A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Miért tervezik a kerékpárok első kerekét az ábrán látható módon (a szaggatott vonal a kormány forgástengelyét jelöli)? Azt szokták mondani, hogy ez az elrendezés valamennyire helyettesíti a rugózást, de nem ez az elsődleges ok. Miért nagyon rossz a b) ábra szerinti szerelés, és miért nem tökéletes a c) ábra szerinti sem? A szokásos magyarázat szerint a mozgó kerékpár feldőlését a kerekek pörgettyű hatása fékezi. Részletes számolás megmutatja, hogy ez a hatás normális sebességek esetén elhanyagolható. Eötvös Loránd megfigyelte, hogy a mozgást elsősorban azzal stabilizáljuk, hogy a kormányt a dőlés irányába fordítjuk és így a kerekeket ismét a súlypont alá vezetjük. Miért nincs szükség különleges egyensúlyozó tudományra ahhoz, hogy elengedett kormánnyal biciklizzünk?
|