Cím: Megoldásvázlatok a 2023/9. szám emelt szintű matematika gyakorló feladatsorához
Szerző(k):  Kozma Katalin Abigél, Győr 
Füzet: 2024/január, 14 - 21. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Matematika, Felvételi előkészítő feladatsor

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

I. rész
 

 
1. a) Oldjuk meg a
lg(2025-x2)<x-20232024
egyenlőtlenséget a valós számok halmazán.
(6 pont)
b) Oldjuk meg a
42-xx-1-2x-202-x=2
egyenletet a valós számok halmazán.
(6 pont)


 
Megoldás. a) Meghatározzuk az egyenlőtlenség értelmezési tartományát. A logaritmus definíciója miatt 2025-x2>0, amiből -45<x<45, a 2024. gyök miatt pedig x-20230, azaz x2023. A két halmaz metszete üres, így nincs olyan valós szám, amelyre az egyenlőtlenség mindkét oldala értelmezhető, tehát a megoldáshalmaz M=.

b) Az egyenlet értelmezési tartománya: R{1;2}. Azonos átalakítások, majd rendezés után az x2-28x+68=0 másodfokú egyenlethez jutunk, melynek két valós gyöke x1=14+82 és x2=14-82. Mindkét gyök eleme az értelmezési tartománynak, így az eredeti egyenletnek is megoldásai.
 
2. A híres Dávid-szobor Firenzében egy állandó kiállításon látható. Biztonsági okokból a szobor egy 2,3 méter magas talapzaton áll. A talapzat aljától pontosan 4,5 méterre található padlókamerából a szobor legalsó pontja 32-kal kisebb emelkedési szögben látszik, mint a legfelső pontja.
a) Hány centiméter magas a szobor?
(7 pont)
Egy pénteki napon 2650 felnőtt-, és 1100 gyermekjegyet értékesített a múzeum, így aznap 37750 euró folyt be a jegyekből. Másnap 2830 felnőtt-, és 4500 gyermekjegyet adtak el, ezzel 50290 euró lett az aznapi jegybevétel.
b) Számítsuk ki egy felnőtt-, illetve egy gyermekjegy árát.
(7 pont)

 

 
Megoldás. a) Készítsünk ábrát, jelöljük a szobor magasságát h-val.
 
 

Adott ε=32. A γ hegyesszöget tartalmazó derékszögű háromszög két ismert befogójából tgγ=2,34,5, amiből γ27. Ekkor γ+ε59, így tg59h+2,34,5, amit h-ra megoldva kapjuk, hogy h5,19 méter.
A szobor magassága 519 centiméter.

b) Jelöljük a felnőttjegy árát x-szel, a gyermekjegyét pedig y-nal. A feladat feltételei alapján felállítjuk a {
2650x+1100y=377502830x+4500y=50290
egyenletrendszert, amelyet megoldhatunk a behelyettesítő vagy az egyenlő együtthatók módszerével is. A megoldás: x=13 és y=3, azaz a felnőttjegy 13, míg a gyermekjegy 3 euróba kerül.
 
3. A trícium, azaz a hármas hidrogénizotóp mennyiségének a fele 12,3 év alatt bomlik el.
a) Mennyi idő alatt bomlik el adott mennyiségű trícium 1516 része?
(3 pont)
b) Egy palack idei bor 350 százalékkal több tríciumot tartalmaz, mint egy ‐ ugyanakkora űrtartalmú ‐ palack ugyanolyan, múlt századi bor. Hány éves lehet a régebbi bor a tríciumtartalma alapján?
(8 pont)

 
Megoldás. a) Ha a trícium eredeti mennyisége x>0 mólnyi atom, akkor t év alatt elbomlik 1516x mólnyi, így megmarad x-1516x=116x mólnyi, a felezési idő alapján pedig tudjuk, hogy 12,3 évenként feleződik a mennyisége. Ezek alapján felírhatjuk, hogy
x(12)t12,3=x16,
amiből x-szel való egyszerűsítés után, majd az 12 alapú exponenciális függvény szigorú monotonitását felhasználva azt kapjuk, hogy t12,3=4, azaz t=49,2 év alatt bomlik el a trícium 1516 része.

b) Az idei bor tríciumtartalma 100+350=450 százaléka, azaz 4,5-szerese a régebbi bor tríciumtartalmának. Az utóbbit y-nal jelölve teljesül, hogy
y=4,5y(12)t12,3,14,5=(12)t12,3,
amiből t=12,3log12(14,5)26,7 év, azaz a régebbi bor hozzávetőlegesen 27 éves (így valóban a XX. században készülhetett.)
 
