A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. 1. feladat. Ragadd meg a lényeget! (13 pont)
A rész. Hajítás (4,5 pont). Egy kezdősebességgel elhajított golyó homogén gravitációs térben mozog az síkban, ahol az -tengely vízszintes, a -tengely pedig függőleges, a nehézségi gyorsulással ellentétes irányú. A közegellenállást hanyagold el! i (0,8 pont). A golyót rögzített nagyságú kezdősebességgel az origó- ból különböző irányokban elindítva azok a célpontok találhatók el, melyek a egyenlőtlenséggel adott tartományban helyezkednek el (ezt a tényt bizonyítás nélkül felhasználhatod). Határozd meg a és konstansok értékét! ii (1,2 pont). Ebben a részben a kilövési pont szabadon választható a talajszinten, és a kilövés szöge is alkalmasan választható. Célunk: a lehető legkisebb kezdősebességgel szeretnénk eltalálni egy sugarú, gömb alakú épület legfelső pontját (lásd az 1. ábrát). (A célpont elérése előtt a golyó nem pattanhat az épületen.) Vázold fel a golyó optimális pályájának alakját!
1. ábra iii (2,5 pont). Mekkora minimális kilövési sebesség szükséges az sugarú, gömb alakú épület legfelső pontjának eltalálásához? B rész. Légáramlás a szárny körül (4 pont). Ebben a részben hasznosak lehetnek a következő információk: Folyadék vagy gáz csőben történő áramlása esetén egy áramvonal mentén , feltéve, hogy a sebesség sokkal kisebb a hangsebességnél. Itt a sűrűség, a magasság, a nehézségi gyorsulás és a nyomás. Az áramvonalakat a részecskék pályájaként definiálhatjuk,amennyiben az áramlás stacionárius. Az tagot dinamikus nyomásnak nevezzük. A 2. ábrán egy repülőgépszárny keresztmetszete látható a szárny körül áramló levegő áramvonalaival együtt, a szárnyhoz rögzített vonatkoztatási rendszerben.
2. ábra Tegyük fel, hogy az áramlás tisztán kétdimenziós (azaz a levegő sebességvektorai a 2. ábra síkjában fekszenek); az áramvonalkép független a repülőgép sebességétől; szél nincs; a dinamikus nyomás jóval kisebb a Pa légköri nyomásnál.
(Használj vonalzót az ábrán végezhető mérésekhez!) i (0,8 pont). Ha a repülőgép sebessége a földhöz viszonyítva m/s, mekkora a levegő sebessége a 2. ábrán jelzett pontban a földhöz képest? ii (1,2 pont). Nagy relatív páratartalom esetén, ha a repülőgép sebessége a földhöz képest túllép egy kritikus értéket, a szárny mögött páracseppek sávja keletkezik. A cseppek egy jellemző pontban jelennek meg. Jelöld be a 2. ábrán a pontot! Magyarázd meg (lehetőleg képletekkel, a lehető legkevesebb szöveggel), hogyan határoztad meg ezt a pontot! iii (2,0 pont). Becsüld meg a kritikus sebesség értékét a következő adatok felhasználásával: a levegő relatív páratartalma , a levegő állandó nyomáson mért fajhője J/(kg K), a telített vízgőz nyomása a meg nem zavart levegő K hőmérsékletén kPa, K hőmérsékleten pedig kPa. Az alkalmazott közelítésektől függően szükséged lehet a levegő állandó térfogaton mért J/(kg K) fajhőjére is. A relatív páratartalom a gőznyomás és a telítési gőznyomás hányadosa egy adott hőmérsékleten. A telítési gőznyomás az a gőznyomás, ahol a gőz egyensúlyban van a folyadékával. C rész. Mágneses csövek (4,5 pont). Tekintsünk egy szupravezető anyagból készült hengeres csövet! A cső hossza , belső sugara ; . Legyen a cső középpontja az origó, tengelye pedig a tengely!
[htb A cső középső keresztmetszetén (, ) mágneses fluxus halad át. A szupravezető minden mágneses teret kizár magából (a szupravezető anyagban nincs mágneses tér.) i (0,8 pont). Vázold fel azt az öt mágneses indukcióvonalat, amelyek átmennek a 4. ábrán bejelölt pontokon! ii (1,2 pont). Határozd meg a cső közepén ébredő irányú erőt, amivel a cső és részei hatnak egymásra!
iii (2,5 pont). Most tekintsünk még egy ugyanilyen csövet, amely párhuzamos az elsővel! A második csőben ellentétes irányú a mágneses mező, és a cső középpontja az , pontban helyezkedik el, azaz a csövek egy képzeletbeli négyzet szemközti oldalait alkotják (5. ábra). Határozd meg a csövek között ható mágneses erőt!
5. ábra A feladatokra összesen 30 pontot lehetett kapni. A különböző pontértékek az egyes feladatok és részfeladatok nehézségi fokára utalnak. |