A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. rész
1. Oldjuk meg a egyenlőtlenséget a valós számok halmazán. Oldjuk meg a egyenletet a valós számok halmazán.
Megoldás. Meghatározzuk az egyenlőtlenség értelmezési tartományát. A logaritmus definíciója miatt , amiből , a gyök miatt pedig , azaz . A két halmaz metszete üres, így nincs olyan valós szám, amelyre az egyenlőtlenség mindkét oldala értelmezhető, tehát a megoldáshalmaz .
Az egyenlet értelmezési tartománya: . Azonos átalakítások, majd rendezés után az másodfokú egyenlethez jutunk, melynek két valós gyöke és . Mindkét gyök eleme az értelmezési tartománynak, így az eredeti egyenletnek is megoldásai.
2. A híres Dávid-szobor Firenzében egy állandó kiállításon látható. Biztonsági okokból a szobor egy méter magas talapzaton áll. A talapzat aljától pontosan méterre található padlókamerából a szobor legalsó pontja -kal kisebb emelkedési szögben látszik, mint a legfelső pontja. Hány centiméter magas a szobor? Egy pénteki napon felnőtt-, és gyermekjegyet értékesített a múzeum, így aznap euró folyt be a jegyekből. Másnap felnőtt-, és gyermekjegyet adtak el, ezzel euró lett az aznapi jegybevétel. Számítsuk ki egy felnőtt-, illetve egy gyermekjegy árát.
Megoldás. Készítsünk ábrát, jelöljük a szobor magasságát -val.
Adott . A hegyesszöget tartalmazó derékszögű háromszög két ismert befogójából , amiből . Ekkor , így , amit -ra megoldva kapjuk, hogy méter. A szobor magassága centiméter.
Jelöljük a felnőttjegy árát -szel, a gyermekjegyét pedig -nal. A feladat feltételei alapján felállítjuk a egyenletrendszert, amelyet megoldhatunk a behelyettesítő vagy az egyenlő együtthatók módszerével is. A megoldás: és , azaz a felnőttjegy , míg a gyermekjegy euróba kerül.
3. A trícium, azaz a hármas hidrogénizotóp mennyiségének a fele év alatt bomlik el. Mennyi idő alatt bomlik el adott mennyiségű trícium része? Egy palack idei bor százalékkal több tríciumot tartalmaz, mint egy ‐ ugyanakkora űrtartalmú ‐ palack ugyanolyan, múlt századi bor. Hány éves lehet a régebbi bor a tríciumtartalma alapján?
Megoldás. Ha a trícium eredeti mennyisége mólnyi atom, akkor év alatt elbomlik mólnyi, így megmarad mólnyi, a felezési idő alapján pedig tudjuk, hogy évenként feleződik a mennyisége. Ezek alapján felírhatjuk, hogy amiből -szel való egyszerűsítés után, majd az alapú exponenciális függvény szigorú monotonitását felhasználva azt kapjuk, hogy , azaz év alatt bomlik el a trícium része.
Az idei bor tríciumtartalma százaléka, azaz -szerese a régebbi bor tríciumtartalmának. Az utóbbit -nal jelölve teljesül, hogy
amiből év, azaz a régebbi bor hozzávetőlegesen éves (így valóban a XX. században készülhetett.)
4. Tornaórán egy fős csoport medicinlabdával erősített. Az egyik gyakorlat során mindenki háromszor dobott és a tanár a legnagyobb dobás hosszát méterben feljegyezte. A testnevelő megállapította, hogy a felírt számok terjedelme , mediánja és módusza is méter. Alsó kvartilise méter, felső kvartilise pedig méter. Adjunk meg három különböző adathalmazt, amelyre a fenti megállapítások érvényesek. Robinak óra után 12 azonos méretű labdát kell két dobozba beraknia, az egyikben 4, a másikban 8 labda fér el. A labdák közül 7 piros, 3 kék, a többi zöld színű. Hányféleképpen helyezheti el a labdákat Robi, ha az azonos színű labdákat nem különbözteti meg és dobozon belül a labdák elhelyezkedése nem számít?
