A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Egy iskolában adatbázisban rögzítik a rendszergazdák teendőit. A iskola dolgozói és tanulói egy internetes űrlapon jelenthetik be a hibákat. A hibák az adatbázisba kerülnek, a feladatokat az informatikai munkaközösség egyik tagja rendeli a rendszergazdákhoz. A hibabejelentés egy kódot, a bejelentés dátumát, a hibás eszköz azonosítóját és a hiba rövid leírását tartalmazza. A bejelentés után dől el, melyik rendszergazda felelős a hiba elhárításáért. Ekkor állapítják meg a probléma megoldásának fontosságát is. Bejelentéskor a hiba státusza ,,bejelentve'', a hozzárendelés után ,,folyamatban'' és a probléma megoldásakor ,,megoldva''. Az adatbázis a következő táblákat tartalmazza:
A táblák szerkezete:
hiba(
hibaaz : egész; a hibák azonosítója, elsődleges kulcs
bdat : dátum; a hibabejelentés dátuma (év-hónap-nap)
hdat : dátum; a hibát ekkor rendelték valamelyik rendszergazdához
(év-hónap-nap)
rgaz : egész; a felelős rendszergazda azonosítója
mdat : dátum; a probléma megoldásának dátuma (év-hónap-nap)
stat : felsorolás; értéke 'bejelentve', 'folyamatban' és 'megoldva' lehet,
a hiba státusza
szgaz : egész; a hibás eszköz kódja
hibadef: szöveg; a hiba leírása
prior : felsorolás; értéke 'A','K' és 'M' lehet (alacsony, közepes, magas),
a probléma fontosságát jelzi
)
rg(
rgaz : egész; a rendszergazda azonosítója, elsődleges kulcs
neve : szöveg; a rendszergazda neve
tel : szöveg; a rendszergazda telefonszáma
)
szg(
szgaz : egész; a gép azonosítója, elsődleges kulcs
hely : egész; a gép szobaszáma
tip : felsorolás; értéke 'pc', 'szerver' és 'printer' lehet,
az eszköz típusa
)
A következő feladatokat SQL parancsok segítségével kell megoldani. Az első nyolc kérdéshez SQL lekérdezéseket kell írni (,,SELECT''), az utolsó kettőhöz pedig módosító (,,UPDATE'') és törlő (,,DELETE'') parancsot.
(i) | Soroljuk fel ,,Kiss Béla'' megoldatlan feladatait! |
(ii) | Hány olyan probléma van, amely több mint 30 napja nincs megoldva? |
(iii) | Melyik szobákban vannak megoldandó feladatok? |
(iiii) | Melyik probléma megoldása tartott legtovább? (A bejelentéstől számolva.) |
(iiiii) | Hány hibabejelentés vonatkozik nyomtatóra? |
(iiiiii) | Listázzuk rendszergazdánként a megoldatlan feladatok számát! |
(iiiiiii) | Írjuk ki azon rendszergazdák nevét, akiknek van megoldatlan magas prioritású feladata! |
(iiiiiiii) | Melyik a legrégebben bejelentett megoldatlan probléma? |
(iiiiiiiii) | Módosítsuk a megoldatlan problémák fontosságát magasra! |
(iiiiiiiiii) | Töröljük az adatbázisból a 2005-ben megoldott hibákat! |
Segítségül, a KöMaL szerverén létrehoztunk egy példa adatbázist, amely a http://www.komal.hu/i129 címen elérhető. Lehetőség van SQL lekérdezések futtatására, így az első 8 kérdés tesztelésére is. Beküldendő a 10 SQL parancs egy egyszerű szöveg fájlban (i129.txt). |