4. a) Tornaórán egy 12 fős csoport medicinlabdával erősített. Az egyik gyakorlat során mindenki háromszor dobott és a tanár a legnagyobb dobás hosszát méterben feljegyezte. A testnevelő megállapította, hogy a felírt számok terjedelme 5, mediánja és módusza is 9 méter. Alsó kvartilise 8,1 méter, felső kvartilise pedig 10,5 méter. Adjunk meg három különböző adathalmazt, amelyre a fenti megállapítások érvényesek.
(6 pont)
b) Robinak óra után 12 azonos méretű labdát kell két dobozba beraknia, az egyikben 4, a másikban 8 labda fér el. A labdák közül 7 piros, 3 kék, a többi zöld színű. Hányféleképpen helyezheti el a labdákat Robi, ha az azonos színű labdákat nem különbözteti meg és dobozon belül a labdák elhelyezkedése nem számít?
(8 pont)


 
Megoldás. a) Ha 12 elemű az adathalmaz, akkor növekvő sorrend szerint a két középső elem számtani közepe a medián, az első hat elem mediánja egyenlő az alsó kvartilissel, a második hat elem mediánja pedig a felső kvartilist adja. Mivel a módusz is 9, ezért a két középső elem mindenképpen 9 kell, hogy legyen, de akár 4-szer, illetve 6-szor is szerepeltethetjük. A terjedelem is adott, tehát figyeljünk, hogy a legnagyobb és a legkisebb elem különbsége 5 legyen. Az előzőek alapján megfelelőek például az alábbi adathalmazok (az elemek méterben értendők):
A1={6,2;6,5;8;8,2;8,5;9;9;9,5;10;11;11,1;11,2},A2={6;8;8;8,2;9;9;9;9;10;11;11;11},A3={7;7;7,2;9;9;9;9;9;9;12;12;12}.


b) Két darab zöld labda van. Nézzük meg, hogy a kisebb dobozba hány zöld és hány kék kerül, amely már egyértelműen meghatározza az elhelyezést (hiszen a maradékot kitöltjük pirosakkal). Zöldből lehet 0,1 vagy 2, ami 3 lehetőség. Kékből pedig 0, 1, 2 vagy 3 lehet, ami 4 lehetőség, ez összesen 34=12 lehetőség lenne, de ezek közül nem jó, ha két zöld és három kék kerülne bele, mert öt labda nem fér el a kisebb dobozban.
Összesen 12-1=11 lehetőség van a labdák elhelyezésére.
 
II. rész


 
5. Egy 28 fős osztályban a matematikatanár háromféleképpen mérte fel a tanulók decemberi teljesítményét: videós beszámoló, interaktív feladatlap, illetve írásbeli dolgozat formájában. Minden tanuló részt vett legalább egyfajta értékelésben. Tudjuk, hogy 15-en videóztak, ugyanennyien pedig pontosan kétfajta értékelés résztvevői voltak. 16-an interaktív feladatokat oldottak meg, 22-en pedig dolgozatot írtak. A tanár találomra kiválaszt egy tanulót, akit szóban is szeretne feleltetni.
a) Mekkora a valószínűsége, hogy olyan tanulót választ, aki mindhárom értékelésben részt vett decemberben?
(9 pont)

b) Az osztály tanulóinak hány százaléka vett részt mindössze egyfajta értékelésben?
(2 pont)
c) Legfeljebb hányan lehetnek azok, akik csak dolgozatot írtak?
(5 pont)


 
Megoldás. a) Jelöljük x-szel azoknak a tanulóknak a számát, akik mindhárom említett értékelésben részt vettek, és készítsünk Venn-diagramot:
 
 

A létszámokat összeadva éppen 28-at kapunk:
28=15-a-b-x+a+b+c+x+22-a-c-x+16-b-c-x,2x=25-a-b-c.