Megoldás. Ha elemű az adathalmaz, akkor növekvő sorrend szerint a két középső elem számtani közepe a medián, az első hat elem mediánja egyenlő az alsó kvartilissel, a második hat elem mediánja pedig a felső kvartilist adja. Mivel a módusz is , ezért a két középső elem mindenképpen kell, hogy legyen, de akár -szer, illetve -szor is szerepeltethetjük. A terjedelem is adott, tehát figyeljünk, hogy a legnagyobb és a legkisebb elem különbsége legyen. Az előzőek alapján megfelelőek például az alábbi adathalmazok (az elemek méterben értendők):
Két darab zöld labda van. Nézzük meg, hogy a kisebb dobozba hány zöld és hány kék kerül, amely már egyértelműen meghatározza az elhelyezést (hiszen a maradékot kitöltjük pirosakkal). Zöldből lehet vagy , ami lehetőség. Kékből pedig , , vagy lehet, ami lehetőség, ez összesen lehetőség lenne, de ezek közül nem jó, ha két zöld és három kék kerülne bele, mert öt labda nem fér el a kisebb dobozban. Összesen lehetőség van a labdák elhelyezésére.
5. Egy fős osztályban a matematikatanár háromféleképpen mérte fel a tanulók decemberi teljesítményét: videós beszámoló, interaktív feladatlap, illetve írásbeli dolgozat formájában. Minden tanuló részt vett legalább egyfajta értékelésben. Tudjuk, hogy -en videóztak, ugyanennyien pedig pontosan kétfajta értékelés résztvevői voltak. -an interaktív feladatokat oldottak meg, -en pedig dolgozatot írtak. A tanár találomra kiválaszt egy tanulót, akit szóban is szeretne feleltetni. Mekkora a valószínűsége, hogy olyan tanulót választ, aki mindhárom értékelésben részt vett decemberben? Az osztály tanulóinak hány százaléka vett részt mindössze egyfajta értékelésben? Legfeljebb hányan lehetnek azok, akik csak dolgozatot írtak?
Megoldás. Jelöljük -szel azoknak a tanulóknak a számát, akik mindhárom említett értékelésben részt vettek, és készítsünk Venn-diagramot:
A létszámokat összeadva éppen -at kapunk:
Tudjuk, hogy pontosan két értékelésben tanuló vett részt, ezért , ezt behelyettesítve a fent kapott egyenletbe: , amiből , azaz öt tanuló szerepelt mindhárom értékelésen. A kiválasztás valószínűsége .
Az feladatrészben láttuk, hogy öten mindhárom értékelésben részt vettek, az pedig adott, hogy tizenöten pontosan kétfajta értékelési fajtában voltak érintettek, így -an vannak, akik csak egyfajta számonkérésen voltak. Ez az osztálylétszám százaléka.
Az előző feladatrészben láttuk, hogy tanuló pontosan egyfajta értékelés résztvevője volt. Előfordulhatott, hogy mind a nyolcan dolgozatot írtak, ez esetben egyetlen olyan tanuló sem volt, aki csak videós beszámolót készített, illetve olyan sem volt, aki interaktív feladatlapot töltött ki. Ez tényleg megvalósulhat például az
Legfeljebb olyan tanuló volt, aki kizárólag dolgozatot írt decemberben.
6. Egy dm átmérőjű tömör fémgömböt legurítottak egy golyópályán. A táv első felében m/s, a második felében m/s átlagsebességgel gurult a gömb. Mekkora volt a gömb (a pálya teljes hosszára vonatkozó) átlagsebessége? Ezután a gömböt megolvasztották és anyagából cm sugarú tömör gömböket öntöttek. Hány darab ilyen gömb keletkezhetett az öntés során?
Megoldás. Legyen a táv hossza , ekkor az első felét idő alatt teszi meg, a második felét idő alatt, így az átlagsebessége | |
A gömb sugara , ezért a gömb térfogata , a kisebb gömb sugara centiméter, így térfogata . Ezek aránya megmutatja, hogy elvileg hány kisebb gömb készíthető a nagyobb gömb anyagából: | | azaz legfeljebb darab kisebb gömb önthető a nagyobb gömbből.
7. Gergő a -nál kisebb, -tal osztható természetes számok mindegyikét felírta egy-egy cetlire, majd a cetliket belerakta egy nagy dobozba. Mennyi a cetliken szereplő számok összege, illetve szorzata, ha minden cetlire különböző számot írt Gergő? Gergő öccse találomra kiválasztott a cetlik közül egyszerre éppen hármat. Mekkora a valószínűsége, hogy legalább két kiválasztott cetlin -zel osztható szám szerepel? Ezután Gergő visszatette az összes cetlit a dobozba, jól megkeverte őket, majd véletlenszerűen kiválasztott egy cetlit, felírta a rajta lévő számot, majd ismét visszatette a dobozba. Ezt az eljárást még kétszer megismételte, tehát összesen három számot írt fel. Mekkora a valószínűsége, hogy Gergő nem írta fel a nulla számjegyet?
