Feladat: 628. matematika gyakorlat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Füzet: 1960/április, 139. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nomogramok, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok megoldásai: 1961/január: 628. matematika gyakorlat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Bizonyítsuk be, hogy az előző gyakorlat l. ábrájának Y-skáláját b-vel párhuzamosan T helyére tolva a kapott Y1-skálával z=(x+2y1)/3. ‐ Milyen összefüggést létesít az ábra a ,,közös tartójú" Z- és W-skálák bármely közös pontjához tartozó z és w számok között? Milyet az X- és R-skálák pontjaihoz tartozó x és r számok között, y és q között, t és s között? Milyen összefüggés leolvasására alkalmas nomogramot alkot az X,Z,T-skálahármas és milyenre alkalmasat a V,Z,T-skálahármas? ‐ Szerkesszünk pontsoros nomogramot a z=x+(y+1)/2 összefüggés leolvasására. Szerkesszünk közös tartójú X,Y-skálapárt, amelyben y=2x+1,5. (Elegendő 15×21 cm méretű papírt használni, az X-skálák hosszúságegysége 2 cm legyen; a skálák 1-1 egységnyi szakaszán a tizedegységek osztásvonalait is rajzoljuk be.)