Feladat: I.129 Korcsoport: - Nehézségi fok: -
Füzet: 2006/március, 166 - 167. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Egy iskolában adatbázisban rögzítik a rendszergazdák teendőit. A iskola dolgozói és tanulói egy internetes űrlapon jelenthetik be a hibákat. A hibák az adatbázisba kerülnek, a feladatokat az informatikai munkaközösség egyik tagja rendeli a rendszergazdákhoz. A hibabejelentés egy kódot, a bejelentés dátumát, a hibás eszköz azonosítóját és a hiba rövid leírását tartalmazza. A bejelentés után dől el, melyik rendszergazda felelős a hiba elhárításáért. Ekkor állapítják meg a probléma megoldásának fontosságát is. Bejelentéskor a hiba státusza ,,bejelentve'', a hozzárendelés után ,,folyamatban'' és a probléma megoldásakor ,,megoldva''.
Az adatbázis a következő táblákat tartalmazza:

hiba     a bejelentett hibák listája  szg     az iskolában használt informatikai eszközök listája  rg     a rendszergazdák  


A táblák szerkezete:

 hiba(
   hibaaz : egész; a hibák azonosítója, elsődleges kulcs
   bdat   : dátum; a hibabejelentés dátuma (év-hónap-nap)
   hdat   : dátum; a hibát ekkor rendelték valamelyik rendszergazdához
            (év-hónap-nap)
   rgaz   : egész; a felelős rendszergazda azonosítója
   mdat   : dátum; a probléma megoldásának dátuma (év-hónap-nap)
   stat   : felsorolás; értéke 'bejelentve', 'folyamatban' és 'megoldva' lehet,
            a hiba státusza
   szgaz  : egész; a hibás eszköz kódja
   hibadef: szöveg; a hiba leírása
   prior  : felsorolás; értéke 'A','K' és 'M' lehet (alacsony, közepes, magas),
            a probléma fontosságát jelzi
 )
 rg(
   rgaz   : egész; a rendszergazda azonosítója, elsődleges kulcs
   neve   : szöveg; a rendszergazda neve
   tel    : szöveg; a rendszergazda telefonszáma
 )
 szg(
   szgaz  : egész; a gép azonosítója, elsődleges kulcs
   hely   : egész; a gép szobaszáma
   tip    : felsorolás; értéke 'pc', 'szerver' és 'printer' lehet,
            az eszköz típusa
 )


A következő feladatokat SQL parancsok segítségével kell megoldani. Az első nyolc kérdéshez SQL lekérdezéseket kell írni (,,SELECT''), az utolsó kettőhöz pedig módosító (,,UPDATE'') és törlő (,,DELETE'') parancsot.
(i)Soroljuk fel ,,Kiss Béla'' megoldatlan feladatait!
(ii)Hány olyan probléma van, amely több mint 30 napja nincs megoldva?
(iii)Melyik szobákban vannak megoldandó feladatok?
(iiii)Melyik probléma megoldása tartott legtovább? (A bejelentéstől számolva.)
(iiiii)Hány hibabejelentés vonatkozik nyomtatóra?
(iiiiii)Listázzuk rendszergazdánként a megoldatlan feladatok számát!
(iiiiiii)Írjuk ki azon rendszergazdák nevét, akiknek van megoldatlan magas prioritású feladata!
(iiiiiiii)Melyik a legrégebben bejelentett megoldatlan probléma?
(iiiiiiiii)Módosítsuk a megoldatlan problémák fontosságát magasra!
(iiiiiiiiii)Töröljük az adatbázisból a 2005-ben megoldott hibákat!

Segítségül, a KöMaL szerverén létrehoztunk egy példa adatbázist, amely a http://www.komal.hu/i129 címen elérhető. Lehetőség van SQL lekérdezések futtatására, így az első 8 kérdés tesztelésére is.
Beküldendő a 10 SQL parancs egy egyszerű szöveg fájlban (i129.txt).