Tudjuk, hogy pontosan két értékelésben 15 tanuló vett részt, ezért a+b+c=15, ezt behelyettesítve a fent kapott egyenletbe: 2x=25-15, amiből x=5, azaz öt tanuló szerepelt mindhárom értékelésen. A kiválasztás valószínűsége p=528.

b) Az a) feladatrészben láttuk, hogy öten mindhárom értékelésben részt vettek, az pedig adott, hogy tizenöten pontosan kétfajta értékelési fajtában voltak érintettek, így 28-(5+15)=8-an vannak, akik csak egyfajta számonkérésen voltak. Ez az osztálylétszám 82810028,57 százaléka.

c) Az előző feladatrészben láttuk, hogy 8 tanuló pontosan egyfajta értékelés résztvevője volt. Előfordulhatott, hogy mind a nyolcan dolgozatot írtak, ez esetben egyetlen olyan tanuló sem volt, aki csak videós beszámolót készített, illetve olyan sem volt, aki interaktív feladatlapot töltött ki. Ez tényleg megvalósulhat például az
 
 

Legfeljebb 8 olyan tanuló volt, aki kizárólag dolgozatot írt decemberben.
 
6. Egy 0,4 dm átmérőjű tömör fémgömböt legurítottak egy golyópályán. A táv első felében 0,12 m/s, a második felében 0,16 m/s átlagsebességgel gurult a gömb.
a) Mekkora volt a gömb (a pálya teljes hosszára vonatkozó) átlagsebessége?
(10 pont)
Ezután a gömböt megolvasztották és anyagából 0,5 cm sugarú tömör gömböket öntöttek.
b) Hány darab ilyen gömb keletkezhetett az öntés során?
(6 pont)


 
Megoldás. a) Legyen a táv hossza x, ekkor az első felét x20,12 idő alatt teszi meg, a második felét x20,16 idő alatt, így az átlagsebessége
vátlag=xx20,12+x20,16=241750,137m/s.


b) A gömb sugara 2cm, ezért a gömb térfogata V1=4323πcm3, a kisebb gömb sugara 0,5 centiméter, így térfogata V2=430,53πcm3. Ezek aránya megmutatja, hogy elvileg hány kisebb gömb készíthető a nagyobb gömb anyagából:
V1V2=4323π430,53π=64,
azaz legfeljebb 64 darab kisebb gömb önthető a nagyobb gömbből.
 
7. Gergő a 180-nál kisebb, 6-tal osztható természetes számok mindegyikét felírta egy-egy cetlire, majd a cetliket belerakta egy nagy dobozba.
a) Mennyi a cetliken szereplő számok összege, illetve szorzata, ha minden cetlire különböző számot írt Gergő?
(4 pont)
Gergő öccse találomra kiválasztott a cetlik közül egyszerre éppen hármat.
b) Mekkora a valószínűsége, hogy legalább két kiválasztott cetlin 10-zel osztható szám szerepel?
(5 pont)

Ezután Gergő visszatette az összes cetlit a dobozba, jól megkeverte őket, majd véletlenszerűen kiválasztott egy cetlit, felírta a rajta lévő számot, majd ismét visszatette a dobozba. Ezt az eljárást még kétszer megismételte, tehát összesen három számot írt fel.
c) Mekkora a valószínűsége, hogy Gergő nem írta fel a nulla számjegyet?
(7 pont)

 
Megoldás. a) A cetlik száma 30, hiszen 0-tól 174-ig minden hatodik egész szám éppen egy cetlin szerepel. A számok szorzata 0, mert az egyik tényező 0. A számok egy d=6 differenciájú számtani sorozat egymást követő tagjai, ezért az összegük
S30=0+174230=2610.


b)6 és a 10 legkisebb közös többszöröse a 30, ezért a cetliken szereplő számok közül azok oszthatók 10-zel, amelyek 30-cal is. Összesen hat ilyen szám van: 0; 30; 60; 90; 120; 150. Kedvező esetben vagy éppen két ilyen számot választott ki Gergő öccse, vagy mindhármat ezek közül választotta, ez
(62)(241)+(63)=360+20=380
kedvező esetet jelent. A 30 különböző elemből egyszerre vett ki hármat, így összesen (303)=4060 eset van.
A keresett valószínűség p=3804060=192030,0936.

c)10-zel osztható számokon kívül még azok is tartalmaznak nulla számjegyet, amelyeknek a középső számjegyük 0, a cetliken lévők közül ilyen a 102 és a 108, azaz összesen nyolc olyan cetli van, amelyen szerepel a nulla számjegy. Ha Gergő egyszer sem írta le a nullát, akkor mindhárom alkalommal abból a 22 darab számból választott, amelyben nincs nulla. Ennek valószínűsége p=(2230)3=133133750,394.
 
