállomás egy óriási, sugarú kerék, amely a tengelye körül forog, így biztosítva a mesterséges gravitációt az asztronauták számára. Az űrhajósok a kerék peremének belső oldalán élnek. Az űrállomás gravitációs vonzása és a padló görbültsége elhanyagolható.
B.1. Mekkora szögsebességgel forog az űrállomás, ha az űrhajósok ugyanakkora gravitációs gyorsulást éreznek, mint a Föld felszínén? (0,5 pont) Alice és űrhajós barátja, Bob vitatkoznak. Bob nem hiszi el, hogy valóban egy űrállomáson élnek, szerinte ténylegesen a Földön tartózkodnak. Alice fizikai módszerrel szeretné bebizonyítani Bobnak, hogy egy forgó űrállomáson élnek. Ezért egy tömegű testet rögzít egy rugóállandójú rugó végére, majd rezgésbe hozza. A test csak függőleges irányban rezeghet, vízszintesen nem tud mozogni.
B.2. Feltételezve, hogy a Földön a gravitációs gyorsulás állandó , mekkorának mérné a rezgés körfrekvenciáját egy Földön lévő személy? (0,2 pont)
4. ábra. Az űrállomás
B.3. Mekkora körfrekvenciát mér Alice az űrállomáson? (0,6 pont) Alice meg van győződve arról, hogy a kísérlete bizonyíték arra, hogy egy forgó űrállomáson élnek. Bob szkeptikus marad. Szerinte ha a gravitációs tér Föld felszíne feletti változását is figyelembe vesszük, annak hasonló hatása van. A továbbiakban azt vizsgáljuk, igaza van-e Bobnak.
B.4. Fejezzük ki a gravitációs gyorsulást kicsiny magasságban a Föld felszíne fölött, és számítsuk ki a rezgő test körfrekvenciáját (elég a lineáris közelítés). A Föld sugarát jelölje . A Föld forgását figyelmen kívül hagyhatjuk. (0,8 pont) Alice azt találja, hogy ezen az űrállomáson a rezgő test valóban a Bob által jósolt frekvenciával rezeg.
B.5. Mekkora az űrállomás sugara, ha a rezgés körfrekvenciája megegyezik a Földön mérhető körfrekvenciával? A választ segítségével adjuk meg. (0,3 pont) Bob makacsságán feldühödve Alice egy új kísérlettel áll elő saját igazának bizonyítására. Ezért felmászik az űrállomás padlója fölé magasságba egy toronyra, és elejt egy testet. Ez a kísérlet értelmezhető a forgó vonatkoztatási rendszerben éppúgy, mint az inerciarendszerben. Egy egyenletesen forgó vonatkoztatási rendszerben az űrhajós egy fiktív erőt tapasztal, amit Coriolis-erőnek nevezünk. Az állandó szögsebességgel forgó rendszerben sebességgel mozgó, tömegű testre ható Coriolis-erőt a következő összefüggés adja meg: Használható a skaláris mennyiségekre vonatkozó alak, ahol a sebességvektor és a forgástengely közötti szög. Az erő merőleges mind a sebességvektorra, mind pedig a forgástengelyre. Az erő előjele a jobbkéz-szabály alapján határozható meg, de ez az előjel a következőkben szabadon választható. B.6. Számítsuk ki a test vízszintes sebességét és a vízszintes elmozdulását (a torony aljához képest, a toronyra merőleges irányban) a padlóra érés pillanatában. Feltehetjük, hogy a torony magassága kicsiny, így az űrhajósok által mért gyorsulás az esés alatt állandó. Feltételezhető továbbá, hogy . (1,1 pont) Hogy jobb eredményt kapjon, Alice úgy dönt, hogy a kísérletet egy, a korábbinál sokkal magasabb toronyról is elvégzi. Meglepetésére a test a torony aljánál éri el a padlót, azaz . B.7. Határozzuk meg a torony magasságának alsó korlátját, amelyre lehetséges. (1,3 pont) Alice szeretne még egy utolsó kísérletet tenni Bob meggyőzésére. A rugós rendszert szeretné használni a Coriolis-erő hatásának szemléltetésére. Ezért megváltoztatja az eredeti elrendezést: a rugót egy olyan gyűrűhöz rögzíti, amely szabadon és súrlódásmentesen csúszhat az irányban egy vízszintes rúdon. A rugó maga az irányban rezeg. A rúd párhuzamos a talajjal és merőleges az űrállomás forgástengelyére. Az sík tehát merőleges a forgástengelyre, az irány pedig egyenesen az űrállomás forgástengelye felé mutat. B.8. Alice a testet az , egyensúlyi állapotából távolsággal kitéríti lefelé, majd elengedi (lásd az 5. ábrát).
5. ábra. Az elrendezés Fejezzük ki az és mennyiségeket. Feltehetjük, hogy kicsi, és elhanyagolhatjuk az irányú Coriolis-erőt. Vázoljuk fel az pályát, és jelöljük minden fontos tulajdonságát, mint pl. az amplitúdóját. (Összesen 1,7 pont) Alice és Bob folytatja vitáját |