Feladat: I.353 Korcsoport: - Nehézségi fok: -
Füzet: 2014/szeptember, 358 - 359. oldal  PDF  |  MathML 

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Az ,,Egyszámjáték''-ban (Mérő László matematikus és pszichológus találmánya) a játékos tippel egy 1 és 10000 közötti pozitív egész számot. A játék végén megvizsgáljuk a beérkezett számokat, és amelyiket több ember is tippelte, azokat töröljük. A megmaradt számok közül a legkisebb a nyertes.
Például:
Ezek a tippek érkeznek egy adott fordulóban: 9, 6, 3, 7, 4, 6, 1, 6, 8, 1, 6, 5, 7, 9, 4, 2
A forduló végén ‐ miután kihagytuk az összes olyan tippet, amit többen is megjátszottak ‐ ezek maradnak: 3, 8, 5
A nyertes a 3-as szám beküldője, mivel a megmaradtak közül ez a legkisebb.

Készítsünk egy játékot kiértékelő táblázatot, amely az e-mailben beküldött tippek alapján megadja a győztes adatait. A tippek.txt forrásállományban rendelkezésre állnak a résztvevő játékosok adatai és tippjei. A játékosokról rendelkezésre álló adatok:

 
TippA játékba beküldött egész szám, értéke  1tipp10000;NévA játékos neve (azonos nevűek is lehetnek);E-mailA játékos e-mail címe, amely egyedi.  

 
Ha egy e-mail címről a játékba több tippet küldenek be, akkor az először rögzített tippet vesszük csak figyelembe, a többit érvénytelennek tekintjük.
Táblázatkezelő program segítségével oldjuk meg a játék eredményét meghatározó feladatot. A megoldásban saját függvény vagy makró nem használható.
Töltsük be a tabulátorokkal tagolt, UTF-8 kódolású tippek.txt szövegfájlt a táblázatkezelőbe a mintának megfelelően. A megoldásnak elegendő a megadott adatokra jól működnie. Munkánkat i353 néven mentsük el a táblázatkezelő alapértelmezett formátumában.
Alakítsuk ki a minta szerinti táblázatszerkezetet és a D:G oszlop feliratok melletti celláiban adjuk meg kifejezések segítségével a válaszokat. A H oszloptól jobbra segédszámításokat végezhetünk.
 
 

1.Az E2 cellába írjuk ki a nyertes tippet.
2.Az E3 és G3 cellákba írassuk ki a nyertes tippelő nevét és e-mail címét.

A továbbiakban a játékra jellemző értékeket határozzunk meg.
3.Az E5 cellában határozzuk meg a beküldött érvényes tippek számát.
4.Az E6 cellában függvény segítségével határozzuk meg, melyik számot küldték be érvényesen a legtöbben. Ha több ilyen szám van, akkor elegendő az egyiket megadni.
5.Az E7 és E9 cellában függvény segítségével határozzuk meg a legkisebb és legnagyobb érvényes tippet.
6.Az E8 és az E10 cellákban jelenítsük meg a legkisebb, illetve a legnagyobb érvényes tippet időrendben másodikként beküldők nevét. Ha nincs második beküldő, akkor a ,,nincs'' feliratot jelenítsük meg.
7.Formázzuk a táblázatot a minta szerint.

Beküldendő i353.zip néven egy tömörített állományban a táblázatkezelő munkafüzet (i353.xls, i353.ods, ...), illetve egy rövid dokumentáció (i353.txt, i353.pdf, ...), amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziószáma.