Feladat: Sz.21 Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Kitűző(k):  Halász Péter 
Füzet: 1983/január, 24. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Programozási feladatok, Nehezebb feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Sz. 21. A következő jól ismert algoritmus páratlan a n3-ra n×n méretű bűvös négyzetet készít. (Lásd például: Törd a fejed, érdemes! Általános Iskolai Szakköri Füzet, Tankönyvkiadó 86. old. vagy Lőcs Gyula: Az Angol 60 programozási nyelv, Műszaki, 121. old.) Az n×n méretű táblázat felső sorának középső mezőjébe kerül az 1-es. Ha az i számot i<n2-re már beírtuk egy mezőbe, akkor az (i+1) ennek a mezőnek jobb felső átlós szomszédjába kerül ‐ úgy értve, hogy a táblázat jobb szélső oszlopától jobbra levő oszlop a táblázat bal szélső oszlopa, a felső sor "felett" pedig az alsó sor áll ‐ feltéve, hogy ez a mező még üres. Ha ebben a jobb felső átlós mezőben már állna egy szám, akkor (i+1)-et az i mezője alatti mezőbe írjuk (1. ábra). Készítsünk hasonló algoritmust minden páratlan n3-ra térbeli, n×n×n méretű, hagyományos értelemben vett bűvös kocka kitöltésére (2. ábra).

 
1. ábra
 
2. ábra