Megoldás. A cetlik száma , hiszen -tól -ig minden hatodik egész szám éppen egy cetlin szerepel. A számok szorzata , mert az egyik tényező . A számok egy differenciájú számtani sorozat egymást követő tagjai, ezért az összegük
A és a legkisebb közös többszöröse a , ezért a cetliken szereplő számok közül azok oszthatók -zel, amelyek -cal is. Összesen hat ilyen szám van: ; ; ; ; ; . Kedvező esetben vagy éppen két ilyen számot választott ki Gergő öccse, vagy mindhármat ezek közül választotta, ez | | kedvező esetet jelent. A különböző elemből egyszerre vett ki hármat, így összesen eset van. A keresett valószínűség .
A -zel osztható számokon kívül még azok is tartalmaznak nulla számjegyet, amelyeknek a középső számjegyük , a cetliken lévők közül ilyen a és a , azaz összesen nyolc olyan cetli van, amelyen szerepel a nulla számjegy. Ha Gergő egyszer sem írta le a nullát, akkor mindhárom alkalommal abból a darab számból választott, amelyben nincs nulla. Ennek valószínűsége .
8. Egy kör két párhuzamos húrja cm és mm hosszúságú. Mekkora lehet a köztük lévő távolság, ha a kör átmérőjének hossza cm? Egy derékszögű háromszög külső szögeinek ívmértéke ‐ nagyság szerint sorba állítva ‐ egy mértani sorozat három, közvetlenül egymást követő tagja. Adjuk meg a háromszög belső szögeinek fokmértékét.
Megoldás. Tekintsük az alábbi ábrát, amelyen a kör sugarát -rel jelöltük.
A kör sugarának hossza mm. Minden húr felezőmerőlegese átmegy a kör középpontján, ezért használhatjuk a Pitagorasz-tételt. A mm-es húr távolsága a kör középpontjától mm. A mm-es húr távolsága a kör középpontjától mm. A húrok párhuzamosak, így kétféle távolság léphet fel: ha azonos félkörben vannak, akkor mm, ha pedig különböző félkörben vannak, akkor mm. A szögek ívmértéke és fokmértéke egyenesen arányos, ezért a feladat feltételei a háromszög külső szögeinek fokmértékére is fennállnak. Egy derékszögű háromszög legnagyobb belső szöge fokos, így ugyanekkora a legkisebb külső szöge. Legyen a mértani sorozat hányadosa , ekkor a külső szögek nagysága , , , amelyeknek összege .
Láthatjuk, hogy , így ebből jó megoldást kapunk: | | tehát a háromszög belső szögeinek fokmértéke:
9. Adott a következő két halmaz: | | Hány olyan ‐ egymástól különböző ‐ függvény van, amelynek értelmezési tartománya az , képhalmaza a halmaz?
értelmezési tartománya az , értékkészlete a halmaz? értelmezési tartománya a , képhalmaza az halmaz? értelmezési tartománya a , értékkészlete az halmaz?
Megoldás. A két halmaz az elemeivel felírva: és .
Az halmaz minden eleméhez hozzárendelhetjük a halmaz bármelyik elemét, ez összesen különböző függvényt jelent.
Egy függvény értékkészletének elemszáma nem lehet nagyobb, mint az értelmezési tartomány elemszáma, így az ilyen függvények száma .
A halmaz mind a négy eleméhez ‐ elemből választhatunk, ezért különböző függvényt hozhatunk létre.
Az értelmezési tartomány eleméből kiválasztjuk azt a kettőt, amelyhez az halmaznak ugyanazt az elemét rendeljük, ezt -féleképpen tehetjük meg. A másik két elemhez pedig az halmaz másik két elemét rendeljük, így az halmaz összes elemét felhasználjuk. Az értékkészlet három elemét különböző sorrendben rendelhetjük a halmaz megfelelő elemeihez, így a feltételeknek megfelelő függvények száma: .
Megjegyzés. Komplementer módszerrel is számolhatunk. A feladatrészben kapott függvények közül azok nem jók, amelyekben nem választottuk ki az halmaz mindhárom elemét, ezért alkalmazhatjuk a logikai szita formulát. A feladatrész feltételeinek megfelelő függvények száma .
|
|