8. a) Egy kör két párhuzamos húrja 4 cm és 198 mm hosszúságú. Mekkora lehet a köztük lévő távolság, ha a kör átmérőjének hossza 20,2 cm?
(8 pont)

b) Egy derékszögű háromszög külső szögeinek ívmértéke ‐ nagyság szerint sorba állítva ‐ egy mértani sorozat három, közvetlenül egymást követő tagja. Adjuk meg a háromszög belső szögeinek fokmértékét.
(8 pont)


 
Megoldás. a) Tekintsük az alábbi ábrát, amelyen a kör sugarát r-rel jelöltük.
 
 

A kör sugarának hossza 101 mm. Minden húr felezőmerőlegese átmegy a kör középpontján, ezért használhatjuk a Pitagorasz-tételt. A 40 mm-es húr távolsága a kör középpontjától x=1012-202=99 mm. A 198 mm-es húr távolsága a kör középpontjától y=1012-992=20 mm. A húrok párhuzamosak, így kétféle távolság léphet fel: ha azonos félkörben vannak, akkor x-y=99-20=79 mm, ha pedig különböző félkörben vannak, akkor x+y=99+20=119 mm.
b) A szögek ívmértéke és fokmértéke egyenesen arányos, ezért a feladat feltételei a háromszög külső szögeinek fokmértékére is fennállnak. Egy derékszögű háromszög legnagyobb belső szöge 90 fokos, így ugyanekkora a legkisebb külső szöge. Legyen a mértani sorozat hányadosa q>1, ekkor a külső szögek nagysága γ'=90, β'=q90, α'=q290, amelyeknek összege 360.
q290+q90+90=360,q2+q-3=0,ebbőlq1,2=-1±132.


Láthatjuk, hogy q1>1, így ebből jó megoldást kapunk:
γ'=90,β'117,25,α'152,75,
tehát a háromszög belső szögeinek fokmértéke:
γ=90,β62,75,α27,25.

 
9. Adott a következő két halmaz:
A={xNx2<9}ésB={egyjegyű, pozitív prímszámok}.
Hány olyan ‐ egymástól különböző ‐ függvény van, amelynek
a) értelmezési tartománya az A, képhalmaza a B halmaz?
(4 pont)

 
b) értelmezési tartománya az A, értékkészlete a B halmaz?
(4 pont)
 
c) értelmezési tartománya a B, képhalmaza az A halmaz?
(4 pont)
 
d) értelmezési tartománya a B, értékkészlete az A halmaz?
(4 pont)

 
Megoldás. A két halmaz az elemeivel felírva: A={0;1;2} és B={2;3;5;7}.

a) Az A halmaz minden eleméhez hozzárendelhetjük a B halmaz bármelyik elemét, ez összesen 43=64 különböző függvényt jelent.

b) Egy függvény értékkészletének elemszáma nem lehet nagyobb, mint az értelmezési tartomány elemszáma, így az ilyen függvények száma 0.

c)B halmaz mind a négy eleméhez 33 elemből választhatunk, ezért 34=81 különböző függvényt hozhatunk létre.

d) Az értelmezési tartomány 4 eleméből kiválasztjuk azt a kettőt, amelyhez az A halmaznak ugyanazt az elemét rendeljük, ezt (42)=6-féleképpen tehetjük meg. A másik két elemhez pedig az A halmaz másik két elemét rendeljük, így az A halmaz összes elemét felhasználjuk. Az értékkészlet három elemét 3!=6 különböző sorrendben rendelhetjük a B halmaz megfelelő elemeihez, így a feltételeknek megfelelő függvények száma: (42)3!=66=36.

Megjegyzés. Komplementer módszerrel is számolhatunk. A c) feladatrészben kapott függvények közül azok nem jók, amelyekben nem választottuk ki az A halmaz mindhárom elemét, ezért alkalmazhatjuk a logikai szita formulát. A  d) feladatrész feltételeinek megfelelő függvények száma 34-324+314=36.